recenze - VĚČNÁ ZIMA: PALEOINDIÁNI

24.12.2022

Ve vydavatelství Tlama Games asi mají rádi ilustrátora Mihajla Dimitrievskiho (alias Mico), jinak si nedovedu vysvětlit to množství her s jeho kresbami, které najdete v jejich portfoliu. Trilogie Západního království, Zátoka obchodníků, Trůn a to jsem určitě na něco zapomněl. Deskovka, na kterou dnes rozhodně nesmím zapomenout, nese název Věčná zima: Paleoindiáni a v následujících odstavcích se podívám na to, jestli zaujme i něčím jiným, než povedeným grafickým zpracováním.

Pořádně macatá krabice skrývá pod víkem pořádnou hromadu obsahu. Tentokrát to trochu otočím a nejprve se podrobněji podíváme na inserty. Autoři totiž zrovna tenhle prvek dovedli takřka k dokonalosti. Především musím pochválit čtyři samostatná uložiště, která pojmou sady komponent pro jednotlivé hráče a to včetně úvodních balíčků karet. Tohle samozřejmě není první hra, kde se s něčím podobným setkáváme, ale ten luxus, kdy během přípravy každému z hráčů podáte krabičku se vším potřebným, je k nezaplacení. Pojďme se ale posunout od uložiště, k samotnému hernímu obsahu. V krabici najdete hned dva sešity pravidel, z čehož ten tenčí slouží pro sólovou variantu hry. Kromě herních desek a pořádné hromady karet, na vás čekají jak plastové, tak dřevěné figurky a spousta ukazatelů všech možných velikostí a tvarů. Zmínit musím hlavně povedené figurky náčelníků, které navíc pěkně ladí s Dimitrievskiho kresbami. Na konci recenze tedy nebudu šetřit body za design, ale teď už se pojďme podívat, jak se to celé hraje.

Věčná zima rozhodně nepatří mezi rodinné deskovky, a i když se na první pohled může svým grafickým zpracováním jevit velmi přístupně, nabízí poměrně komplexní herní zážitek. Tak například pravidla pro mě byla ze začátku docela těžko uchopitelná a při jejich prvním přečtení jsem si nebyl úplně jistý, jestli tady těch herních mechanik není až moc. Už jen ten počet herních desek, které vám společně s vyloženými kartami zaplní i opravdu velký stůl. Ve dvou to ještě šlo ale ve třech hráčích už jsme se ke stolu napasovali tak tak. Hra se odehrává na hlavní desce, desce loviště, desce totemu, mapě složené z hexových dílů a deskách megalitu, na které budete vykládat dřevěné žetony megalitů. A k tomu si ještě připočtěte nutnost vyložit nabídku karet kmene a kultury a samozřejmě desky jednotlivých hráčů. Jo, tohle je opravdu velká deskovka.

Asi si to ale budeme muset popsat pěkně od základu. Každý z hráčů disponuje celkem třemi figurkami kmene (dvě standardní a jeden náčelník), které bude vysílat na čtyři akční sloupky na herní desce. Ano, nejedná se o standardní "worker placement" políčka, ale sloupky, které váš vyslanec postupně prochází odshora dolů. Dále máte předpřipravený balík karet, který budete během jednotlivých kol vylepšovat, abyste si ve vašich tazích mohli dovolit podpořit právě figurku kmene, kterou jste vyslali provádět jednu sadu akcí. Takže kombinace deck-buildingu a worker-placement, to už jsme tady párkrát měli, například v Duně: Impérium, nebo českém Arnaku, ale Věčná zima tuhle kombinaci herních mechanizmů využívá po svém. V konečné fázi tahu si pak vybíráte z karet v ruce, takové, které si nenecháte do příštího tahu, ale dobře vám poslouží ve fázi Zatmění. A právě v této fázi sklidíte, co jste během jednotlivých akcí zaseli.

I když jsem se během čtení pravidel obával jisté překombinovanosti, nakonec jsem byl velmi mile překvapen skvělou herní flow. Jednotlivé fáze na sebe pěkně navazují a vidím tady i promyšlené propojení s tématem. Už jsem zmínil velký počet herních desek a abych vám mohl své dojmy popsat se vším všudy, budu se jim teď muset věnovat trochu podrobněji.

Hexy krajiny:

Tady stavíte své figurky táborů a později i osad. Postavené tábory vám pak mohou přinášet odměny ve fázi Zatmění, což je opravdu tematický prvek, který do hry skvěle zapadá.

Deska totemu:

Ta se skládá ze dvou stupnic. Zatímco dobré umístění na stupnici obětin vám na konci partie může přinést body za přebytečné zdroje, stupnice cti pak oboduje karty, které se vám podařilo pohřbít. Tohle je samozřejmě zásadní herní deska a doporučuji se jí také nevyhýbat.

Deska loviště:

Na této desce najdete nabídku karet zvířat, které budete sbírat pod svou deskou hráče. Na konci hry vám mohou vhodné sady zvířat jednoho typu přinést velké množství vítězných bodů, ale zároveň můžete na základě některých akcí zvíře zužitkovat a získat tak například potravu a další odměny. Opět velmi tematická část hry, navíc s krásnými ilustracemi zvířat.

Deska megalitu:

Jestli mi od začátku připadala některá z částí hry poměrně zbytečná, byla to právě deska megalitu, na kterou postupně hráči (použitím různých odměn) pokládají své megality. Po několika partiích si ale Paleoindiány bez megalitů nedovedu představit a už se nám párkrát stalo, že velká převaha na tomto poli měla zásadní vliv na celkový výsledek partie.

Jak vidíte, je tady hned několik prvků, kterým se během partie budete muset věnovat a přitom nezapomínat na vylepšování svého herního balíku a taky občasné pohřbívání karet. Samozřejmě i díky Dimitrievskiho ilustracím mě napadá srovnání například s Paladiny, nebo Zátokou obchodníků. Věčná zima má sice některé podobné herní prvky, ale jinak se vydává trochu jiným směrem. Nakonec se ani nemusíte bát velké komplexnosti, protože pokud se prokoušete pravidly a pustíte se do první partie, rychle vám dojde, jak jsou jednotlivé mechaniky provázané. Tedy alespoň doufám, že vám to dojde, jinak očekávám, že mi tuhle velkou krabici přijdete omlátit o hlavu, což by mi nejspíš poškodilo účes. :) Už vám asi navíc i došlo, že jsme si Věčnou zimu na Deskologu zamilovali a i když jsme v posledních měsících byli doslova zaplaveni novinkami, které se před Vánoci objevily na českém trhu, strávili jsme s Paleoindiány spoustu povedených deskoherních večerů. A taky nějaká ta poledne, odpoledne...

Tak to je Věčná zima a já doufám, že vám moje recenze pomohla, pokud váháte s nákupem. Na Štědrý den vás ale určitě nebudu posílat do obchodu. Užijte si pěkné svátky s rodinou, blízkými, nebo kýmkoliv, komu můžete udělat radost. A pokud byste náhodou našli večer Paleoindiány pod stromečkem, myslím, že máte o zábavu postaráno.