recenze - PALADINOVÉ ZÁPADNÍHO KRÁLOVSTVÍ

24.12.2020

Nastal čas završit trilogii Západního království a podívat se na kloub Vikomtům.

Ok, Vikomty jsme tady už měli a jako poslední si představíme starší Paladiny. :)

Opět nás čeká kompaktní krabice s krásnou ilustrací na víku, která je doslova napěchovaná komponenty. Hromada dřevěných figurek představující poddané různých povolání, dílny, tvrze, misionáře a džbány. Každý z hráčů má rezervovanou vlastní herní desku a zároveň se se soupeři podělí o jeden opravdu dloooouhý herní plán. Velkou část krabice pak opět zabírají karty. Ilustrace jednotlivých paladinů, měšťanů a cizinců vám jistě budou povědomé, protože originální grafický styl Mihajla Dimitrievskiho byl samozřejmě zachován. Ke zpracování jednotlivých komponent tedy nemám žádné výhrady a pokud si vás získali Architekti a Vikomti, určitě se vám budou líbit i Paladinové.

Pravidla jsou opravdu přehledně strukturovaná, nejdříve si projdete přípravu a průběh partie, následně se naučíte provádět jednotlivé akce. Paralel s Architekty je tady víc než dost, především opravdu přehledná ikonografie, která mi učení pravidel značně zjednodušila. Přípravu by určitě urychlil nějaký praktický insert, rozdělení dřevěných komponent a karet do plastových sáčků délku rozložení hry na stůl docela protahuje. Zajímavé, u Architektů mi to nevadilo, ale tam byla příprava o něco jednodušší. Další věc, na kterou během rozkládání hry na stůl narazíte, je už zmiňovaný podlouhlý herní plán. No, ve dvou hráčích nebyl problém, ve třech už to byl menší tetris. Výsledek ale stojí za to, protože, jak rád říkám, hra na stole vypadá prostě skvěle.

Nejdříve si pomocí volby paladina a krčmy vyberete vaše figurky poddaných pro následující kolo. Poddaní se dle své barvy liší povoláním, zatímco červení jsou statní bojovníci, zelení zvědové, tak například fialový je univerzální zločinec, který umí zastat práci kteréhokoliv ze svých poctivých kolegů. Výběr vhodných poddaných je důležitý, protože velká část akcí na vaší herní desce vyžaduje konkrétní povolání. Ano, kdo by to čekal, paladinové jsou worker-placement. Akce na levé straně desky vyžadují jednoho až dva poddané slouží především k získávání zdrojů a vylepšování strany pravé. Napravo se totiž nachází náročnější akce, které v počátku vyžadují hned tři poddané. Útočíte na cizince, obracíte je na svou víru, zlepšujete si opevnění stavbou hradeb a to vše pomocí umisťování vašich poddaných.

Akce provádíte na své desce hráče (omezeně pak na společných kartách královské přízně), takže je hra do značné míry solitérní. Jasně, nabídka karet cizinců a měšťanů je sdílená, to samé platí pro pole určená k umisťování dílen a misionářů na podlouhlém herním plánu. Během hraní jsem ale neměl potřebu nakukovat k soupeři a raději jsem si plánoval své vlastní akce a že toho prostoru pro kombinování dostanete požehnaně. To je asi hlavní důvod, proč podle mě paladinové fungují nejlépe jako dvojkovka. Třetí a čtvrtý hráč vám nic nepřinesou, tedy kromě delšího čekání na vlastní tah.

Paladinové vyšli v rámci trilogie Západního království jako prostřední a přesně tam mi zapadají i svou obtížností. O dost komplikovanější než Architekti, o něco jednodušší než Vikomti. Po několika odehraných partiích se to ale celkem srovná. Měl jsem možnost zahrát si v poslední době všechny tři hry chvíli po sobě a ani jedna ni nepřijde složitá. O moc důležitější pro mě ale bylo zjištění, že od sebe liší do té míry, že si je určitě nechám všechny. U paladinů vidím jako velkou přednost právě tu neustálou kontrolu svých zdrojů a hraní si "na vlastním písečku". Pokud vám takovýto způsob hraní vadí, doporučil bych vám spíš Architekty. Nevýhodou paladinů je pak delší příprava, což sice nerad, vyřeším insertem. Kdo má nejlepší nabídku insertů? Jo, Tlama Games! .)

Komplexní, ale lehce uchopitelné a graficky velmi příjemně zpracované euro. Ocení ho především dumaví hráči, kteří se při svém snažení nechtějí nechat rozptylovat soupeřem.

ps: kovové mince na druhé fotce se prodávají zvlášť, ale rozhodně je doporučuju, protože se hodí do celé trilogie