recenze - ZTRACENÝ OSTROV ARNAK

04.07.2021

Začalo pršet, i když tady dole v neprostupné změti větví a křovin je taková vlhkost, že ten hustý déšť stěží vnímáme. Náš džíp zapadl asi pět kilometrů jižně v bažině, která se tvářila jako neškodný promočený mech. Nebojte, instinktivně jsem sáhl po foťáku a zvěčnil tu neskutečnou scenérii s polopotopeným autem a hustou džunglí na pozadí. Druhou fotku dělám právě teď, nevím, co je to za ohromného tvora, ale déšť ho zjevně probudil uprostřed spánku. Nejspíš tady zemřeme jen proto, že jsme nejeli tou bezpečnější říční trasou. Chyběla nám jedna blbá karta.

Jak dopadli naši nešťastní hrdinové, se už asi nedovíme, ale můžeme se hned v úvodu recenze podívat, co že se skrývá v té krásně ilustrované krabici s nápisem Ztracený ostrov Arnak. Já si hned na začátku odbydu asi jediné designové negativum. Pod víkem se nenachází žádný insert, takže si buď nakoupíte nějakou předraženou překližku/pěnovku, a nebo se spokojíte se sáčky. A teď pojďme na to hlavní. Herní deska je po celé své ploše a z obou stran! nádherně ilustrovaná. Nechybí obrovské množství detailů a to samé platí pro desky hráčů. Jsou tady vyznačeny oblasti pro umístění jednotlivých komponent, díky čemuž má vše své předurčené místo a nic neleží jen tak volně na stole. Napadá mě hned několik her, které by přesně tohle potřebovaly.

Ilustrace na jednotlivých kartách artefaktů a vybavení jsou bez přehánění malá umělecká dílka a vyčnívaly by i v tvrdé konkurenci kreseb na kartách MtG. No a pozadu nezůstaly ani žetony. Mince a kompasy jsou sice z kartonu, ale plastové hroty a drahokamy mají mírně zmatněný povrch bez ostrých hran a na pohled i na dotek působí luxusně. Všechno k sobě krásně lícuje a najdete tady spoustu promyšlených detailů. Naše trofej za design je jistá a to jsem zdaleka nevyjmenoval všechno, co mě na zpracování téhle hry dostalo. Myslím, že bychom se pomalu mohli podívat na pravidla.

Třiadvacet stran plných názorných příkladů a perfektně strukturovaného popisu jednotlivých akcí. Arnak není heavy-euro, takže nebyl problém se po prvním přečtení pustit do hraní a během úvodní partie se nekonalo ani žádné zdlouhavé dohledávání pravidel.

Pro začátek dostanete balík šesti karet, ten si budete v průběhu jednotlivých kol vylepšovat. Kromě toho disponujete dvěma dřevěnými archeology, které můžete umisťovat na herní plán a tím provádět akce prohledávání a objevování. O tom, že je Arnak kombinací deck-buildingu a worker-placementu, jste už ale možná slyšeli, já vám jen můžu potvrdit, že tahle fúze dvou oblíbených deskoherních mechanik tady skvěle funguje. Ve svém tahu provádíte jednu hlavní a libovolný počet volných akcí. U každé karty můžete využít právě jejich akci, nebo pomocí cestovních symbolů, umístěných v levém horním rohu, uhradit náklady na prohledávání a objevování. Kromě toho musíte na herním plánu sledovat stupnici bádání, po které se směrem vzhůru přesunujete svými dřevěnými figurkami lupy a zápisníku. Každá akce vám přinese suroviny a pomocníky, kteří vám umožní provádět další, lepší a dražší akce.

Z mého popisu Arnak vypadá jako klasická euro hra, a opravdu tomu tak je, autorům se na ni ale podařilo perfektně naroubovat téma dobrodružného objevování ostrova. Pokaždé, když objevíte novou lokaci, okamžitě na vás vyskočí některý z nebezpečných strážců, ty se pak snažíte porazit, nebo vás na konci kola čeká postih v podobě karty strachu. K souboji nepoužíváte žádné kostky, úspěch vás prostě bude stát pár pracně nasbíraných surovin. Ze začátku jsem propadal mírné skepsi "já už nemám co dělat, budu muset pasovat", stačilo se ale pořádně porozhlédnout po herním plánu a hned jsem objevil kartu artefaktu, kterou bych si mohl koupit. Artefakt dodal potřebné suroviny a rázem jsem se mohl pustit do další akce. V posledních kolech vás pak čeká opravdu slušná porce kombinování a zaznamenávání skóre do přiloženého bločku je takovou pomyslnou striptérkou vyskakující z dortu. Nebo jak se to říká...

Herní plán Arnaku nabízí velké množství akcí, které můžete plánovat i několik tahů dopředu. S ostatními soupeři si nijak významně nepřekážíte, tahy jsou většinou rychlé a hra bez problémů funguje ve čtyřech i ve dvou. Dost už ale chvály, jsou tedy vůbec nějaké zápory? Krom chybějícího insertu, který ale samozřejmě nemá vliv na hratelnost, mě toho moc nenapadá. Je úžasné, že se v naší poměrně malé zemi rodí tolik nápaditých herních designerů a grafiků. Ale nebojte, na moje finální hodnocení nemá vliv žádný patriotizmus, jen spousta skvělých herních zážitků.

Arnak už se zařadil mezi ty nejvyhledávanější hry nejen na tuzemském trhu, však jsme taky s naší recenzí museli počkat na dotisk.

Krásně zpracované tematické euro. Takových se sice v poslední době objevilo dost, ale Arnak má přeci jen něco navíc. Ale to už víte z mojí recenze.