recenze - ZÁTOKA OBCHODNÍKŮ

04.09.2022

"Vítejte v Perle Pětiříší, dobrodruzi. U nás najdete ty nejkvalitnější výrobky z širého okolí. Mocné zbraně, elixíry podporující erekci i cetky, které nepotřebujete. Vše na jednom místě a za dobrou cenu. Stačí si vybrat. No tak, neostýchejte se a vyzkoušejte! Vidím pane, že jsou ty boty jako šité na míru přímo pro vás. A jenom za čtyři zlaťáky. To je skoro zadarmo, viďte? Vaše spokojenost je můj naplněný měšec."

V Zátoce obchodníků se neujmete role nebojácných dobrodruhů, ani nebudete kosit nepřátelé, ne nee. Jak název napovídá, stanete se obchodníkem prodávajícím čarovné předměty na proslulé tržnici, které si celou dobu poctivě připravujete a vyrábíte, abyste následně mohli uspokojit co nejvíce zákazníků. Samozřejmě za nějaký ten zlatavý obnos. Váš plný měšec je totiž jediné o co tady jde. Jednoduché to ale nebude. Konkurence je veliká a stejně lačná po penězích jako vy. Komu se podaří dobrodruhům prodat nejvíce zboží, stane se nejbohatším trhovcem a také vítězem hry.

Herním typem se Zátoka nejvíce blíží strategické euro hře a hned vám prozradím čím. Pomocí figurky spouštíte různá akční pole a jejich efekty. Smyslem hry je totiž během jednoho kola určitým způsobem vyrobit předměty, které poté na konci kola ve fázi obchodu prodáte dobrodruhům. Každá akce stojí určitou cenu v podobě času. Práce je čas a čas jsou peníze, logické ne? Jedno kolo určují hodiny a vaše práce (akce) se do nich promítají. Čím více makáte, tím více se blížíte ke konci kola. Určitě se ptáte, jaké akce a jakým způsobem se ony předměty vyrábějí. Na to vám odpovím jedním slovem - různě.

Zátoka obchodníků má jeden hlavní pilíř, na kterém stojí veškerá hratelnost a tou jsou asymetrické herní desky. Každý hráč si zvolí jednoho ze čtyř ochodníků. Tím jsou Kovář, Kapitánka, Chronomág a Alchymistka. Jak vidíte, velmi odlišné profese. Kromě profese se liší právě herní deskou, příslušnými komponenty a hlavně herním stylem. Zatímco kovář kuje předměty pomocí vrhání kostek, kapitánka pluje svými loděmi kolem hadího ostrova. Alchymistka zase vaři v kotlích elixíry z ingrediencí z barevných kuliček a chronomág využivá času a prostoru aby získál nějaký ten prastarý artefakt.

Nebudu popisovat jednotlivé akce každé postavy. To bychom tu byli dlouho. Hlavní je vám vysvětlit, že všechny postavy mají stejný cíl, tím je vyrobit předměty. Avšak způsob a strategie, jak toho nejefektivněji dosáhnout, je u každé postavy diametrálně odlišný. Výhodou je, že si můžete vybrat styl, který vám nejvíce vyhovuje. Je to házení kostek, hledání pokladů, anebo vaření v kotli? Stačí se naučit pravidla k vaší vybrané roli a můžete hrát. Pokud chcete mít pod kontrolou i vaše spoluhráče, tak se, bohužel, budete muset naučit všechny pravidla. Teď je pravý čas se vrátit k oné asymetrické hratelnosti. Nebo víte co? Předtím se ještě podíváme, jak to celé vypadá.

Pětiříše je bohatá na městský život, a proto je také k tomu potřeba i spousta herního materiálu. Na větší hlavní herní mapě je vyobrazeno město s přístavem, kde se vyloďují dobrodruzi dychtiví si něco koupit za své zlaťáky, také slavná tržnice, městské cechy a samozřejmě obyvatelé města. Ty si lze dokonce najmout do svých služeb. Kromě herního plánu vás čeká v krabici s dvoupatrovým insertem sada komponentů pro každou jednotlivou postavou. Ty jsou odděleny a řádně uloženy. Kartonové 3D modely lodí, na kterých připlouvají dobrodruzi, mají také své vlastní přihrádky. Vlastně úplně každý dílek má svoje místo. K tomu slouží plánky, abyste vše správně uložili. Co si vám budu povídat, úplná brnkačka to není. Nepamatuji si, jestli jsem nějakou jinou deskovku, jako je právě Zátoka obchodníků, tak dlouho vylupoval a skládal do krabice 😊

Díky rozdílným postavám obsahuje hra i spoustu rozličných komponentů. Pro kováře jsou k dispozici barevné kostky, pro kapitánku plastové miniatury lodiček a pro alchymistku barevné kuličky. Všechny postavy také mají svou vlastní figurku a kartonové specifické vitríny na svoje vyrobené předměty. Na společné malebné desce zase najdeme barevné dřevěné figurky dobrodruhů, karty měšťanů a zmíněné kartonové lodě. Mohl bych vyjmenovat další tucet komponentů jako semišové pytlíky, rozlišovací stojánky, žetony myší atd. Z produkčního pohledu je Zátoka obchodníků velmi nadprůměrná. Naprosto parádní ilustrace ladí ke zvolenému fantasy tématu, takže je hra na pohled doslova fantastická. Za mě bez váhání jasná trofej. Ale jak víme, vzhled není všechno ....

Nyní se můžu vrátit k hratelnosti. Poslední recenzované větší euro hry (Golem, Newton) měly jeden neduh a stejným neduhem disponuje i Zátoka. Tím je minimální interakce mezi hráči. To znamená, že si každý více či méně peče bábovičku na svém písečku. Pokud navíc neznáte pravidla protihráčovy postavy, pak, sakra, ani netušíte co vlastně peče. Hráči se střetávají na společné herní desce, když lodě s dobrodruhy kotví v přístavu. Na všechny lodě se však nedostane. Kdo dřív loď naplní, ten má právo volby, kde zakotví. Po zbytek si hrajete takovou vlastní sólo hru na vlastní hráčské desce. To je jediný neduh na kráse, který pro některé ani neduh být nemusí, ba naopak, naprosto jim vyhovuje. A teď jen to dobré.

Pravidla jsou rozdělená na hlavní společnou část, a pak zvlášť pro každou postavu. Naučit se a vysvětlit všechny aspekty, jak mezi sebou fungují není úplně nejjednodušší, ale samotná hra už naštěstí probíhá hladce bez pravidlových zádrhelů. Takže je v pohodě dostupná pro širokou veřejnost. I když se to na první pohled nemusí zdát jde o opravdu jednoduché euro. Popravdě hra ani nedisponuje tolika strategickými možnostmi. To je vynahrazeno asymetrickými postavami, které obměňují hru. Sólo hra funguje stejně dobře jako se spoluhráči. K tomu je k dispozici deska stánkaře suplující hráče. I přes odlišné herní styly postav jsou podle mě velmi dobře vybalancované. Naše partie vždy skončily bodově vyrovnané.

Nesmím opomenout prvek cechů a lotrů, který není dobré podceňovat. Ty vám totiž můžou každé kolo přinést/ubrat rozhodující body. Zátoka obchodníků je na pohled krásná a tematicky zábavná hra. Nečekejte žádné hardcore strategické euro. Role obchodníků vyrábějící předměty je svým specifickým způsobem příjemné herní osvěžení. Základní verze se snadno dostala mezi naše oblíbené deskovky, od které nás odrazuje jen náročnější příprava :) Dostupné čtyři rozšíření, jsou prý "must-have", jelikož dělají ze Zátoky ještě zábavnější hru. Bohužel, rozšíření jsme ještě neměli možnost vyzkoušet. Tak snad v příští recenzi!

Vřelé pozdravy všem obchodníkům!