recenze - NEWTON & VELKÉ OBJEVY

01.05.2022

Profláknutou historku o padajícím jablku na hlavu Sira Isaaca Newtona si pamatuje z hodiny fyziky snad každý z nás. Někteří si z celé látky zapamatovali pouze tuto historku (že Petře?). Za úspěchem jednoho z nejslavnějších vědců všech dob však nestojí jen přezrálé jablko, nýbrž studium knih, píle, racionalismus a přirozená zvědavost. U nás na Deskologu nedisponujeme ani jedním, proto zůstaneme u toho, co umíme nejlépe - sníst dva langoše na posezení. My si o sobě na wikipedii nikdy nic nepřečteme. Isaac už taky ne. Vy si ale můžete přečíst naši nejnovější recenzi. Tak s úsměvem do toho!

Relativně nedávno jsme si zahráli na antické lékaře ve hře Hippocrates, kde mladí a nezkušení absolventi lékařské školy zkouší léčit (stále) živé pacienty. Ne pro všechny to ale dobře dopadlo, pro některé to dopadlo velmi špatně :) V dnešní recenzované deskovce si pro změnu vyzkoušíme roli vědců a jejich učňů. Společně procestujeme Evropou, abychom získali nejnovější poznatky ze světa vědy a techniky. Ty pak zužitkujeme k výrobě nějakého vynálezu, nebo k objevení nové teorie. Jelikož se děj odehrává v době slavného Newtona, spousta objevů stále čeká na ... no přece na objevení!

Hra Newton, ve které padají žetony směrem dolů pod stůl, je středně těžkou euro hrou (přesně 2354 gramů). Celá stojí na pěti hlavních akcích. Každá z těchto akcí je takovou samostatnou mini-hrou, se svými specifickými pravidly, a proto má také vyšší pravidlovou náročnost. Uvedu několik příkladů. Pomocí jedné z akcí cestujete napříč evropskými městy a univerzitami přes souš i vodu a platíte cestovní poplatky, to vše na samostatné oddělené herní desce. Pomocí jiné akce zase vysíláte své figurky studentů různými směry technologického pokroku. Tento strom technologie se rozvíjí do několika větví s různými bonusy i cíli, a to opět na samostatné herní desce. Nebude tedy překvapením, že neposlední akce Studium má taktéž svou vlastní desku knihovny.

I když se jednotlivé akce odehrávají na různých deskách a místech po celém stole, vše je vzájemně provázáno. Cestování po Evropě vám poskytuje znalosti pro akci studia, přednáškami plníte podmínky cílů v technologiích, akcí práce zase získáváte peníze na cestovní náklady a vzdělávání nových studentů. Všechno ovšem směřuje k jednomu cíli - získat co nejvíce VB (Veverčích Bobků). Akce neprovádíte stylem worker placement, nýbrž "card placement", hnidopiši chcete-li - "tile placement". Což je pro mě velmi zajímavá a zábavná herní mechanika. V ruce disponujete sadou karet, které vykládáte na imaginární pracovní stůl. Vyložená karta pak spouští konkrétní akci. Čím více stejných karet na stůl vyložíte, tím silnější akce bude. Sadu karet během hry rozšiřujete o vylepšené karty s bonusovými efekty pro ještě lepší a déletrvající svěží dech. Jste připraveni na sílu Airwaves? (Tohle není podprahová reklama.)

Velký výběr vzájemně provázaných akcí, navíc závislých na pořadí zahraných karet, bývá doslova mozkobuňkomlýnek. Samozřejmě, někomu může široké spektrum možností vyhovovat, jinému zase vadit. Já jsem někde uprostřed. Logicky je tady prostor pro rozhodovací paralýzy. Naštěstí v našem případě jsme se obešli bez větších záseků a hra přijatelně odsejpala. Tahy lze plánovat dopředu, aniž byste čekali na akce ostatních hráčů. Tím se dostávám k interakci mezi hráči, ta je totiž dosti bídná. Ve většině případů se hráči mezi sebou nikterak neovlivňují (až na pár výjimek), díky čemuž je Newton slušným solitérem. Osobně mám raději eura, u kterých lze předpovídat soupeřovy tahy s možností ho nějakým způsobem "přechytračit" či mu nějak uškodit. Newton není tento případ.

Grafický design splňuje všechny normy a zadaná kritéria pro klasickou euro hru. Aby taky ne, když to dostal za domácí úkol (navrhnout grafiku a ilustrace) zkušený Klemens Franz. Musím se bez mučení přiznat, že mi vzhledově už více sedl zmíněný Hippocrates, než nemastný a neslaný Newton. Navíc budete asi ze začátku bojovat s ikonografií, se kterou se opravdu nešetřilo.

Naštěstí ten herní design funguje o něco lépe. Ze začátku se může zdát Newton pravidlově náročnější (a taky je), ovšem během hry rychle zjistíte, že se vám pravidla dostali pod kůži rychleji než Rusové do Kyjeva.
S recenzovanou edicí (kterou mimochodem seženete na eshopu TLAMA Games) dostanete i menší rozšíření Velké Objevy. To přidává nové komplexnější akční karty a další destičky, díky kterým získáte během hry více vítězných bodů.

Ahoj, jsem Yarek a mám rád euro hry. Mám rád lehké, ale taky těžké euro hry se spoustou akcí a možnostmi, jak získat vítězné body. To Newton bezpochyby splňuje. Jenže pořád to je "jen" další dobré euro. Jediný herní prvek, který výrazně vyčnívá a nejvíce mě zaujal, je vědecký stůl s vykládáním karet. Vše ostatní je zahaleno v jakési generické a abstraktní mlze. Díky velmi nízké hráčské interakci pro mě postrádá smysl hrát ve více hráčích.
Newton si ale nezaslouží být zbytečně pranýřován. Pořád se jedná o dobrou, funkční hru, která dokázala skloubit neuvěřitelné množství herních součástí. Přivírám tedy jedno oko a přidává půl bodu navíc. :)