ilustrátor měsíce - KLEMENS FRANZ

13.09.2018

Po krátké odmlce ... dobře, přiznávám ... po delší odmlce, tu máme opět další díl z rubriky ilustrátor měsíce. Tentokrát jsem si pro vás připravil ilustrátora, jehož specifickou kresbu znají nebo viděli snad úplně všichni - Deskolog vám představuje Klemense Franze.

Klemens Franz je, velmi překvapivě, herním ilustrátorem a grafikem. Narodil se v roce 1979 ve Štýrském Hradci v Rakousku. Jestli dobře počítám, tak je mu dnes 39 let a tím pádem už něco pamatuje. Ještě, než se dostaneme k perle článku - rozhovoru, podívejme se zlehka na jeho minulost.

Klemens je rozený a všestranný umělec. Vystudoval sochařinu na vysoké škole technické v rodném městě. Od techniky se nedostal daleko, jelikož poté přešel na informační management na univerzitě aplikovaných věd. Práci si našel v německé odnoži Ubisoftu na pozici produktový manager. Po několika dalších úvazcích jako fotograf, textař, grafik, malíř a ilustrátor, skončil zpátky na univerzitě aplikovaných věd (PR marketing). Ve stejné době roku 2016 založil atelier198, a začal se konečně věnovat deskovým a karetním hrám :) Přesněji řečeno ilustracím pro deskovky, jak pro malé, tak i pro velké vydavatele.

Na svém kontě má desítky titulů, především od vydavatele Lookout Games (konkrétně u Lookout si dovolím tvrdit, že je Klemens jejich dvorní ilustrátor) nebo Kosmos. Jestli mám vypíchnout ty nejznámější tituly, na kterých pracoval, pak to budou jednoznačně:
Agricola (2007), Le Havre (2008), Caverna (2013), Orléans (2014), Oh my Goods! (2015),  Clans of Caledonia (2017) nebo na konec nedávno recenzovaný Ostrov Skye (2015) :)

Z těch méně známých, ale přesto skvělých bych vybral: The Causins´ War (2017), Grand Austria Hotel (2015), Ora et Labora (2011) a poslední třeba At the Gate of Loyang (2009)

Klemens získal několik ocenění za své životní počínání, jako například čestný člen Vídeňské akademie her z roku 2008. Deskové hry, na kterých se podílel, získaly desítky ocenění a nominací. Nejúspěšnější ze všech je bez debat klasika všech klasik - Agricola.

Základní informace byly sděleny a konečně se můžete pustit do čtení rozhovoru. 


ROZHOVOR

Yarek: Když jsme se spolu poprvé bavili, zmínil jste, že je letošní rok (2017 pozn.) trochu šílený. Co jste tím myslel?

Klemens: Minulý rok byl dost náročný, co se týče pracovního tempa. Už přesně nevím, kdy jsme se poprvé bavili, ale zdá se mi, že to bylo něco mezi Panebožetohlemusímezměnit a Mohlbystoprosímrychleudělat! ... samozřejmě všechno pět minut před začátkem tisku. Práce na deskovkách končí často na poslední chvíli.

Jedna z prvních deskovek, na které jste pracoval, je Agricola, jedna z velmi populárních a nejprodávanějších her. Byl to pro Vás nějakým způsobem důležitý zlom?

Ani ne. Vůbec. Je to strašně přeceňovaná hra ... co jsem to napsal? Heh ... Pravděpodobně bych bez Agricoly nedostal příležitost pracovat v tomto úžasném oboru. Takže určitě ANO! Každopádně i další hry jsou stejně důležité, pokud chcete v oboru zůstat. Práce na hře Neuland nebo Le Havre byla pro mě taky dost podstatná.

Na jaké deskovce jste se nejvíce nadřel a proč?

Máte na mysli v množství práce? Určitě to bude Le Havre a Ora et Labora. V obou případech jsem musel ukončit v daném roce svou dovolenou. Le Havre i Ora et Labora má velké množství karet a ilustrací, a to prostě zabere nějaký čas... 


Jak byste popsal postup práce na zadaném projektu od začátku do konce?

To je pokaždé jinak. Jen dvě fáze jsou vždy podobné. Na začátku je největší výzvou najít s editory a vydavateli společnou řeč. A ta druhá je posledních 5% projektu... jenže to nějak zabere nejvíce času ... opravy detailů, vylepšení ilustrací, příprava pro tisk, znovu příprava pro tisk (protože někdo našel chybu), atd.

Jste pravidelný hráč deskových her? Jaká je vaše nejoblíbenější?

Hraju deskové hry jak je to jen možné. Naštěstí má žena je miluje stejně jako já, takže mám vždycky spoluhráče po ruce. Rád hraju Agricolu (v tuto chvíli Cavernu s rozšířením Sedláci z jeskyní), Orléans a Lorenza ... těžší eurovky. Ovšem má nejoblíbenějších ze všech je Defenders of the Realm (z roku 2010, v češtině nevyšlo, pozn.). Má bohatou atmosféru, úzkou kooperaci mezi hráči ... a parádní grafickou atmosféru osmdesátých let (Neříkám Comic Sans).

Na kolik si ceníte vaší práci? Dá se ilustrováním deskovek uživit?

Naštěstí ano. Tedy pokud jste ochotni tvrdě pracovat ... Asi nezbohatnu, ale pozorovat lidi, co hrajou a baví se u her, na kterých jsem pracoval ... to je k nezaplacení a jsem za to vděčný. Stačí to na uživení rodiny (mé děti jsou menší, takže toho moc nesní ;-) )

Pracoval jste na graficky zajímavém titulu Patchwork, líbí se mi spojení principu hry a tématu. Jak funguje vaše spolupráce s autory hry v takovém případě?

Byla to dlouhá a trnitá cesta ... původní téma bylo ZOO hra, avšak to bylo technicky velmi ošemetné ... Pamatuji si, že to bylo v Norimberku, kde kluci z Mayfair přišli na nápad se záplatami na oděvech. A tak vzniklo téma Patchworku.

Máte nějakého oblíbeného ilustrátora, kterého obdivujete za jeho práci v oblasti deskových her?

Existuje plno skvělých ilustrátorů, ale opravdu obdivuju práci Juliena Delvala (pracoval na Ticket to Ride, Královské rošády, Memoir '44 aj, pozn.). Má tak živé a pestrobarevné ilustrace, prostě dokonalé!

Jaký je rozdíl pracovat na titulu v roce 2004 a titulu v roce 2017? Změnilo se něco na vašem pracovním stylu?

Naštěstí ano. Technicky je teď všechno 100% digitálně.

Kdybych se chtěl stát ilustrátorem deskových her, měl byste pro mě nějakou radu?

V podstatě jsou důležité dvě věci: Jedna je zvládnutá vlastní technika. Existuje tóóólik skvělých a úžasných ilustrátorů. Mám pokaždé deprese, když to vidím na DeviantArtu ... No a druhá věc je znát ono prostředí. Deskové hry jsou vyjímečné v tom, jak fungují, jak vizuálně pracují, jakým stylem jsou přeneseny důležité informace, jak jsou pravidla vizuálně znázorněna ... a pak je tu celý proces vývoje, který musíte dobře znát. Moje rada by zněla: Hrejte hry a pozorně sledujte, jak jsou všechny potřebné informace navrženy a designově předneseny hráčům ...

Rád bych za celý tým Deskologu poděkoval Klemensovi za rozhovor, jeho čas a ochotu. Přejeme mu mnoho úspěchů jak pracovních, tak i životních. Ať nás, hráče, doprovází jeho ilustrace ještě spousty let.


A na úplný závěr se ještě podívejte na pár ilustrací :)

článek připravil

Yarek, the párek


zdroj: Wiki, BoardGameGeek, atelier198


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku