recenze - GOLEM

26.06.2022

Kdo by v našich českých končinách neznal příběh o židovském rabínovi a golemovi, popř. ještě známější pohádku Císařův pekař a pekařův císař, kde mystický hliněný obr drtí nepřátelé a u toho peče bochníky chleba. Vydavatel Cranio Creations oprášil magický šém a oživil mocné sochy v deskové hře Golem. Budou vám dobří sluhové nebo zlí pánové?

V úvodu zmíněný vydavatel Cranio Creations má na své paži i jiný zářez, který je podobný právě hře Golem. Tím jest nedávno recenzovaná hra Newton. Tou podobností mám na mysli především styl hry. Obě deskovky jsou si v ledasčem podobné a srovnání mezi nimi je tím pádem nasnadě. Obě zmíněné hry u nás navíc otestovalo, lokalizovalo a opuncovalo vydavatelství Tlama games.

Téma je zasazené do historické Prahy v období kolem 16. století, kde si rabín Jehuda z nudy modeluje z hlíny obří sochy, které mají za úkol chránit židovská ghetta. Na jejich ovládání jsou ovšem zapotřebí Znalosti. Komu se golem vymkne kontrole, tomu pravděpodobně napáchá více škody než užitku.

Bájný golem je běžně zobrazován jako velká a těžká postava. Stejně těžká a velká je i krabice s hrou. O materiální a grafické stránce budu mluvit později. Co se týče hratelnosti, jedná se o dosti obtížnou euro hru, a to minimálně na naučení a vysvětlení pravidel. Deska hráče je rozdělena do tří oblastí. Oblast golemů, artefaktů a studia. Všechny tři oblasti mají svá specifika. V oblasti golemů stavíte a vylepšujete golemy, artefakty přetavujete ze zlato, a v oblasti studia zase shromažďujete svazky knih. Na konci hry lze z každé oblasti vytřískat nějaké vítězné body. Naštěstí má bodování stejný pattern, který lze i během hry jednoduše spočítat.

Jen samotná deska hráče má několik oblastí se spoustou symbolů a ikon, a u toho Golem rozhodně nekončí. Největší plochu totiž zabírá herní plán, který je rozdělen rovněž do čtyř částí. Najdeme zde tři ulice Prahy a hřbitov pro nepotřebné golemy. Po ulicích a jejich sousedstvích se procházejí golemové plnící přání pánů. Jednoduše řečeno spouštějí konkrétní akce. Většinou těsně za nimi pobíhají žáci, jenž hliněné obry ovládají. Vzdálenost mezi nimi je tedy zásadní.

Když odhlédnete od herního plánu, zaujme vás sestavená kartonová synagoga (mimochodem, podle legendy je právě na její půdě ukryt golem). Do synagogy vsypáváte barevné kuličky, které se náhodně rozkutálí do žlábků vedoucích k destičce s akcemi. Poté, podle toho, jakou akci chcete provést, si z daného žlábku vyberete a vezmete dvě kuličky. Kuličky, respektive šémy, mají ještě několik významů ve hře, které už raději nebudu rozepisovat. Aby byla variabilita ještě rozmanitější, tak se každé kolo obměňuje nabídka akcí, které mohou využít vaši rabínové. Ptáte se jací, sakra, rabínové? Prosím, neptejte se....

Golem má doslova obří rozměry. I při hře dvou hráčů jsme se velmi na těsno vešli na kuchyňský stůl. Další partie už jsme raději hráli na zemi. O nedostatek místa se postaral samotný herní plán, na kterém se odehrává jen polovina činností. Po ruce musíte také mít postavenou kartonovou synagogu a samozřejmě pro každého hráče osobní desku s připojenou deskou artefaktů. To radši ani nemluvím o kartách cílů či všeobecné a osobní zásobě zdrojů. Se stejným "problémem" s nedostatkem místa jsme bojovali i u zmíněného Newtona. V partii čtyř hráčů si připravte stůl o rozměrech menšího letiště.

Materiálem a kartonem se nešetřilo, je ho doslova plná krabice. Čím se naopak šetřilo, jsou sáčky na roztřízení oněch komponentů. Temnější ulice se snaží tematicky navodit mystickou Prahu a legendu o golemovi. Bohužel, zvolené barvy ulic mohou být občas matoucí. Jinak nemám stylu grafiky co vytknout a za cenu hry dostanete adekvátní porci komponentů. K designu zajisté patří i herní ikonografie, o které budu mluvit v samostatném odstavci.

Symbolů akcí, vylepšení a zdrojů na všech kartách, destičkách a deskách je opravdu požehnaně. Jejich vysvětlení najdete v příloze pravidel na 5 stránkách! Počítejte, že do přílohy budete nahlížet častěji než do vaší (jistě) oblíbené Bible. Zvlášť, když se akční destičky každé kolo obměňují. Naštěstí mají symboly základní logiku, a časem v nich dokážete číst. Kromě symbolů musíte spoluhráčům vysvětlit i podstatu hry, herní mechanismy a bodování. Jak už jsem zmiňoval, Golem není těžký jen váhově, ale i obtížností pravidel. Pokud nemáte odehráno několik těžších eurovek, nebo jste dokonce pořádně nehráli žádnou deskovku, Golemovi se obloukem vyhněte. Vstupní hra to rozhodně není. Pro zkušenější hráče jde pak o rutinu, u které se na začátku musíte probojovat skrz pravidla a první hru, abyste u druhé hry zjistili, že je vlastně celá hra relativně snadná. :)

Zpátky ale k hratelnosti. Podobně jako Newton má i Golem několik oddělených oblastí, na které se může vaše strategie soustředit. Narozdíl od Newtona jsou oblasti v Golemovi méně provázané. To znamená, že můžete například zcela vynechat artefakty, aniž byste byli příliš handicapovaní. Dokonce lze hrát i bez výroby nových golemů. To ovšem nedoporučuju. Smyslem hry je totiž vyrábět nové golemy, dočasně je ovládat a ve správnou chvíli je také zničit. Tímhle stylem lze získat nejvíce vítězných bodů. Podobně jako u Newtona, tak bohužel i zde, je interakce mezi hráči mizivá. Na herním plánu se hráči nijak neovlivňují (kromě zalehnutí hrobu). Když už jsem u těch negativ, přihodím do kotle ještě jedno. Fáze příjmu je za mě trochu nepřehledná. Doslova po celém stole hledáte symboly rukou, za které si můžete vzít nějaké ty zdroje. Pevně věřím, že se i tato fáze časem dostane pod kůži.

V čem Golem vyniká je spoustou interakcí a kombinací mezi akcemi. Akce zlevňují cenu vylepšení, za které zase dostanete více zdrojů atd. Je vhodné využívat zdroje do poslední jednotky a zbytečně je nehromadit. Vaše rozhodnutí se řetězí na sebe až z toho nakonec vyjde hezká bodová nadílka. Rozhodnutí jsou tak provázaná, že jednou skončíte jen s 50 a jindy zase se 150 body. Na vše máte přesně dvanáct tahů a děj se vůle golemů.

Na hře se mi zároveň líbí prvek golemů, a to,  jak vaše hliněné výtvory neochvějně postupují ulicemi Prahy dál a dál, čekajíc na vaše příkazy. A když už jsou moc daleko a jejich ovládaní je příliš nákladné, nebo již nejsou zapotřební, tak je prostě zničíte. Což je další neméně důležité rozhodnutí, nejen proto, že za zničeného golema získáte bonus.

Golem je dobrá deskovka, kterou ale sráží několik faktorů. Těžká hra na naučení a vysvětlení, přemnožené ikony a symboly, místy matoucí a chaotické fáze příjmu a ty barvy... Kuličky šémů jsou sice tematické, ale házet je do kartonové krabice a čekat co vypadne to není můj šálek kávy. Na Golema si musíte udělat čas a pohodu. Jen příprava partie je komplikovanější a zabere vám pár dlouhých minut, a to nemluvím o úklidu. Samotná partie pak může trvat 90 - 120 minut. Odměnou vám bude kvalitní a fungující euro hra. Díky destičkám akcí a sousedství je hra variabilní i po několika partiích. Což oceňuji, jelikož díky tomu nenajdete tu jednu "správnou" strategii.

Golema rozhodně neházím do hrobu a rád se k němu zase někdy vrátím, ale na vyšší pozici v žebříčku mých nejoblíbenějších euro her se bohužel nepodívá. Holt, Gugong je silná konkurence stojící na pevných základech. :)

Yarek, the parek