recenze - ESCAPE ROOM: ÚNIKOVÁ HRA 2

06.02.2020

Únikovky teď prostě frčí a všichni čeští vydavatelé deskovek si toho jsou vědomi. Výběr je na českém trhu slušný, a tak si můžete za tři-čtyři stovky koupit malou krabičku, kterou si vezmete pod stan, nebo si pořídit Escape Room od Blackfire. Né, že by se nedal hrát pod stanem, ale jedná se o velkou krabici, která spolkne hned čtyři scénáře a hlavně bateriemi napájený "bazmek", který se bude lépe vyjímat na deskoherním stole.

Krabice je tedy poměrně velká, ale takový kartonový sr*č, který se otevírá na bocích, takže nic na vystavení mezi Scythe a Na křídlech. Uvnitř najdete pravidla, obálky s jednotlivými scénáři, sadu plastových klíčů a hlavně dekodér, do kterého budete klíče zasouvat. Po vložení baterií (nejsou součástí balení) se na displeji zobrazí hodnota 60:00, na každý scénář totiž máte přesně jednu hodinu. Před první hrou si klíče dobře prohlédnete a případně rozdělíte podle jednotlivých typů. Není na co čekat, jako první scénář autoři doporučují hrát Záhadnou vraždu, takže otevřete obálku s první částí scénáře, vytáhnete její obsah a stisknete červené tlačítko na dekodéru. Tik-tak, tik-tak!

S focením únikové hry se to má tak, že vám bohužel nemůžeme nic moc ukázat, musíte nám prostě věřit, že se v obálkách skrývá obsah, který budete používat k řešení hádanek. Výsledkem je vždycky zasunutí čtyř klíčů do dekodéru. V takovou chvíli můžou nastat dvě situace. Buď jste se spletli, ozve se nepříjemný tón a přijdete o jednu minutu času. Nebo jste hádanku vyluštili správně, budete oceněni oslavnou melodií a posouváte se dále.

ZÁHADNÁ VRAŽDA

Hned první scénář by měl být ten nejjednodušší a já to mohu jen potvrdit! Ne, ne, ne! Nebudu si hrát na hrdinu, už úvodní případ nám dal pořádně zabrat. Asi můžu prozradit, že se (překvapivě:)) jedná o vraždu, kterou se snažíte objasnit. Je zajímavé, co všechno v obálkách najdete, autoři byli vynalézaví a jak vidno jim dělá radost hráče překvapovat. Musím se ještě zastavit u grafického zpracování. Scénáři vévodí jedna velká ilustrace, najdete na ní spoustu detailů, ale jak to říci - je spíše funkční než pěkná. Přitom v podobném typu her se dá doslova kouzlit, vzpomeňme na Případ Marcy z TIME stories.

VESMÍRNÁ STANICE

Jako další v pořadí jsme se pustili do Vesmírné stanice. Herní plán představuje ruskou vesmírnou stanici, která není úplně OK. A ani tady nemáte nouzi o nějakou tu mrtvolku. Užijete si dešifrování azbuky, což je zároveň maximum, které vám můžu prozradit. Je zde docela dost drobných detailů, historické události, které dokreslují atmosféru, což pro mě dělá z Vesmírné stanice nejlepší scénář v krabici. Tyhle drobnosti odlišují Escape Room například od Albi Únikovek , které se skládají (většinou) jen z balíčku karet. Zároveň mi opravdu začíná lézt na nervy ten otravný zvuk, který vypouští dekodér.

TAJNÝ AGENT: OPERACE ZEKESTÁN

Nevěděl jsem, kde leží Zekestán, nevěděl jsem ani, že takový stát existuje. Tenhle scénář vám o něm mnohé řekne a vy a váš tým nechcete aby existoval, ach ta politika... No není jednoduché vám hru popsat a zůstat na tenké hranici spoileru. Jako fanda Mission Imposible jsem se na roli tajného agenta těšil, nakonec mě překvapila hlavně vysoká obtížnost. Přímo v návodu je uvedeno, že se může dostavit pocit "frustrace", což se v některých konkrétních momentech vyplnilo. A chvíle tupého zírání do stolu v okamžik, kdy jsme použili všechny nápovědy, jsou opravdu k nezaplacení.

DENTISTA

Dentista má všechny předpoklady stát se klasickou Únikovou hrou, na kterou si zajdete se svými kolegy v rámci team buildingu. Na začátku vás všechny omráčí rajským plynem, abyste se pak společně probrali a začli se věnovat vaší záchraně, máte na to opět 60 minut, protože když se řekne, že se někdo vrátí za hodinu, znamená to přesně 3600 sekund. Mám asi nějakou fobii ze zubařů, protože mi z některých komponent vstávaly vlasy nejen na hlavě. Celkově ale asi druhý nejlepší scénář se zajímavým dešifrováním.

Pokud jste fandové stolních únikovek, tak můžete začít počítat. Za nějakých 700-800 koupíte krabici se čtyřmi scénáři, to máme 200 Kč na scénář (jednu hodinu hraní). My jsme Escape room hráli ve čtyřech, čtyři různé večery, vždycky na úvod před jinou deskovkou. Takhle mi to přišlo ideální a vždycky jsem se na nový scénář těšil. Obtížnost uvedená u jednotlivých scénářů mi přišla trochu mimo, a taky je škoda, že si nemůžu dokoupit další scénáře, protože kdybych chtěl ty z první krabice ESCAPE ROOM - ÚNIKOVÁ HRA, musím si ji koupit včetně dekodéru, který už mám. Jinak jsem spokojen, a Escape room považuju za vhodnou alternativu k mému oblíbenému TIME stories, do kterého bohužel vyšly jen dva rozšiřující scénáře.