recenze - T.I.M.E STORIES

03.02.2019

U některých her nemám žádné očekávání, a jsem moc rád, když jsem pak příjemně překvapen. U jiných se zase nemůžu dočkat vydání, hltám každou dostupnou informaci a v takovém případě si koleduju o velké zklamání. Proč to píšu? T.I.M.E STORIES byl totiž někde mezi, ale tři mí oblíbení spoluhráči mě tak "vyhajpovali", že jsem se nakonec hraní nemohl dočkat. Hra u nás vyšla koncem roku 2016 a od té doby byly počeštěny ještě dvě rozšíření, respektive nové příběhy.

Bílá krabice s decentní ilustrací vypadá úžasně. Proti všem těm malovaným a navoněným působí její minimalistický styl opravdu originálně. Ona vlastně ta abstrakce koresponduje s tím, co najdete uvnitř. Tohle balení sice obsahuje jeden konkrétní příběh, ale hra je doslova vyrobena k dokupování dalších rozšíření, o tom ale později. Pod víkem najdete pravidla, herní plán, dřevěné válečky, kostky a spoustu kartonových žetonů. Nakonec vytahuju jeden masivní balík karet a hned se kouknu co na nich je. Milí čtenáři, úplně vidím, jak mě teď při čtení sílou vůle zastavujete a řvete přes celou tramvaj "nééé"! Nebojte, karty jsem zatím nechal pěkně zabalené a jdu studovat pravidla.

V základní krabici najdete balíček karet, který obsahuje výpravu do roku 1921. Pokusím se v textu i na fotkách "nespojlovat" příběh, ale asi vám můžu prozradit, že se v něm podíváte do pařížského sanatoria. Pravidla nejsou složitá a platí i pro další rozšíření. Během přípravy zjistíte, že všechny komponenty jsou vlastně jen podklad pro jakýkoliv děj, červené žetony tak v jednom případě mohou znázorňovat náboje a v jiném zase plechovky s jídlem. Každý hráč dostane kartu postavy a dva dřevěné válečky zvolené barvy. Rozložíte si všechny žetony, seznámíte se s postavou a můžete začít.

Úvod hry je jakýsi brífink, ve kterém se dozvíte zadání mise a zároveň to, kolik časových jednotek budete mít na její splnění. Karty se postupně rozkládají na předurčená pole a vám se začíná před očima objevovat místo kdesi v minulosti. Tohle je pro mě hlavní lákadlo celé hry, balíček karet je opravdu obsáhlý a každá ilustrace vám odhalí novou výzvu, nebo překážku. V levém horním rohu herní desky najdete mapu, po které se společně s ostatními hráči pohybujete. To, kam se vydáte, záleží na vaší domluvě, ale když to nejde po dobrém, dostane se ke slovu aktuální kapitán. Ale nebojte, po každém kole se role vedoucího skupiny posune, takže se dostane i na vás.

Každý hráč ovládá svou postavu a pokud budete mít štěstí na herní skupinu s hereckým nadáním, můžete hraní pojmout jako role-playing. Každá postava má zároveň jedinečné schopnosti, které se odvíjejí od jejího charakteru. Pak tady máme základní statistiky. Někdo má charisma a dokáže protivníky ukecat, jiný se zase umí dobře ohánět svými pěstmi. Důležitá je tedy spolupráce, nabušeného hlupáka tak vyšlete na výzvědy společně s charismatickou slečnou. Tedy uděláte to poprvé, napodruhé už možná budete vědět, jaká výzva vás bude pod kartou čekat. Napodruhé?

Pokud jste někdy viděli filmy Na Hromnice o den více nebo Na hraně zítřka, tak jste v obraze. Jakmile misi nestihnete včas, budete se o ni pokoušet znovu a to už vám budou pomáhat všechny postřehy z předchozí hry. Hledání předmětů, rozhovory s postavami, slepé uličky, to všechno vás ve hře čeká. Nejvíce mi to připomíná klasické point-and-click adventury, kde jste v lokacích nalézali předměty, které pak bylo potřeba vhodně použít. Postavy vám můžou poskytnout potřebné, ale i zavádějící informace. Ale hlavně, celé je to zábavné a všichni hráči kooperují, předkládají návrhy co dále a těší se na rozluštění celé záhady.

A pak to přijde, konečně se dostanete k vytouženému cíli. Jednou a naposled. My jsme to zvládli ve čtyřech hráčích za jeden večer. Pokud byste to nestihli, někdo by musel nečekaně odejít, můžete si hru v insertu uložit. Pro nás to bylo pět hodin intenzivní zábavy. Celé hraní jsme si zpříjemnili tematickou hudbou a padlo i pár piv. Na konci byli všichni nadšeni, ale brzo nám došlo, že se nejedná o úplně levnou zábavu a to nepočítám ty vypité piva. T.I.M.E STORIES se v prodejích moc nedaří, takže aktuálně Blackfire zlevnil základ i oba přídavky, což asi pomůže hru vyprodat, ale pohřbívá to šance na nějaké nové balíky v české lokalizaci.

Tím pádem je pro mě těžké vám hru doporučit. Ve chvíli, kdy vím, že k T.I.M.E STORIES vyšly lokalizované jen dvě rozšíření a další se nechystají, mám smíšené pocity. Těším se na další nové příběhy a zároveň je mi jasné, že si budu muset pořídit i ty anglické. Tohle je věc, se kterou se musíte smířit. Pokud neovládáte angličtinu, užijete si pouze tři příběhy. Pokud se od toho ale odpoutám, zaměřím se na recenzovanou krabici, jedná se pro mě o jeden z nejintenzivnějších herních zážitků vůbec.

Díky za přečtení