recenze - NA KŘÍDLECH

06.10.2019

Nejsem žádný ornitolog a v ZOO mě zaujmou spíš sloni než voliéra s orlem, ale vzpomínám, že jako malý jsem měl u babičky kvarteto s obrázky opeřenců. To kvarteto bylo asi dost staré a pamatuju se, že ptáci na kartách byli krásně ilustrovaní a každý měl pod sebou krátký popis vlastností. Když jsem poprvé viděl krabici hry Na křídlech, hned jsem si na ty karty vzpomněl. Mám z toho nějakou nostalgickou náladu, ale utřu slzu a raději se se slovy klasika podívám, co se skrývá pod víkem.

V krabici najdete slušnou nálož obsahu. Hromadu krásně ilustrovaných karet, desky pro jednotlivé hráče, zásobu plastových vajíček, žetony potravy a v neposlední řadě dřevěné kostky. No a abyste kostky neházeli po stole jako nějací prosťáčci, před prvním hraním si z kartonu složíte dice tower ve tvaru ptačí budky. Karty si uložíte do plastového boxu a jeho víko pak použijete jako podavač při samotné hře. Tahle hra má prostě styl a musím říct, že jsem mile překvapen, co všechno najdu v krabici za třináct stovek. Už se nemůžu dočkat, až bude hra rozložená na stole a všechny ty komponenty se začnou přesouvat z místa na místo.

Pravidla jsou sepsána přehledně ve dvou sešitech (třetí s pravidly pro sólo hru). Ten první obsahuje popis průběhu celé hry a ve druhém sešitu, který nese název příloha, najdete podrobný popis jednotlivých efektů karet. Ani tady autoři na ničem nešetřili, vše je sepsáno na luxusním papíře, takže už během studování oceníte preciznost s jakou ke hrám Stonemaier Games (a v tomto případě i Mindok) přistupují. Ptačí budku jsem v rychlosti postavil, karton sice působí bytelně, i tak jsem měl trochu obavy o životnost téhle vychytávky. Co je důležité, budka plní svou funkci, ale o tom si povíme až dále.

Na začátku si náhodně zvolíte veřejné úkoly pro jednotlivá kola hry. Ty jsou společné pro všechny hráče. Každý z hráčů dostane po jednom žetonu od každého druhu potravy a pět karet ptáků z dobíracího balíčku. Kolik opeřenců si na začátku hry v ruce necháte, je na vás, ale za každého zaplatíte jednu libovolnou potravu. Poté si ještě každý zvolí svůj tajný osobní úkol a to tak, že vybere jednu ze dvou náhodných karet. Další tři karty ptáků vložíte do plastového podavače a pomalu můžete začít. Už jsme házeli kostky do ptačí budky? Ne? Tak je tam hodíme, ať je to kompletní.

Počínaje prvním hráčem provádíte akce ve vaší voliéře. Na začátku toho na výběr moc nemáte, můžete buďto vyložit kartu ptáka do jednoho ze tří biotopů a nebo udělat některou z dalších tří základních akcí. Každý biotop nabízí jiný typ akcí, v lesích budete shánět potravu, v lučinách snášet vejce a v mokřadech si dobírat nové karty ptáků. K vyložení ptáka budete muset zaplatit příslušnou potravu a jedno nebo dvě vajíčka, výjmkou je první karta v každém biotopu, ta žádné vejce nestojí. Postupně budete pole se standardními akcemi nahrazovat kartami ptáků a kromě toho, že vaše voliéra bude vypadat čím dál stylověji, každý pták vám přinese nový efekt. Vy tedy zahrajete akci v daném biotopu, pak ještě vyhodnotíte všechny karty za ní a právě vytváření komb pomocí karet je asi nejzábavnější a hlavní mechanizmus téhle skvělé hry.

Ano, skvělé, protože spojit chytlavou a jednoduchou hratelnost, zajímavé téma, navrch ještě krásné grafické provedení, to se vidí... vlastně docela často, asi žijeme ve zlatém věku deskových her, vždyť mezi stovkou nejlepších her na boardgamegeek je jich více než polovina z posledních pěti let. Ale zpět k ptákům. Některé akce na kartách provádíte i v tahu vašeho soupeře a pak jsou tady i takové, které provedete jen při vyložení. Každý pták může ve svém hnízdě schraňovat určitý počet vajíček. Vajíčka jsou důležitá právě pro vykládání dalších karet, nebo plnění úkolů. Kostky zase slouží jako zdroj potravy a jakmile je všechny doberete, nebo zůstane jen jeden typ potravy, máte privilegium je do dice toweru vhodit znovu.

Postupně se desky všech hráčů plní kartami, vajíčky, potravou a v posledním kole hry vypadá herní stůl fenomenálně. Vím, tohle je asi hodně subjektivní a je mi jasné, že každému tenhle grafický styl sedět nemusí, ale já nikoho takového neznám. Nikoho tak zapšklého. :)

Odvážný tah autorů vytvořit hru s neotřelým tématem se vyplatil. Díky skvělé hratelnosti a ladnosti, s jakou do ní mohou naskočit i méně zkušení hráči, si pravidelně najde místo na našich stolech. Perfektní zpracování zase zařadí Na křídlech mezi pět her, které získaly naši designovou trofej. Pěkně pičo, pěkně!