recenze - SCYTHE

04.02.2018

Občas se objeví hra, která zaujme svým grafickým ztvárněním do takové míry, že si ji prostě potřebujete zahrát. Artworky, které doprovázejí propagaci hry a krásná ilustrace na krabici, to vás donutí uvažovat o pořízení Scythe. Tuhle deskovku v obchodě určitě nepřehlédnete, ale vyplatí se po ní sáhnout?

Už dlouho jsem se na nějakou hru tak netěšil, jako právě na Scythe, takže když jsem poprvé otevíral krabici, už jsem věděl, co mě bude přibližně čekat. Stejně jsem byl překvapený. Vedle slušné nálože manuálů, včetně toho pro hru jednoho hráče, se v krabici nachází opravdu velký herní plán, krabici na chvíli odkládám, abych ho mohl hned rozložit. Je opravdu parádní, celá mapa je detailně ilustrovaná, dle mého názoru jedna z nejhezčích na trhu. Skládá se z hexů, které znázorňují vesnice, lesy a nebo například jezera. Po krajích má všemožné počítadla, které krásně zapadají do grafického konceptu.

Tak zpátky ke krabici, co v ní ještě najdeme? Několik balíčků karet, které zase na první pohled zaujmou stylovými obrázky. Ilustrátor Jakub Różalski si dal s celou hrou opravdu záležet a můžeme ji považovat za jeho referenční počin. Dále z krabice vytahuju kromě pořádné zásoby dřevěných komponent i několik kartonů s žetony, to aby si na své přišli loupači. Desky hráčů jsou z dvojitého kartonu a najdete v nich otvory pro vaše budovy a vylepšení. Když někdo zakopne o stůl, prostě se vám to celé nerozsype. Jak říká moje žena: "Já bych tam napsala, že je to originální" No a to bude k obsahu asi všechno.

Ne, je tam ještě jedna krabička. :) Najdete v ní plastové figurky postav a hlavně mechanických robotů, které byste v období po první světové válce nečekali. Celkově je spojení rolníků obhospodařujících svá pole s mechy jak vystřiženými z nějaké scifi počitačové hry, velmi originální a pro mě je to jedno z hlavních lákadel.

Protože se na deskologu věnujeme hlavně grafickému designu her, dám mu ještě odstavec. Je prostě boží! Koukněte na fotky. Konec odstavce.

Hra je už v základní verzi připravena na rozšíření, na mapě je celkem sedm národů (frakcí), navíc můžete celý herní plán otočit, přikoupit si rozšíření (rozšíření hrací desky) a vytvořit tak mapu v menším měřítku. Rozšíření o dvě nové frakce, které nese název Invaze z dálekAlbi vydalo. Chystá i druhý přídavek Titáni nebes, tady se na vás chystají vzducholodě pro všech sedm frakcí. To je další plus pro českou verzi, vypadá to, že vydavatel v tuto chvíli dělá ze Scythe svojí novou vlajkovou (vzducho)loď, kterou byli dříve Osadníci.

Příprava hry vám zabere pěkných pár minut a doporučuji ji využít k vysvětlení pravidel ostatním hráčům. Pravidla nejsou nijak složitá, ale jejich prvotní učení a vysvětlování od vás bude i tak vyžadovat slušnou dávku trpělivosti. Albi si s českým překladem dalo záležet, pravidla jsou tedy pěkně čitelná a neobjevil jsem v nich chyby. V základní verzi může hrát až pět lidí a o tom jak a jestli se budou bavit, vám hned povím.

Ve hře provádíte několik akcí, můžete těžit suroviny, rozmnožovat vaše pracanty, vylepšovat si zisky z jednotlivých akcí. Vedle toho ještě stavíte budovy, které jsou znázorněny dřevěnými figurkami, ty vám přinesou další zisky z prováděných akcí. Je to prostě radost pro každého fanouška euroher. Nebo taky můžete nasednout do mecha, jít násilně zabrat nepřátelské území a cestou za pomocí vašeho hrdiny poškádlit pár nebohých vesničanů. Můžete, ale nemusíte.

V případě setkání s vesničany se rozhodnete, jestli je slušně pozdravíte, nebo jim zabavíte majetek a vyženete je na ulici...ehm do lesa. Líbí se mi právě možnosti volby, které máte, držet se dál od ostatních a klidně si hromadit suroviny a nebo dělat nájezdy s hrdinou a mechy, loupit pracně nasbíraný majetek nebohým soupeřům. Každý národ má navíc specifika, kterými můžete ostatním nepříjemně zavařit, zatím co někteří mají doslova panický strach z vody, vy se jim klidně vynoříte do zad ze sousedícího jezera.

Bojový systém je až trapně jednoduchý, ale při hře slouží dobře a i když se po mapě bude prohánět tucet mechů, těch bojů zase tolik nenastane. Vlastně to záleží jen na vaší strategii. Volnost rozhodování je věc, kterou musím zmínit ještě jednou a která mě donutí se ke hře vracet. Na druhou stranu pokud bych měl hře něco vytknout, je to hlavně ze začátku minimální interakce s ostatními, start hry bývá vždy podobný, ale nějak si ty suroviny nasbírat musíte.

Nechci do podrobna rozepisovat pravidla, možností, jak hru vyhrát a nasbírat největší množství peněz, je hned několik. Pokud se příliš zaměříte na jednu činnost, můžete být na konci překvapeni. Z čeho ale překvapeni nebudete, je moje hodnocení. Protože trofej za design udělujeme vždycky společně, hned jak dopíšu tyhle řádky, jdu přemluvit Yarka, ale vypadá to nadějně, ještě teď se raduje, jak nás svým Rusovětským svazem porazil. Párek jeden.

Díky za přečtení