recenze - TEAM WORDS

20.02.2020

Je to doslova před chvílí, kdy jsme recenzovali Jedním slovem a Letter Jam, dvě slovní party hry, kterým rozhodně nechybí všeobecná obliba mezi hráči. Mně bohužel ani jedna nepřirostla k srdci. Ta první kvůli přílišné jednoduchosti, ta druhá kvůli krkolomnosti, která mi kazila herní zážitek. Jak se říká, do třetice všeho dobrého a tak se snad po delší době dočkám slovní hry, která bude "tak akorát".

V krabici najdete balíček karet, dvanáct dřevěných kostek, pět figurek různých barev a dřevěné žetony sázek. Designově to nevypadá špatně, je fajn, že i party hra může mít osobité zpracování. Okraj krabice slouží jako počítadlo bodů, což částečně ospravedlňuje to, že je zbytečně velká. Pravidla jsou sice rozepsána na čtyřech stranách, ale není se čeho bát, protože to poslední, co bych mohl hře vyčítat, je komplikovanost.

Před samotnou partií je potřeba se rozdělit do dvojic, takže se spojte s někým, koho máte rádi, a nebo ještě lépe s někým, s kým jste si doteď nesedli. Možná by mohla vydařená hra nechat vzniknout novému přátelství. :) Každá dvojice si zvolí figurku, kterou položí na počítadlo bodů a můžeme začít. Dvojice, která je na řadě, si před sebe vyloží šest karet. Každá karta obsahuje jedno téma a vaším úkolem bude vymýšlet slova v těchto tematických okruzích. A k čemu je tady tucet kostek? Ty rozhodnou, na jaké písmeno budou slova začínat.

Takže hodíte kostkami, které pak po jedné odebíráte, pokládáte na karty s tématy (každý na svou stranu) a nahlas říkáte vámi vymyšlená slova. Soupeři musí dávat pozor, protože v případě, že někdo u "ZPĚVÁK" na "K" řekne Leonard Cohen, je potřeba ho slušně upozornit - například fackou. Každé kolo je měřeno přesýpacími hodinami, a na konci se bodují jen ty karty, které kostkou obsadili oba spoluhráči. A kolik že dostanete bodů? Tak to se budeme muset vrátit o krátkou chvíli nazpět. Pamatujete si, jak jsem zmiňoval ty dřevěné žetony sázek? Každý hráč dostane tři, s hodnotami 1,2 a 3. na začátku kola si oba hráči jeden pod druhém tajně vsadí na jednotlivá témata, takže na každé kartě bude jeden žeton. Na konci kola se žetony odtajní a budou představovat počet bodů za plně obsazené karty.

Sečtete si body, posunete se na počítadle a na řadu se dostávají vaši soupeři. Jednoduché, že? Zábavné? To už je trochu komplikovanější. Team Words jsem si nejvíc užil jako rodinnou hru, hráči kolem deseti let se u ní plnohodnotně zapojí, pokud jim tedy nevadí časový press. Co se týče hraní s vrstevníky (v mém případě 30+), kteří už mají něco odehráno, zážitek ze hry byl poněkud slabší. Nejvíc nám hra připomínala loni recenzované Heslo!. V tomto srovnání ale jasně vítězí Team Words, a to hlavně svou dynamikou. Nevíš? Nevadí! Čas letí a další dvojice už si vytahuje svých šest karet. Hra dokonale otestuje nejen vaši slovní zásobu, ale i přemýšlení pod tlakem, protože jedno kolo trvá přesně 57 sekund a 27 setin, respektive 1 minuta, 3 sekundy a 71 setin. Ano! Každá strana přiložených přesýpacích hodin měří jiný čas. :) Ale prý je to běžné a nerad bych, aby měl nějaký čínský designer plastových přesýpacích hodin problémy, a tak to budu ignorovat.

Kromě křivé časomíry to vypadá, že hru chválím, co je tedy hlavním důvodem, proč mi nepřijde tak zábavná? Chybí jí nápad, takový, který mají Krycí jména, Decrypto, nebo V pasti. Něco, co by mě už při čtení pravidel zaujalo a způsobilo, že se budu na hru těšit. Na druhou stranu tady všechno funguje a dokonce jsou v manuálu i použitelná pravidla pro dva hráče, kdy každý jede sám za sebe. Takže pokud doma máte bystrého třeťáka, nebo hledáte nějakou rychlou hru, která zároveň procvičí slovní zásobu, je Team Words dobrá volba.

Team Words pěkně vypadá, rychle ho vysvětlíte spoluhráčům a příjemně odsýpá. Zkušenějším hráčům ale žádný extra zážitek nepřinese.