recenze - LETTER JAM

29.12.2019

Vánoce a Silvestr, to je ideální období na setkání s přáteli, rodinou a třeba i kolegy z práce, pokud si chcete popovídat o nové sexy recepční.

Večery u dobrého jídla a pití, s někým, kdo vás má rád a kdo si s vámi zahraje nějakou zábavnou hru. Každý ale takové štěstí nemá, a tak pokud vám nic nechybí, můžete třeba přispět dětem z dětských domovů. Promiňte mi malou vsuvku, teď už se můžeme podívat na Letter Jam. :)

Kooperativní párty hra pro 2-6 kráčů se skrývá ve stylové bílé krabičce s velkou jahodou na víku. Tuhle hru si tedy jen tak nespletete. V krabičce je spousta obsahu, bohužel ale žádný insert, třeba jako u nedávno recenzované hry Jedním slovem. V Letter Jamu se bude zapisovat, čemuž napovídá přiložený blok a sada tužek, které si před prvním hraním budete muset ostrouhat... přiloženým strouhátkem. :) Kromě sady psacích potřeb tady najdete hromádku karet s písmeny a plastové stojánky, do kterých budete písmena vkládat. Marmeládu pak mají evokovat číselné žetony s motivem ovoce, pokud máte čas a chcete si je všechny prohlédnout i s výkladem, můžete zde.

Předchozí odstavec byl, jak je u mě zvykem, takový textový unboxing, a to jsem ještě pár komponent vynechal. Musíte vědět, že Letter Jam je na párty hru pravidlově poněkud obsáhlý. Pochopit celý průběh hry pomocí přiloženého manuálu nebylo úplně easy. Vše je tady srozumitelně popsáno, ale v rámci sešitu zvláštně rozmístěno, takže jsem si během první hry pár věcí ujasňoval. Samotná příprava není složitá, ale trochu krkolomná. Rozdáte hráčům karty s písmeny, ti z nich vytvoří slova dle předem dohodnutého počtu písmen a chybějící hráče (do šesti) doplníte nehráčskými stojánky. Dle počtu hráčů si pak zvolíte kartu s kytičkou a osadíte ji červenými a zelenými žetony.

Každý hráč pošle zamíchaný balíček s písmeny svého slova spoluhráči nalevo. Cílem hry je pak složit právě to slovo, které vám poslal soused (nebo jiné existující slovo s použitím daných písmen). Takhle by ale příprava párty hry vypadat neměla, začíná mi to připadat trochu překombinované. Navíc nejsem fanda nahrazování chybějících hráčů nějakýma "zaslepkama", to ale, jak později zjišťuju, není problém a nehráčské stojánky s písmenky ve hře pěkně fungují. Takže můžeme začít s hraním. Každý hráč má před sebou stojánek se svými písmeny, která nevidí, na druhou stranu ale vidí písmena všech ostatních hráčů. Z těchto písmen se pak snaží složit slovo, které jich obsáhne co nejvíce a pomůže tak většině hráčů. Tohle dělají všichni najednou, a bez toho abyste své slovo prozradili, se můžete poradit s ostatními, kdo bude v daném kole napovídat. Zvolený napovídač pak přiloží číselné žetony k písmenům, podle pořadí v jakém se v jeho slově vyskytují.

No a pak už přijde na řadu přiložený bloček a tužka. Kromě napovídače si všichni do tabulek zapíšete nápovědní slovo, ve kterém bude v ideálním v případě chybět právě vaše písmeno a vy ho tak máte šanci odvodit.

To by asi k průběhu hry stačilo, i když je tady pravidel poměrně dost, Letter Jam je ve skutečnosti jednoduchá hra, jen během rodinného hraní (s nehráči) je potřeba mít u stolu člověka, který vše dobře zná. Nedovedu si úplně představit, že bych ji daroval rodičům, popřál jim pěkné svátky a šel s Yarkem na pivo, je mi jasné, že by se k prvnímu hraní jen tak nedostali. :) Když jsem hře Jedním slovem vyčítal, že je až příliš strohá, u Letter Jamu mám opačný problém. Nejedná se o obtížnost, ale o to, kolik věcí se na stole během hry přesouvá, zasouvá, odkládá, dobírá... Celá partie je kvůli tomu na můj vkus až moc krkolomná. Jasně, pokud budu hrát nějakou náročnou strategickou deskovku, počítám s tím, že budu přemisťovat pinčlíky, nebo neustále dobírat a míchat karty, ale Letter Jam je partyhra, kde mě to ruší od zážitku.

Jsou tady ale i věci, které musím pochválit. Především je to originalita a zajímavý nápad. Her se slovy je na trhu spousta, dost jsem jich vyzkoušel, ale podobnou Letter Jamu zatím nehrál. Během hraní jsem se vlastně vůbec nenudil a závěrečné skládání slov je napínavé, protože hrajete kooperativně a nechcete celé partě pokazit skóre. Další velké plus je zpracování. Parciální lak na kartách vypadá skvěle, číselné žetony jsou příjemně mohutné, takže si při zadávání nápovědy připadáte jako James Bond v Casinu Royal. A ještě jedna důležitá věc, která u téhle hry platí - čím víc lidí, tím lepší hratelnost a větší zábava, u Letter Jamu tohle platí na 100 %.

Prvotina českého autora Ondry Skoupého mi sice nepřirostla k srdci, ale i přes svou těžkopádnost je Letter Jam zábavná hra. A moc pěkná.