recenze - DECRYPTO

02.03.2019

Máte doma rozjetý večer s přáteli, a chtěli byste se ještě více pobavit, respektive pohádat? Decrypto může být správnou volbou. Rozdělte se do týmů a začněte se bavit v šifrách. Párty hra se slovíčky vás dostane.

V malé krabici najdete 48 kódů, které se budou hádat, 110 kartiček s klíčovými slovy, pomocí kterých budete šifrovat kód, přesýpací hodiny pro pomalu přemýšlející spoluhráče, a dva speciální panely pro každý tým. Podmínkou je sestavit tým bílých a černých. Jestliže nemáte dost černých kamarádů, můžete hráče namixovat. Pokud jste ready, přejděte na další odstavec, dozvíte se o co v Decryptu vlastně jde.

Tenis - Raketa, Student - Koleje ... moc jednoduché?

Původně tady byl odstavec vysvětlující pravidla hry, nicméně jsem jej pro nepochopitelnost raději smazal. Decrypto je v hloubi jednoduchá hra (ve smyslu pravidel), ale vysvětlit průběh fáze a kol může trochu polámat mozek. Takovou "neeleganci" v pravidlech, jakou předvádí autoři Decrypta, jsem opravdu dlouho nezažil. Poměrně jednoduchý princip je popisován jako návod k deaktivování atomové bomby. Nedokážu si představit, že by stejní autoři psali pravidla například na Through the Ages - bez šance na pochopení. Kostrbatá pravidla jsou asi nejslabším článkem celé hry.
Nebudu se tedy pokoušet nic vysvětlovat, a přejdu rovnou k pocitům ze hry samotné.

2.3.3
2.3.3

"Bezpečná komunikace" je vhodná od třech až po osm hráčů, prý, ale reálně si nedokážu představit hru ve třech hráčích, respektive dokážu, ale stojí to za prd. Proto si pozvěte minimálně aspoň tři kamarády (vím, je to moc), a nejlépe "hráče". Decrypto je ve svém jádru velmi chytrá hra, a pokud si chcete vychutnat její kvality, je potřeba ji hrát s vhodnou, poměrně uvažující, skupinou lidí. Jasně, úplně každý zvládne vymyslet jednoduché synonymum k danému slovu, ale v takovém případě můžete kód rovnou sdělit soupeři :) Smyslem hry je totiž vymyslet synonymum, které pochopí spoluhráči, ale už né protihráči zachytávající komunikaci.

Bez papíru a tužky by Enigmu nikdy nerozluštili.

Samotné kola probíhají ve stylu: jeden člen týmu je šifrant (vymýšlí synonyma ke klíčovým slovům) a ostatní se pokouší uhodnout kód (čísla přiřazené ke klíčovým slovům). Tady bych chtěl podotknout, že šifrant by měl nejlépe odejít z místnosti někam na záchod, jelikož jakékoliv jeho mručení, vzdychy nebo vrtění je zakázaná nápověda spoluhráčům, a měla by se tvrdě trestat. Na druhou stranu chápu jeho vnitřní muka, když spoluhráč nechápe jeho geniální nápovědu, a místo Rusko - chléb, označí kombinaci Rusko - olympiáda.

Hra končí v momentě pokud se jednomu týmu povede dvakrát zachytit soupeřův šifrovaný kód, a nebo v opačném případě, tým dvakrát nepochopí vlastního šifranta. Většinou se rozhodne do šesti kol.

Pro některé týmy jsou přesýpačky nutné.
Pro některé týmy jsou přesýpačky nutné.

Pravděpodobně jste se už někde dočetli o termínu "Codenames-killer", neboli "zabiják Krycích jmen", který koluje v blízkosti právě Decrypta. Proč jsou spojovány tyto termíny je zřejmé, obě hry patří mezi špičku párty her, a obě si hrají se slovíčky. Codnames-killer pak značí, že je Decrypto o něco lepší hrou.
Osobně nesouhlasím, a to z jednoduchého důvodu. Decrypto je o něco chytřejší hra, ponořená více do hloubky, jenže to si vybírá daň na spoluhráčích a herní době. Krycí jména jsou stejně skvělá pro o něco větší publikum, s kratší herní dobou a elegantnějšími pravidly. Žádné zabíjení nebude, spíše vidím obě hry na polici vedle sebe :)

Máslo, rohlíky a mléko, pokud bude v akci.

Povinné porovnání obou her Decrypta a Krycích jmen máme za sebou, zbývá jen konečné hodnocení. Jestli to vypadalo, že v celém článku popisovanou hru jen kritizuju, velmi rád to nyní napravím.

Decrypto je skvělá, chytrá a originální párty hra, která má pár úskalí. Těmi jsou pravidla, trochu větší komplikovanost a delší herní dobu, než je na párty hru zdrávo, ale své místečko na prvních místech nejlepších párty her si bez debat zaslouží ... teda pokud hrajete s dobrou bandou, ale to už je asi u párty her elementární podmínka. V takovém případě si užijete u šifrování slov chleba a Rusko velmi, velmi bohatou zábavu.

Slaví jaro, strojně oddělené maso ve střívku.

Hodnocení designu: 2/5

Deskolog je šifra pro nejlepší články o deskových hrách, a facebookovou stránku si můžete přidat zde: