recenze - KLUB DETEKTIVŮ

12.07.2020

Kdybych si mohl vybrat jedno povolání, kterému bych se chtěl po zbytek života věnovat, detektiv by to určitě nebyl. :) Asi by mě spíš bavil pilot, nebo pornoherec, jako každého kluka kolem třicítky. Detektivní filmy ani knihy mě neberou, ale za to mě už chytlo pár deskovek s detektivní tematikou. Proto jsem se docela těšil na hru Klub detektivů, která slibuje zajímavou zábavu na párty.

Plechová krabice je totožná s tou od nedávno recenzované Zakázané pouště. Takže se sice nehodí mezi většinu ostatních her v polici, za to ale působí luxusně a obsahuje praktický plastový insert, do kterého přehledně rozdělíte všechny komponenty. Najdete tady česká a slovenská pravidla, kartony plné žetonů na vyloupání, dřevěné figurky ve tvaru lupy, sadu bločků, tužku a hlavně pořádnou hromadu karet. Ten monstrózní balík karet s všemožnými surrealistickými ilustracemi mě opravdu překvapil a to už jsem hrál tohle, tohle, tohle, tohle a třeba i tohle.

Pravidla nejsou vůbec složitá, hra si toho spoustu přebírá z jiných her s asociacemi. Po přečtení na mě Klub detektivů působí jako kombinace Chameleona a Dixitu, ale určitě v něm poznáte i spoustu dalších her. Jeden z hráčů se ujme role informátora, vyloží jednu ze svých šesti karet na stůl a následně do bločků napíše slovo spojené s tímto obrázkem, bohužel ne do všech, takže jeden z detektivů, kterým poté bločky náhodně rozdá, se stává spiklenec. Následuje část, ve které i všichni ostatní vyloží svou kartu, a pak ještě jednu, počínaje informátorem. Karty by měly znázorňovat slovo zapsané v bločcích, což spiklenci, který ho nezná, dost komplikuje situaci.

No a pak nastane podle mě stěžejní část téhle deskovky. Informátor odhalí své slovo a každý z detektivů se snaží obhájit své dvě vyložené karty. Tohle prostě automaticky znamená kopec srandy, protože si nepamatuju partii, ani kolo, u kterého bychom se při téhle obhajobě nepobavili. Například slovo "únava". "Víte, vybral jsem tenhle obrázek jablek, protože si je spojuji s Isaacem Newtonem, který ležel pod stromem, ze kterého spadlo jablko." A další "Vybral jsem si tenhle obrázek s koněm, protože koni rádi spí." No a teď musí všichni kromě informátora hlasovat, kdo že je ten spiklenec.

Tohle je prostě jednoduchá asociační party hra, od které nesmíte očekávat nic moc originálního, ale zároveň tady všechno funguje. Nabídka karet je opravdu bohatá a vlastně ani nevadí, když se začnou opakovat. Zároveň se během jednotlivých kol učíte poznávat, kdy si vaši spoluhráči vymýšlejí, no a každý se v tom vymýšlení zároveň průběžně zlepšuje. Není to sice týmová hra, ale v každém kole vlastně vznikne tým, protože informátor těží z úspěchu spiklence, který se snaží zapadnout mezi ostatní detektivy. Pokud chcete něco náročnějšího, určitě sáhněte po Mysteriu, nebo připravovaných Paranormálních detektivech a pokud naopak něco ještě prostšího, volil bych Múzu, nebo klasický Dixit.

A je to tady, teď musím Klub detektivů řádně ohodnotit. Pěkně zpracovaná hra v luxusním balení, která mě vlastně nikdy nenudila. Vyzkoušel jsem partie v šesti, pěti i čtyřech hráčích a vždycky fungovala stejně dobře. Na druhou stranu nepřináší nic moc originálního, co byste nezažili u jiných party her s asociacemi a zároveň vyžaduje spoluhráče, kteří mají fantazii a umí blafovat. A o ty já naštěstí nemám nouzi. Takže bych to viděl na dvě čtyřky.