recenze - DIXIT: ODYSSEY

21.06.2020

Dnešek je dnem pro očistu starých hříchů. Budu se kát, budu prosit o odpuštění a budu se snažit sjednat nápravu. Po dvanácti letech jsem si poprvé zahrál hru, kterou má doma skoro každý deskoherní začátečník. Úspěšně jsem se ji vyhýbal dlouhá léta, ale je čas se postavit svému hříchu čelem. Dnes Vám představíme surrealní "netřeba představovat" karetku Dixit.

Hra je založena na kartách se surrealistickými motivy a obrázky. Každý hráč má v ruce šest takových náhodně rozdaných karet. Každé kolo je jeden z hráčů takzvaný vypravěč. Ten má za úkol si vybrat jednu kartu ze své ruky a slovy ji popsat. Ostatní hráči musí vybrat jednu kartu zase ze své ruky, která nejvíce vystihuje vypravěčův popis. Poté se všechny karty včetně té vypravěčové zamíchají a vyloží na stůl lícem nahoru. Jak asi tušíte, ostatní hráči se snaží uhodnout kartu vypravěče, ale přitom mást spoluhráče svými kartami. Poté se vyhodnotí, kdo uhodl, kdo neuhodl, kdo uhodl kartu někoho jiného, jestli uhodli všichni nebo nikdo, a tak dál. A následně se rozdají body podle pravidel.

Na fotkách okolo jste si mohli všimnout novější verze Dixit Odyssey. Zatímco první původní verze je z roku 2008, Odyssey je o tři roky mladší. Ve vylepšené krabici s insertem pro původní verzi a rozšířením najdeme i desítky nových karet, bodovací destičku s figurkami králíčků a tipovací tabulky s kolíčky pro tajné hlasování. Ikonické karty se surrealistickými motivy zůstávají stejné, podobně jako u her Mystérium, Múza, Zasni se, Klub Detektivové a mnoho dalších, kteří se nechali inspirovat právě Dixitem.

Jelikož je tato abstraktní karetní party hra světově veleúspěšná, vyšlo k ní bezpočet rozšíření a verzí. My jsme tedy nelenili a připravili vám jejich výčet.

Dixit (2008) - 84 karet + figurky + příslušenství
Dixit: Quest (2010) - 84 nových karet
Dixit: Odyssey (2011) - 84 nových karet + bodovací deska + králíčí figurky + tipovací tabulky
Dixit: Journey (2012) - 84 nových karet
Dixit Jinx (2012) - nové abstraktní karty, nelze hrát s původní verzí + 71 karet
Dixit 3: Journey (2012) - 84 nových karet
Dixit: Origins (2013) - 84 nových karet
Dixit: Odyssey (expansion) (2013) - 84 nových karet (bez příslušenství)
Dixit: Daydreams (2014) - 84 nových karet
Dixit: Memories (2015) - 84 nových karet
Dixit: Revelations (2016) - 84 nových karet
Dixit: Harmonies (2017) - 84 nových karet
Dixit: 10th Anniversary (2018) - 84 nových karet
Dixit: Mirrors (2020) - 84 nových karet

Tuto karetní stařešinu jsme hráli od třech do šesti hráčů, s dětmi i dospělými. Zatímco varianta pro tři hráče je pro mě téměř nehratelná, při hře v šesti už je hádání karet zajímavější. Zajímavějším je myšleno, když si kartu vypravěče spletete s jinou kartou spoluhráče. To se většinou stane, pokud máte v ruce vhodné karty. Váš úspěch/neúspěch je tedy už nepřímo určen náhodou při dobíraní karet. Dixit je elementárním výcucem her, které jsou odvozeny z Dixitu. :) Však je to logické, ne? Zjednodušeně jsem chtěl říct, že hratelnost stojí na nejjednodušším základu bez zábavnějších prvků a vylepšeníček.

Hodnotit staré deskové hry je jako hodnotit staré filmy z dnešního pohledu - tedy blbost.... Měli byste přihlížet k době a situaci v jaké titul vyšel, vašemu věku, novým zkušenostem, času a prostoru. Já to tedy dnes udělám a obejdu se bez bodového hodnocení. Kdo jsem já abych posuzoval a srovnával klasickou deskovku?! Joo, vlastně deskoherní blogger. Tak teda ...

Hodnocení designu: 2/5