recenze - KDYŽ SNÍM

02.12.2018

Jednou za čas, při usínání, můj unavený mozek navodí pocit náhlého pádu, čímž celé tělo zareaguje prudkým škubnutím. Kromě toho, že mě to pokaždé vzbudí, je to fakt nepříjemný a dost reálný pocit. Nemám to sice rád, ale vědci tvrdí, že se nejedná o nic vážného, uf!

Jde o takzvanou "myoklonii" - svalový záškub. Většinou nastane, když váš mozek už chce hajat a tělo by ještě zatančilo step pozpátku. Například, když před spaním cvičíte a vaše tělo je pořád rozhicované. To ale zrovna nebude můj případ :) Naštěstí většinou usnu jako špalek a nevzbudí mě ani stádo slonů s trumpetami. Přesně v takový moment se mi začínají zdát krásné sny o prsat... prasátkách poletujících po nebi.

O něčem podobném je i společenská hra Když sním, o slonech s trumpetami, poletujících prasátkách, vílách a bubácích. Tak dobrou noc a hezkou zábavu. Nebojte, tím nekončím recenzi, ale teprve začínám.

Z postele rovnou do hry
Z postele rovnou do hry

Když sním bych zaškatulkoval do asociačních, rodinných nebo dokonce párty her. Záleží, před kým se nebojíte nasadit si na oči škrabošku, aby jste se vzápětí nestali obětí nějakého trapného vtipu (například selfie s kamarádovou zadnicí). Maska přes oči je totiž povinná výbava téhle hry, a její nasazení, zrovna hádajícímu hráči, přímo ukládá pravidlo.
V insertu pod víkem, který je mimochodem velmi povedený a všecičko má svou skulinku a přihrádku, najdeme kromě zmíněné škrabošky, přesýpací hodiny, bodové žetony různých hodnot a tvarů, karty rolí (zmíním záhy) a nejdůležitější ze všeho, snové karty.

Telepati mají výhodu
Telepati mají výhodu

Snové karty neboli karty snů, obsahují kresby různých elementů. Na každé straně karty jsou dva elementy vyobrazeny stylem "abstrakt-psycho-LSD", takže opravdu snové! Třeba sen o plachtících olihních, ukrytých ve slupkách od banánů, se mi zdál zrovna včera. Ve hře je celkově 110 karet, které jsou navíc oboustranné, tzn. úctyhodných 440 elementů, které budete hádat ještě v rakvi. Při pohledu na okolní fotky bude ve vás evokovat hry Dixit nebo Mysterium.

Abych nezapomněl, v krabici najdete ještě jednu zajímavou komponentu, plastový zásobník na karty v podobě postele. Je to praktické, je to roztomilé, a prostě celá hra, jak je rozložená na stole, vypadá velmi hezky.

Plácačka - trus - latrína
Plácačka - trus - latrína

Pravidla jsou ladně sepsané na dvě stránky a jejich obtížnost je na absolutním minimu. Jeden hráč, snílek, rozdá ostatním hráčům karty rolí, poté si nasadí na oči škrabošku a hra může začít. Postupně každý hráč řekne jedno slovo korespondující k aspektu na snové kartě. Snílek má dvě minuty na to, uhodnout co nejvíce karet. Teprve po uplynutí času se může podívat jak moc byl úspěšný. Na řadu přijdou role a bodování. Zatímco víly mají body za každou správně uhodnutou kartu, bubáci získávají body za ty neuhodnuté. Z toho jasně vyplývá, že bubáci se snaží napovídat co nejhůř nebo rovnou snílka zmást.

Když čas vyprší a gin vypije
Když čas vyprší a gin vypije

Sny nejsou vždy jen příjemné, a Když sním je na tom podobně. Občas můžou nastat pře o nejasnosti zvoleného synonyma. Pravidlo uvádí, pokud většina spoluhráčů rozhodne, že je dané slovo nevhodné, bude hráč potrestán - dostane na oči škrabošku a zeširoka otevře ústa.
Přesto, že má hra čtyři stovky slov, logicky se můžou opakovat a hráči si pamatovat již vyřčené synonyma. Záleží kolik partií stihnete zahrát za jeden večer. V našem případě si z večera nikdo nepamatuje nic, a těšíme se na další sezení.

Běžné životní situace
Běžné životní situace

Když sním je velmi hezká hra s hezkou hratelností. Ideální pro rodinné sešlosti o vánočních svátcích (ano, pobízím ke koupi jako dárek pod stromek :))

Ovšem jako párty hra s kamarády mi přijde až moc "slušná". Suché hádání slov (snílek) a napovídání správných synonym (ostatní hráči) není něco, v čem by spočívala skvělá zábavnost. To se už nasměju více u pantomimy v Activitách, než jestli snílek odpoví správně nebo špatně slovo. V tomhle ohledu mi přijdou o něco zábavnější třeba nedávno recenzované číše.

Každopádně pořád lepší dárek na Vánoce, než ponožky nebo sprchový gel.

Dobrou noc a hezké sny!

zzzZZZzz zzzZZZzzz .....