recenze - HEROES OF TENEFYR

19.01.2020

Výběr deck-building her je na českém trhu slušný, a tak můžete doma skladovat krabice s Dominionem, vzít si do kapsy Star Realms a nebo si třeba vyzkoušet roli zloděje v Břinku. Všechny tyhle hry ale mají něco společného - snažíte se porazit své soupeře. Pokud hledáte nějaký kooperativní zážitek, máte čerstvě možnost sáhnout po hře Heroes of Tenefyr, od nového vydavatele My Only Company.

Krabice má menší a ne úplně standardní rozměry. Líbí se mi ale provedení, kde převládá černá barva, kterou zdobí fantasy ilustrace, působí na mě jako nějaká klasická RPG videohra. Uvnitř najdete český návod, počítadlo s figurkou pro označení cesty Zla, dva kartonové žetony a hlavně pořádnou hromadu karet. Pro uskladnění a jednodušší přípravu je v krabici i sada oddělovacích karet, stejně ale doporučuju karty ještě zvlášť zabalit do sáčku, jinak je budete po každém přenesení krabice třídit. Nesmím zapomenout na jednu specialitku - "seznam úspěchů", karta, ve které si budete označovat achievementy. Tohle je od autorů velmi dobrý krok podporující znovuhratelnost. I když jsem chválil ilustraci na krabici, u jednotlivých karet jsem už tak nadšený nebyl. Grafické zpracování na mě působí spíš tuctově a například s nedávno recenzovaným Obludáriem nesnese Tenefyr srovnání.

Fanoušci deck-buildingu budou mít při čtení pravidel velkou výhodu, i když sebou Tenefyr přináší hned několik odlišností. Příprava hry spočívá v přidělení postav jednotlivým hráčům a rozmístění deseti hromádek karet, které představují jeskyně s nepřáteli (pět úrovní jeskyní, každá ve dvou hromádkách). Každý z hrdinů do začátku dostane sadu dvanácti základních karet plus jednu kartu dovedností se speciálních schopností hrdiny. Zatím to vypadá na klasické vylepšování balíčku, ale nenechte se mýlit, v téhle hře vás žádné nakupování nových karet nečeká, tady budete hlavně útočit.

Ve vašem tahu si líznete tři karty, kterými se snažíte seslat zásahy na nepřátele v aktuálně dobývané jeskyni. Takovou jeskyni si označíte žetonem a minimálně v úvodu hry nebudete mít potřebu ji opouštět. Postupně se probíjíte přes čtyři hajzlíky, kteří vám stojí v cestě. Pokud se vám některého z těch jeskynních kmetů podaří porazit, jeho kartu nevyhodíte, ale vezmete si ji, otočíte vzhůru nohama a tím získáte novou kartu kořisti do vašeho balíčku. Na spodní straně karet jsou totiž nové schopnosti, které budete využívat během boje. Kořist si nechává hráč, který monstru uštědří poslední ránu. Zajímavostí je, že dobírání karet můžete během souboje opakovat a dokonce průběžně sledovat obsah své odhazovací hromádky, tím ale svého hrdinu vyčerpáváte. Tento jednoduchý a čistě útočný styl hry mi sednul. Samozřejmě vás čekají známé mechaniky, jako zbavování se základních karet, dobírání karet "navíc", ale například i předávání karet spoluhráčům.

Při každém opuštění jeskyně se po cestě Zla přesouváte blíže k políčku s lebkou, to znamená k finálnímu souboji se Zlem. Celá hra tedy představuje jakousi přípravu na velký souboj se čtyřmi "bossy", kteří vás na konci partie pěkně potrápí. Je jen na vás, jak budete společně s ostatními hráči postupovat, a které jeskyně si budete vybírat. Jeskyně vyšší úrovně vám mohou přinést lepší předměty na úkor náročnějších soubojů. Hra vám nechává poměrně velkou volnost, jakým způsobem budete "expit". Tenefyr tedy nejen jako fantasy RPG vypadá, ale do značné míry tak i funguje. Líbí se mi prvek riskování a taky kooperace s ostatními hráči, kdy pomocí schopností karet můžete kartu přihrát soupeři, který pak může ve vhodnou chvíli "zasmečovat"... a nebo ji hloupě spálit.

Nooo, běžně nám hra zabrala přes dvě hodiny, ale kdyby vám to připadalo moc, je tady ještě rychlá varianta, ve které dobýváte jen pět jeskyní, s tím, že ta poslední je finální Zlo. Ideální do hospody. :)

Další z příjemných překvapení konce loňského roku. Obsah je na mě graficky až moc infantilní, ale hra je to zábavná a návyková.