recenze - ARKHAM HORROR: KARETNÍ HRA

19.01.2023

Dílo H. P. Lovecrafta a jeho spojení s deskovými hrami, to je téma, které by vydalo klidně na celou knihu. A nebyl by to žádný horor, protože většina deskovek, které byly inspirovány jeho povídkami, se řadí mezi to nejlepší ve svém žánru. Jen u nás jsme už stihli zrecenzovat Panství hrůzy, včetně dvou rozšíření (Děsivé výpravy, Ulice Arkhamu), Temné Znamení a samozřejmě i Arkham Horror. Dneska tady máme něco trochu jiného, ale přitom velmi povědomého. LCG ze světa Arkham Horror se konečně a možná i trochu nečekaně, dočkalo českého vydaní. Samozřejmě se nad hrou vznáší spousta otazníků ohledně případných rozšíření a také kvality překladu, ale na to se podíváme v následujících odstavcích.

Po rozbalení krabice budou možná někteří hráči mírně řečeno překvapeni. Uvnitř totiž naleznete praktický plastový insert, který je ale na první pohled z cca 85% plný vzduchu respektive prázdný. :) Karet je tady sice pořádná hromada, ale je jasné, že by měl tenhle box do budoucna pojmout několik dalších rozšíření, což je v rámci žánru LCG i dost pochopitelné. Kromě karet najdete v krabici spoustu různých typů kartonových žetonů, které si budete muset vyloupat a roztřídit. Jak je u her ze stáje Fantasy Flight Games zvykem, k přečtení vás čekají hned dva sešity pravidel, první popisuje průběh partie a v tom druhém jsou pak detailněji dovysvětlena jednotlivá pravidla v abecedním pořadí. Kromě toho tady naleznete i třetí sešit, který obsahuje kampaň propojující všechny tři scénáře. Celkově musím zpracování všech komponent pochválit, co se například týče grafiky, ilustrací na kartách a vlastně celkového zpracování, je karetní Arkham Horror opravdu krásná a typicky lovecraftovská hra.

Už jsem zmínil, že se kampaň dostupná v základní sadě skládá ze tří scénářů, ty reprezentují jednotlivé balíky karet. Na úvodní partii použijete balíček s názvem Shromáždění a to ve spojení s libovolnou kombinací vyšetřovatelů. A opět, každého z vyšetřovatelů představuje právě jeden balík karet obsahující kartu vyšetřovatele, karty výhod, dovedností, událostí, slabostí a samozřejmě i jednu velice praktickou přehledovou kartu, která vám pomůže se zorientovat v průběhu herního kola a jednotlivých akcích. Příprava partie tedy zahrnuje rozložení karet scénáře a vyšetřovatelů a zároveň vložení žetonů chaosu do stylového plátěného pytlíku. Ať už se vám z lovecraftovského univerza zalíbil klasický Arkham Horror, Panství hrůzy, nebo Temné Znamení, určitě mi dáte za pravdu, že pro všechny tři zmiňované hry jsou signifikantní kostky. Při vyhodnocování zkoušek v dnes recenzované karetní hře budete, namísto hodu kostkami, náhodně vytahovat žetony chaosu z už zmiňovaného pytlíku chaosu.

Osobně jsem s tím neměl žádný problém, i když hody kostkami jsou podle mě napínavější a hlavně akčnější - zábavnější. Obsah pytlíku je zároveň jedním z aspektů, kterým můžete upravovat obtížnost hry podle toho, jakou kombinaci žetonů z úvodu průvodce kampaní zvolíte. Průběh hry je pak dost podobný jiným hrám ze světa Arkham. Ve svém tahu se přesouváte mezi lokacemi, zkoumáte je, sbíráte stopy, bojujete s nepřáteli a samozřejmě vykládáte karty s předměty a událostmi. Kromě toho můžete karty použít na posílení dovedností pro jednotlivé zkoušky. Nechybí tady samozřejmě ani stará známá Fáze Mýtů alias *MeToo. Ale i přesto pro mě seznámení s pravidly nebyla úplná procházka růžovou zahradou a dobrou polovinu prvního scénáře jsem strávil s rejstříkem pravidel v ruce. Občas jsem si nebyl jistý použitým názvoslovím, nebo některými výjimkami, naštěstí je brožura s přehledem pravidel opravdu přehledná a abecední řazení je ideální právě pro dohledávání různých pojmů.

Podobně jako se v Panství hrůzy pohybujete po mapových dílech, nebo v Arkham Horroru po herní desce, tady je oblast tvořena vyloženými kartami lokací. Možnost přesunu mezi lokacemi je znázorněna sadou ikon, která vám říká, která oblast je napojena na kterou. S balíkem karet asi nic lepšího vykouzlit nejde a scénář karetního Arkhamu díky tomu není problém hodit do kapsy a zahrát klidně někde v hospodě, což jsme samozřejmě hned otestovali. Celkově se zážitek z hraní hodně podobá už zmiňovaným hrám z Lovecraftova světa a to je vlastně ta nejlepší možná reference. Pochválit musím i příběh, který se nese celou kampaní. Rozuzlení i některá vaše rozhodnutí z jednotlivých scénářů ovlivňují to, jakým směrem se bude děj odvíjet a jaké lokace a spojence budete mít k dispozici. Za získané vítězné body (zkušenosti) si navíc můžete vylepšovat váš balík karet, například pomocí předmětů vyšší úrovně, které mohou být levnější, nebo účinnější.

První scénář vás uvede do děje a dobře poslouží k seznámení s hrou a jednotlivými herními mechanizmy. Nicméně na malé ploše několika lokací nedostanete moc prostoru k manipulaci. Oproti tomu hned ve druhé kapitole s názvem Půlnoční masky se již budete moci pohybovat, co hrdlo ráčí, ale nebudu zabíhat do podrobností, protože vám nechci vyspoilovat nic z děje. Doporučuju si najít parťáka, nebo parťáky, se kterými budete absolvovat kampaň od začátku až do konce. My jsme celý příběh prošli ve dvou, ale pokud jste fanoušci sólo hraní, v podstatě nevidím důvod si hru nezahrát úplně sám. Nejedná se totiž o žádný sólo mód, ale hra je jednoduše plnohodnotná i bez spoluhráčů.

Co se týče znovuhratelnosti, můžete samozřejmě zkusit zvýšit obtížnost a snažit se dosáhnout co nejlepšího konce jednotlivých scénářů, jako u všech LCG jsou ale hlavním lákadlem rozšíření, která přinesou nové scénáře, postavy a výzvy. A i když je karetní Arkham Horror opravdu skvělá a hlavně atmosférická hra, osud lokalizované verze se bude odvíjet od nabídky dalšího obsahu, která se bude odvíjet od prodejů základní krabice. Takže se opět točíme v kruhu. Mrzelo by mě, kdyby do budoucna zůstala část krabice prázdná a já se nedočkal dalších překvapivých odhalení a soubojů, kterými je tahle karetka prošpikovaná.

Úvodní kampaň jsme si užili hlavně díky tomu, že Fantasy Flight Games umí skvěle pracovat s atmosférou a příběhem. Zároveň ctí odkaz H. P. Lovecrafta a jeho díla, takže zbytečně nesklouzávají ze zajetých kolejí. Doufám, že se českému vydání bude dařit a brzy se dočkáme expanzí. Co třeba takový výlet do Dunwiche?