recenze - PANSTVÍ HRŮZY: DRUHÁ EDICE

16.09.2018

Nejsem žádný zapřisáhlý fanda hororu, ale H.P. Lovecrafta vnímám jako jednoho ze spisovatelů, který tenhle žánr povýšil na novou úroveň. Jeho povídky dokážou perfektně nabudit atmosféru strachu a bezmoci. Spousta videoherních vývojářů se s větším či menším úspěchem pokusila zachytit jeho dílo v nejrůznějších adventurách. Lépe si ale se zpracováním "Lovecraftovského" světa podle mě poradili autoři deskovek. Na trhu už jich máme několik a všechny patří mezi to nejlepší v žánru, navíc se asi díky velké oblibě českých hráčů pravidelně dočkávají lokalizace. Ta největší a nejdražší počeštěná krabice nese název Panství hrůzy: Druhá edice.

Nebudeme úvod moc protahovat a rovnou se koukneme pod víko. Hned na vrchu najdete dva sešity. Ten první je průvodce hrou a seznámí vás s tím, jak hru rozložit na stůl a jaké mechanizmy se tady budou objevovat. Druhý sešit je abecední seznam pojmů a pravidel, který pak během prvních partií určitě mnohokrát použijete. Dále se v krabici nachází hromádka kartonů, kde hlavní část zabírají dílky mapy, zbytek potom žetony. Už při vyloupávání jsem ocenil povedené grafické zpracovaní jednotlivých částí mapy (místností). Slušný balík karet na chvilku odložíme a koukneme se rovnou na figurky. Každá figurka příšer a dalších nepřátel má svůj stojánek, do něj se pak vloží karta, která uvádí její statistiky. Tady ale poprvé narážím, stojánky jsou hezčí než figurky :) Je to škoda, ale panství hrůzy prostě vedle takového DOOMa nemá šanci. Figurky opravdu nejsou povedené, místy na nich odstávají kusy ne moc kvalitního plastu a navíc v těch podstavcích ani dobře nedrží. Velká škoda.

Panství si můžete zahrát v jednom až pěti hráčích, všichni za stranu dobra. Jak je to možné? Kdo bude ovládat příšery? Aplikace! Jednoduše si do vašeho telefonu/tabletu stáhnete apku a ta se o veškerou přípravu scénářů postará. Na iPadu to běží parádně a je vidět, že FFG mají s podobnýma aplikacema velké zkušenosti. Český překlad si občas zazlobí, to je ale způsobeno hlavně při skloňování (možná logika apky?) Podkresová hudba mi trochu připomněla seriál Věřte nevěřte, který jsem v dětství hltal. Nevnímám to jako plus, spíš si ke hře pustím nějaký klasický hororový soundtrack.

Ještě se vrátím k obsahu krabice. Karty mají perfektní ilustrace a fanoušci Arkham Horroru si tady přijdou na své, že tyhle hry patří do jedné rodiny je hned jasné. FFG bohužel nemá ve zvyku dávat do svých krabic žádné sofistikované inserty, takže se budete muset spokojit s jednou velkou "dírou" plnou sáčků. Velikost krabice by taky mohla být o 30% menší, na druhou stranu, v polici ji jen tak nepřehlédnete. To by asi k obsahu stačilo, podíváme se, jak to vypadá rozložené na stole a hlavně, jak se do hry zapojí aplikace.

Po přečtení průvodce přichází na řadu tablet nebo telefon, který vám teď za pomoci apky bude ukazovat, jak připravit úvod hry. Na začátku máte na výběr ze tří scénářů, a protože je mapa modulární, bude průběh díky aplikaci pokaždé trošku jiný. Mimochodem za další scénáře si budete muset zaplatit nemalý peníz, takové DLC do deskovky, které navíc nejsou česky (možná v budoucnu). Pomocí tabletu si tedy rozložíte dílky mapy a můžete pomalu začít uvažovat, kam povedou vaše první kroky. Každý z hráčů se ujímá jednoho vyšetřovatele a podle jejich popisu se některých bojím víc než samotného Cthulhu :) Mezi postavy si pak rozdělíte úvodní výbavu a dobře si zapamatujete všechny schopnosti, ať na ně pak při hře nezapomínáte jako já..

Na tahu se postupně střídají vyšetřovatelé a nestvůry. Prozkoumáváte jednotlivé průchody v tajemné budově, za dveřmi objevujete nové pokoje, přikládáte dílky map a žetony míst k prozkoumání. Každý hráč na tahu může vykonat dvě akce, což je, jak brzo zjistíte, hodně málo. Aplikace si vás vychutnává, posílá na vás neustále nové nepřátele, ale i spoustu dalších nepříjemností. Texty popisující aktuální situaci perfektně vykreslují atmosféru. I když se zpracováním figurek nejsem rozhodně spokojený, plížící se potvora, která vás pronásleduje v chodbách domu, má něco do sebe. Kromě pohybu a průzkumu okolí, můžete útočit na nepřátele, to abyste je jen nenechávali dorážet na vás. V soubojích, stejně jako při většině akcí, použijete kostky, takže kromě silné zbraně potřebujete i trochu toho štěstí. Podle svých statistik se ale dobře rozmyslíte, jestli se do nepřítele vůbec pokusíte pustit. Možná mu před tím raději zahřejete cestu ohněm, který mu opálí nejen chlupy na zádech. Možností, co budete dělat máte dostatek, a svůj hlavní úkol se stejně pomocí indicií dozvíte až v pozdější fázi hry.

Postupně se před vámi odhalují nové místnosti tajemného domu, ve fázi nepřátel se objevují stále krutější individua a s vámi to nevypadá vůbec dobře. Přibývají vám zranění a vaše mysl už je notně zahalena temnotou a děsem. Funguje to skvěle, protože jestli musím opravdu něco vyzdvihnout, je to atmosféra a i když ji občas protne figurka padající z podstavce, celkově se během hraní pocit zmaru a strachu dostavuje neustále. A ve chvíli, kdy zjistíte, že byste mohli v několika dalších krocích objevit cíl, začnou vás při každém dalším hodu kostkami doslova pálit ruce. Ok, tohle už bylo trochu moc klišé, ale snažím se prostě napsat, že co se týče zážitku z hraní, je Panství top třída. Podobně jsem se naposledy bavil u This War of Mine, kde si místo tabletu předáváte deník a knihu příběhů.

Suma sumárum. Figurky by mohly být kvalitnější a uloženy v nějakém pěkném insertu, jinak ale nemám designu co vytknout. Aplikace je skvěle zpracovaná a i když budou staří pardálové nadávat na chybějící lidský element na straně zla, nám digitální soupeř posloužil skvěle. Takže pokud hledáte nevšední deskoherní zážitek, nebo jste dokonce fanoušci slavného Lovecrafta, užijete si Panství hrůzy jako málokterou hru.

PS: Starší "Lovecraftovská" deskovka Arkham Horror je aktuálně ve výprodeji za doporučenou cenu 699,-Kč, což znamená, že některé e-shopy ho mají ještě o nějakou stovku levněji :)