recenze - PANSTVÍ HRŮZY - ULICE ARKHAMU

22.05.2022

Každý rok na Vánoce jedno lokalizované rozšíření pro Panství hrůzy, to by bylo vlastně úplně ideální. Já mám totiž nebezpečné procházky Lovecraftovským světem spojené právě s obdobím cukroví a barevných světýlek. Loňské Děsivé výpravy nás přesvědčily a v recenzi jsem se nad jednotlivými scénáři doslova rozplýval. Tahle deskovka totiž stojí a padá na kvalitních scénářích.

Obsah je vlastně dost podobný jako u rozšíření Děsivé výpravy, které jsme recenzovali loni. V krabici s rozšířením získáte, kromě nových figurek a mapových dílů, hned dva nové prvky, které upravují hratelnost jednotlivých scénářů. Především jsou to žetony vylepšení, kterými budete upravovat své dovednosti (každou maximálně jednou). Elixíry zase tvoří úplně novou, už sedmou, hromádku karet a jejich použití je, jak bych tak řekl, "na vlastní nebezpečí". Všechny další typy karet z rozšíření, jako jsou předměty, kouzla nebo stavy jednoduše přidáte do zásoby z původní hry a pokud byste je v budoucnu potřebovali oddělit, pomůžou vám rozlišovací ikonky. Příprava na partii s Ulicemi Arkhamu je pak velice jednoduchá a intuitivní, stejně jako v původní hře. Nová pravidla se vejdou na jednu stránku a jediné, co budete potřebovat, je nastudovat si fungování elixírů a žetonů vylepšení. V aplikaci si jen zvolíte nový obsah v kolekcích a už vám nic nebrání se pustit do prvního scénáře.

Teda, nám něco bránilo a to konkrétně ohlasy hráčů na kvalitu překladu. Podle posledních informací by už většina vážnějších chyb měla být v nové aktualizované verzi aplikace opravena. I tak musím poznamenat, že je mi líto všech, kteří si k Vánocům koupili rozšíření k oblíbené hře a zmrvený překlad jim zkazil zážitek. Tohle se prostě stávat nesmí a bylo by dobré, kdyby si Blackfire do budoucna všechno důkladněji pohlídal. Protože, a to už trochu předbíhám, i v aktuální verzi z dubna 2022 jsem na pár nepříjemných chyb a překlepů narazil.

Pokusím se scénáře projít tak nějak postupně a zároveň moc nespoilerovat, i když právě příběhové zvraty jsou to, co vás většinou zvedne ze židle. Ale teď už se zase v klidu usaďte. Jako první jsem se pustil do nejkratšího ze tří nových scénářů, který nese název Alchymie Hvězd. Vstup do hry a úvodní setup vám asi popisovat nemusím, vše je stále přehledně řešeno aplikací a znovu musím vyzdvihnout, jak dobře se mi ke hře po skoro roce a půl vracelo. Takže, Alchymie Hvězd už podle názvu odkazuje pro Lovecrafta typický vesmírný horor. Arkhamských ulic si v něm moc neužijete, protože se skoro celý odehrává v budově Miskatonické Univerzity. Během svého vyšetřování, nebo v tomto případě spíš hledání, narazíte na většinu nového obsahu z rozšíření. Lektvary tvoří zajímavý herní prvek, přinesou vám posílení, ale nikdy nejste dopředu schopni odhadnout, za jakou cenu. Vedlejší efekt je totiž uveden na druhé straně karty, která je vám do samotného vypití lektvaru skryta. Co se týká žetonu vylepšení, tak ty do hry zapadly jak prdel na hrnec a vlastně se divím, že tenhle prvek nebyl už v základu.

Ideální vstupní scénář, který vám navíc ukáže i nové typy nepřátel, ale to už bych opravdu trochu spoileroval. Jednu věc ale propálit musím a tou je šifra, kterou budete během hraní luštit. Nejdřív jsem myslel, že jsme natvrdlí, protože nám rozšifrovaný text nedával moc smysl, ale rychle jsme si na Zatrolených hrách ověřili, že v tom nejsme sami. Tohle je dost výrazná rozplizlá kaňka na jinak vcelku napínavém a dobře napsaném scénáři. Škoda. Snad se překlad podaří co nejdříve doladit.

Nové scénáře samozřejmě vybízejí k vyzkoušení nových postav. My jsme pro hru ve dvou volili nezkušeného policistu a samozřejmě umělkyni, tedy barovou zpěvačku, která všechny okouzlovala svým šarmem. Tyhle postavy navíc tematicky sedí do všech tří scénářů. Například v nejdelším, ale dle aplikace nejjednodušším scénáři s názvem Gangy z Arkhamu jsme stáli uprostřed začínající války dvou znepřátelených gangů. Naším úkolem bylo objasnit brutální vraždu a pokusit se uklidnit situaci. Spíš než na souboje s nestvůrami je scénář zaměřen na hledání důkazů a samozřejmě dialogy s postavami. Tenhle scénář je podle všeho tím hlavním a nejspíš dal i název celému rozšíření. Na nějakou vážnější chybu, která by nás svedla z cesty, jsme nenarazili, ale věřte, že ty deklarované tři hodiny na partii jsou pouze orientační.

Asi bych neměl chodit kolem horké kaše, je vidět, že je tohle rozšíření o něco starší, než Děsivé výpravy, které podle mě představují to nejlepší co můžete v Panství hrůzy zažít a chválil jsem je především za vynalézavost při práci s pohybujícími se díly herní mapy. Ulice Arkhamu jsou oproti tomu dost konzervativní a sázejí spíše na klasické příběhy typu "hledej-bojuj-tak tohle jsi nečekal!". To mě přivádí k poslednímu scénáři s názvem Osudová výstava, který nás rozhodně potrápil nejvíce a rovnou přiznávám, že nás čeká reparát. Příběh se opět odvíjí spíše skrz vyšetřování, hádanky a dedukci, než souboje s monstry a vaším nepřítelem bude čas a hlavně vaše neustále narůstající sbírka karet strachu. Je vidět, že autoři Lovecraftovo dílo znají, zároveň se atmosféru daří budovat pomocí hudby a ambientních zvuků v aplikaci, kterou si klasicky pouštím na telefonu a obraz a zvuk zrcadlím do domácího kina. Pak má každá partie opravdové grády. Když si například odskočíte na cigaretu, vracíte se ke stolu a slyšíte ty znepokojivé melodie, rychle vás to zase vtáhne do příběhu.

Alfou a omegou Panství hrůzy jsou právě scénáře a ty jsou zároveň největším tahákem Ulic Arkhamu. Všechny tři příběhy jsou atmosférické a skvěle zapadají do tohohle hororového a lehce bláznivého světa. Doufám, že se v nejbližší době podaří opravit i poslední zmiňované chyby. Ale znovu to musím zopakovat. Pokud bych vám měl aktuálně doporučit jedno rozšíření k Panství hrůzy, budou to rozhodně Děsivé výpravy. Slovy klasika: "A touhle bombou se musíme rozloučit!"

Díky