recenze - PANSTVÍ HRŮZY - DĚSIVÉ VÝPRAVY

21.02.2021

Původní hra se jmenuje Panství hrůzy, dnes recenzované rozšíření pak Děsivé výpravy, no řekněte sami, nechtějí nás ti autoři (a český distributor) vyděsit už samotným názvem na krabici. Tohle prostě musí být ultimátní hororový zážitek. Panství hrůzy ve své druhé edici ve mně zlomilo odpor ke hrám využívajícím aplikaci a kromě toho jsem si hru opravdu užil. Je čas se posunout dál, a to doslova, protože tahle velká expanze s sebou přináší hned tři nové scénáře, které vás přenesou do nejrůznějších dopravních prostředků. Zatáhněme závěsy, zapalme svíčky a zapněme tablety.

Krabice je o něco menší, než ta od původní hry. Uvnitř najdete mapové díly, které jsou opět ve čtvercovém a obdélníkovém provedení. Dále vás určitě zaujmou nové oboustranné žetony trhliny a vody. Mezi plastovými figurkami pak jasně vévodí Beztvarý zplozenec, kterého složíte ze dvou dílů a k velkému podstavci jej přilepíte sekundovým lepidlem, takže je z něj rázem pěkné těžítko a nejstabilnější figurka v rámci druhé edice Panství hrůzy. Nové jsou také karty agendy, které ale slouží jen k jednomu ze tří scénářů (Skryté hlubiny resp. Hrozby v hlubinách, jak říká aplikace) a to ještě pokud si ho zahrajete ve třech a více hráčích.

V aplikaci si jednoduše zvolíte, že jste šťastným majitelem rozšíření Děsivé výpravy, čímž dojde k odemčení nových scénářů. Před první hrou vás ještě čeká prostudování několika nových pravidel, které se vážou především k novým typům žetonů. Tištěný návod k Děsivým výpravám je velmi stručný (2 stránky textu) a tak je vstup do scénářů opravdu pohodový. Všechny komponenty z rozšíření prostě přidáte k těm stávajícím a kdykoliv je jednoduše rozeznáte podle ikonky vlaku. Tohle je skvělé, protože pokud jste právě dohráli původní hru a už se těšíte na nový obsah, nic vás nezdržuje a můžete plynule navázat. Stejně tak není problém kdykoliv se vrátit k původním scénářům a to včetně nového obsahu.

Hned první příběh "Vražda na vzducholodi" se odehrává kde jinde, než v letadle. Ok, tohle byl trochu slabší fórek. Vzducholoď je dopravní prostředek, který do Lovecraftovského světa určitě zapadne. Velkolepý Hvězdář, jak se námi navštívená vzducholoď jmenuje, je navíc poskvrněna děsivými rituály a záhadnou vraždou. S vašimi spoluhráči (nebo klidně sami) se chopíte role vyšetřovatelů a ideálně při té příležitosti můžete využít některé ze čtyř nových postav. Pro nás byla lákavá kombinace Špionky a Hudebníka, který svým kolegům zlepšuje náladu hrou na trubku. Nechci vám toho moc "vyspoilovat", ale spíš než akční řežbu se připravte na adventurní příběh, ve kterém budete prohledávat všemožná zákoutí vzducholodi, vyslýchat svědky a podezřelé. Dopředu vás samozřejmě popohánějí jednotlivé fáze mýtů, ale u nás to byla i velká chuť ověřovat si své dedukční schopnosti. Horlivá diskuze nad jednotlivými důkazy se nakonec vyplatila. Takže pozor, záleží i na vaší rychlosti, jak se celá situace zvrtne...

Vlak 10:50 do Arkhamu. Tak do toho bych za normálních okolností nenastoupil, ale naštěstí tady máme tohle rozšíření, které se snaží zprostředkovat zážitek z hororové jízdy. Scénář je o něco akčnější, než předchozí vzducholoď, ale nebojte se nic, Lovecraftovská atmosféra tady sálá z každého mapového dílku. Několikrát mě z imerze vytrhne překlep, nebo špatné skloňování v českém překladu aplikace. Překlad je komunitní a věřím, že se brzy dočkáme oprav (podle posledních informací, které jsem zaznamenal, se chystá update s opravenými českými texty). V dohrání scénářů mi sice nic nebránilo, ale pokud je člověk zabraný do hry, napětí by se dalo krájet, působí tyhle chyby jako kopanec do břicha. Tady chybí písmenko, jinde se nevhodně opakuje slovo a nebo se název mapového dílku liší od toho tištěného. Týká se to všech scénářů ale nejvíc jsem to vnímal právě ve vlaku a na následujícím zaoceánském parníku. V původním panství jsem takovéto chyby nezaznamenal, ale je pravdou, že jsem ho hrál až delší dobu od vydání a to už mohla být aplikace vyčištěná. Zpátky ale do Arkhamského expresu, kde se ztrácí lidi a objevují časoprostorové trhliny. Obtížnost je podle autorů vyšší, podle mě spíše stejná jako v případě vraždy na vzducholodi. A ještě malý spoiler nakonec, připravte si opravdu dlouhý stůl.

Poslední scénář Hrozby v hlubinách se odehrává na zaoceánském parníku. Na nějaké opalování a Cuba libre s deštníčkem můžete rovnou zapomenout. Loď se potápí a jediné, na co myslíte, je vaše záchrana. V tomto scénáři samozřejmě zúročíte dílky s vodou, která vás bude neustále (někdy i nedobrovolně) posouvat kupředu. Cestou vás čeká nejedno palčivé rozhodnutí. Opět nechci moc prozrazovat, ale můžete se těšit na zajímavé scenérie složené z nových mapových dílků a spoustu dialogů. Putování v (nejen) útrobách zaoceánské lodi bylo pro mě až nečekaně atmosférické, aplikace vše dokresluje ambientními zvuky a občas se ozve nějaký zlověstný tón. I když jsme začali hrát poměrně pozdě večer a následující den bohužel nebyla sobota, neexistovala žádná možnost se od scénáře odlepit. I tady jsme bohužel v aplikaci narazili na podobné chyby jako v předchozích scénářích (chodba x hala, zavazadlový vůz x přepravní prostor, mužský x ženský rod...), snad se tedy slibovaných oprav dočkáme co nejdříve a vy si tak hru užijete v perfektní kondici. Protože já jinak nemám co vytknout, všechny scénáře jsem si užil a doufám, že to nebylo poslední velké rozšíření, které se na český trh dostalo. Navíc musím uznat, že se atmosféra i celé pojetí jednotlivých příběhů přibližuje Lovecraftovu dílu a jeho způsobu vyprávění. Ale to už se opakuju.

Slušná porce nového obsahu do jedné z nejlepších příběhových her na trhu. Doufám jen, že se aplikace brzo dočká slibovaných oprav českých textů, aby tenhle atmosférický zážitek nenarušovaly zbytečné chyby. Pro majitele druhé edice Panství hrůzy, kteří už mají za sebou všechny původní scénáře, jsou totiž Děsivé výpravy prakticky povinnost.