recenze - X-MEN: POVSTÁNÍ MUTANTŮ

18.04.2021

Tohle je opakující se scénář. Asmodee si zvolí některou z úspěšných her, které patří do jejich stále se rozrůstajícího koncernu a naroubuje do ní Marvelovskou licenci. Zatím se jim to podle mě celkem daří a takový Splendor Marvel, nebo Rukavice nekonečna nedělají svým předchůdcům žádnou ostudu. Ale co nový X-Men? Temné znamení, na kterém je nová mutantská hra postavena, patří mezi oblíbené Lovecraftovské deskovky. A fanoušky H.P. Lovecrafta určitě nechcete naštvat, nečekalo by vás nic příjemného.

Marvel a celá komiksová popkultura mi není cizí, a tak musím ocenit už perfektní ilustraci na víku krabice. Inhyuk Lee má na svědomí nejednu z moderních komiksových obálek a jeho styl mi perfektně sedí. To samé můžu říct o ilustracích na kartách, kde byly použity kresby od šestnácti autorů. I když! Na jednu stranu je vše profesionálně zasazeno do grafiky, karty vypadají skvěle, ale byl by takový problém na nich uvádět jména jednotlivých ilustrátorů? Po Marvel Champions a Splendor Marvel další hra, kde mi tohle chybí. Ale pojďme dál od karet, kromě nich je v krabici ještě hromada kartonových žetonů, stupnice hrozby a luxusní šestistěnné kostky. Všechno k sobě pěkně ladí, takhle si představuju X-Men deskovku.

Tedy až na ty hrdiny.

Chápu, že by šestnáct plastových figurek hrdinů hru značně prodražilo, ale nahradit je kartonem v plastových podstavcích a během partie je pak pokládat na skládací (opět kartonový) Blackbird? Škoda, díky tématu se určitě bude jednat o vstupní hru pro spoustu Marvelovských nadšenců a tohle jim podle mě zrovna nevyrazí dech.

Pravidla nejsou složitá a pokud jste už někdy hráli Temné znamení, budete rychle v obraze. Příprava spočívá v rozložení jednotlivých balíčků na herní stůl. Připravíte si kontinentální balíčky misí, karty hrozeb a školu profesora Xaviera. Obtížnost si zvolíte umístěním ukazatele na stupnici hrozby, vyberete si dějovou linku a už můžete začít pokukovat, kterému z hrdinů dáte pro zvolenou zápletku přednost. Tady si přijdou na své všichni fanoušci komiksové předlohy, protože hratelných postav v krabici najdete hned šestnáct a jsou mezi nimi jak všeobecně zmámí, tak méně profláklí mutantští superhrdinové. No a to už se Wolverine a Phoenix pomalu vydávají na první misi, tedy ne zas tak pomalu, protože je tam dopraví onen prokletý kartonový Blackbird.

Stejně jako v Temném znamení, i tady budete k řešení jednotlivých misí používat kostky a všudypřítomné náhodě stavět pomyslné mantinely pomocí různých schopností. X-Men jsou naštěstí jedna velká parta a tak nemají problém své superschopnosti občas sdílet se svým spolubojovníkem a hra dokonce řeší i možnost jejich rozkmotření pomocí karet pozitivních a negativních pout. Ve svém tahu si tedy vyberete, jestli se vydáte na některou z misí a nebo se strategicky stáhnete do mutantské školy, kde se u talíře horké polévky a krajíce chleba vyléčíte. Ve fázi zúčtování pak z několika karet vytvoříte celou scenérii, je to v podstatě boss fight, který uzavírá dějovou linku. Líbí se mi, že se autorům podařilo superhrdinské téma do hry naroubovat takovýmto způsobem, a dokonce bych řekl, že se do kostkové "řachandy" hodí víc než to původní Lovecraftovské. Bohužel, stejně jako v Temném znamení, ani tady mně neučarovaly příběhové texty na kartách a nebyl jsem v neustálém očekávání, kam se daný příběh posune. I když, musím uznat, že se autoři snažili a spojitost mezi tím co děláte a co říká flavor text, tady opravdu je.

Tím se dostáváme k postupnému objevování hry, které je v Povstání mutantů dobře vyřešeno právě pomocí cílů, které musíte splnit. Jasně, není to nic objevného a měla by tak fungovat asi každá deskovka, ale i tak mě potěšilo, že se nad tím autoři během vývoje zamysleli. V jedné z úvodních misí máte například za úkol posbírat tři mladé mutanty, což vás donutí využívat Cerebro a snažit se hledat takové mise, na kterých můžete karty mutantů získat. Příběhové linie jsou rozděleny podle obtížností a není problém si prostě kteroukoli zvolit, nebo jimi procházet postupně a libovolně mise opakovat. V podstatě je ale hra až banálně jednoduchá a kdyby byly otevřené hospody, okamžitě ji bereme na dvě piva. Zároveň není problém si ji zahrát i s menšími dětmi, pokud pochopí princip plnění misí pomocí kostek, nic vám nebrání si udělat rodinný večer s pizzou a mutanty. Tedy, pro mě tady jedna drobná překážka je, a to, že mě Povstání mutantů nejvíce bavilo jako dvojkovka, kdy se hráči rychle střídají na tahu a po každé splněné misi přijde mocný pokřik a high five. Skoro jako v nějaké vlezlé reklamě z devadesátek. Myslím že přesně takhle autoři hru zamýšleli.

Barvami hrající mutantská verze Temného znamení se podle mě nemá (až na některé komponenty) za co stydět. Jednoduchá hratelnost a především zábavnost tady zůstaly, přeci jen bych ale raději viděl více původních a originálnějších Marvelovských deskovek.

Petr


Hodnocení designu: 3/5

Hodnocení hratelnosti: 3+/5



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku