recenze - SPLENDOR MARVEL

07.03.2021

Osmdesátiletá historie nejznámějšího komiksového vydavatelství se nesmazatelně zapsala do světové popkultury. Kromě klasických komiksů a filmových blockbusterů si samozřejmě můžete pořídit snad jakýkoliv myslitelný doplněk s podobiznou Spider-Mana, nebo Hulka. Lampička, hrnek, tričko, ponožky, Splendor, batoh... počkat!? Marvelovská lampička by se mi líbila!

Logo MARVEL na krabici doslova zastiňuje jakoukoliv jinou informaci a jako pěst mezi oči vám dává najevo, komu je tahle hra určena. Po bližším zkoumání samozřejmě zaregistrujete i nápis Splendor. Teď trochu přeháním, ale je jasné, že se autoři z takto atraktivní licence pokusili vytěžit maximum. Což se týká i obsahu krabice. Komponenty se od těch z původního Splendoru liší především grafikou, kdy na jednotlivých kartách najdete všechny myslitelné postavy z univerza Marvel. Konkrétně 90 různých postav, protože každá karta je opravdu jedinečná. Musím pochválit moderní kresbu a trochu mě zaráží, že autoři ilustrací karet a víka nejsou nikde v krabici zmíněni. Tohle jsem nepochopil ani v případě Marvel Champions, kde na kartách taky trestuhodně chybí jména ilustrátorů.

Takže zpracování a kresba za jedna, respektive 5/5 a neovlivní to ani zbytečně velká krabice, ta totiž ke Splendoru bohužel tak nějak patří. Rozložená a připravená hra vypadá skvěle, všechno hraje barvami a celkově na mě působí moderním a svěžím dojmem. I když slovo "svěží" běžně nepoužívám. :) Partie probíhá stejně jako v klasickém Splendoru, takže si hráč na tahu dobere žetony, zakoupí kartu a nebo rezervuje kartu. Hlavní rozdíl spočívá v podmínkách k ukončení hry. Potřebujete nasbírat 16 bodů, vlastnit karty bonusů ve všech pěti barvách a zároveň zelený žeton (kámen času), který získáte za nákup karty z třetí úrovně. Během partie se pak přetahujete o destičku Avengers - Sjednocení. Tu vlastní hráč s nejvíce symboly Avengers na kartách. Tahle cenná destička přináší hned tři body a tak se díky ní můžete pokusit zvrátit i zdánlivě prohranou partii.

Takže, dává nějaký smysl vlastnit původní Splendor i Marvel? Podle mě spíše ne. Kterou variantu tedy zvolit? Osobně mi propojení světa superhrdinů a Splendoru přijde povedené. Může za to hlavně způsob, jakým se autorům podvedlo atraktivní téma nenásilně naroubovat. Je vidět, že se nad tím někdo zamyslel a prostě jen tupě nepřeskinoval existující hru. Sbírání Kamenů nekonečna na druhou stranu nemusí sednout každému, v tomhle bylo renesanční téma poněkud univerzálnější. A to píšu jako velký fanoušek komiksů, ne už tolik komiksových blockbusterů, které se na nás v posledních letech sypou.

Pokud bych teď kupoval dárek někomu, kdo s deskovkami začíná a věděl bych, že je mu téma superhrdinů a superpadouchů blízké, myslím, že Splendor Marvel je perfektní volba. Po Marvelu bych sáhnul i v případě, že bych já sám žádný Splendor neměl. Hry se naštěstí ujali zkušení vývojáři a zároveň si někdo pohlídal kvalitu výsledného produktu. Bohužel neznám odpověď na otázku co bylo dříve, jestli nápad na "vylepšení" Splendoru o kameny nekonečna, nebo potřeba Asmode "hlavounů" něco vytřískat z vlastnictví Marvelovské licence. Jak se říká, účel světí prostředky.

I když jsem byl k těmhle licencovaným re-skinům poměrně skeptický, musím uznat, že po Rukavici nekonečna tady máme další povedenou Marvelovskou předělávku oblíbené deskovky.