recenze - VAMPIRE: THE MASQUERADE - VENDETA

06.03.2022

V roce 1991 vzniklo deskové RPG odehrávající se ve fiktivním světě upírů a lidí zvané Vampire: The Masquerade. Vy ho budete, pravděpodobně, znát spíše díky počítačové hře s podnázvem Bloodlines, respektive Redemption. Tento svět ve stylu moderního gothic-punku se opět otevřel v nové deskovce. A my vám na ni dnes přinášíme čerstvou potravu.... tedy recenzi.

Nám dobře známý vydavatel Horrible Games (Railroad Ink, Pozvedněte číše, Dračí palác) vydal tuto upíří hru již před dvěma lety. České lokalizace se ale dočkala teprve před měsícem. Díky klukům z Albi. Spin-off s podtitulem Vendeta vás tentokráte zavede do alternativního města Chicaga, které je ovládáno upírskou organizací Kamarilou, a to se samotným princem v čele. Boj o moc svádí v ulicích města sedm různých upířích klanů. Vy jako hráč si zvolíte jeden z nich a díky jejich schopnostem a intrikám budete upevňovat svůj vliv. Kdo ví, třeba se ve městě stanete novým princem.

Celým názvem Vampire: The Masquerade: Vendeta je kompetitivní karetní hra až pro šest hráčů, ve které budete bojovat o jednotlivé části města i nové spojence. K boji využijete karty klanů, schopnosti, intriky i blafování. Jde o silovou "přebíjenou", kdo má vyšší součet hodnot síly na kartách, vyhrává. Karty (dvě až čtyři) hráči vykládají postupně k jednotlivým lokacím města, této fázi se říká plánování. Poté začne vyhodnocování alá Milostný dopis. Jedna karta tedy ovlivňuje druhou, a to ve smyslu vyřazování, přesouvání nebo posilování. Stejným způsobem se vyhodnocuje každá lokace zvlášť a v dalších kolech se proces opakuje. Odměnou pro vítěze kromě vítězných bodů jsou i důležití spojenci.

Karty spojenců mohou být lidské nebo upíří povahy. Tak či onak vám poskytují vítězné body, životně důležitou krev (krev posiluje sílu karet) či schopnosti. Můžete se rozhodnout si je ponechat a každé kolo si z těchto spojenců/obětí "usrknout" trochu krve, anebo je jednorázově vysát do poslední kapky. Pozor, ale na upíří spojence. Vysátí upíra upírem, zvané Diableria, je nejodpornější zločin, kterého se v tomhle světě můžete dopustit. Neuvážené vysávání vás totiž může zcela vyřadit ze hry. Toto herní, potažmo tematické propojení lidských obětí - upírských spojenců - krmení - vysávání je na Vendetě jenda z lepších stránek. Moc a kontrola nad svými obětmi mě překvapivě bavila.

U kladů ještě zůstanu, jelikož grafické zpracování je doslova libové. Z krabice číší moderní gothic-punk styl osvícený zářícími neonovými barvami. Odvážná růžová se dokonce dostala i na plastový insert. Na první dobrou tak znejistíte, jakou hru jste si vlastně pořídili :) Krabice obsahuje jen několik druhů základních žetonů jako vítězné body a kapky krve. Herní plán tvoří kulaté desky představující jednotlivé části města. K těmto deskám lokací se připojují velmi praktické označovače klanů, které sloužící k lepší přehlednosti na stole. Co musím naprosto pochválit jsou ilustrace postav a ilustrace na klanových kartách. Styl a barevné provedení je na jedničku a k danému tématu sedí jak Stinger na SU-57.

Hlavním pilířem hratelnosti je poměrně jednoduchá karetní přebíjená a zároveň blafování. Efekty jednotlivých karet pak okořeňují strategické a taktické možnosti. Další výhodou, kromě pravidlové nenáročnosti, je i krátká herní doba (samozřejmě, dost záleží na hráčích). Vampire rozhodně není složitá nebo náročná hra. A za velký klad považuji i asymetrické klanové balíčky, které nabízejí pokaždé tak trošku jinou strategii. O skvěle vypadající grafice jsem se už zmínil. Odradit by vás mohlo snad jen upíří téma, pokud to tedy není váš šálek kávy. Také nemožnost hrát jen ve dvou zavírá dvířka velké části hráčů.

Za mě velmi příjemná hra, která vlastně nemá žádné větší zápory. Na nejvyšší hodnocení ji chybí jen něco "kulervoucího", bohužel, jen svými tesáky na něj nedosáhne.

Yarek, the párek


Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5 



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku