recenze - SVĚT DIVŮ: VÁLKA NEBO MÍR

13.11.2022

Je mi opravdu sympatické, když se některé z českých vydavatelství snaží přinést veškerý obsah k oblíbené deskovce. Svět divů určitě patří mezi (nejen) moje oblíbené hry, stejně jako jeho středověká iterace pro dva hráče, kterou jsme recenzovali nedávno. Jako většina fanoušků i já jsem si užil první rozšíření Corruption & Ascension a netrpělivě jsem očekával lokalizované vydání kampaně nesoucí honosný název Válka nebo mír.

Malá krabička působí opravdu decentně a její jednoduché grafické zpracování napovídá, že i obsah bude především praktický. A opravdu, sada šesti obálek scénářů, balíček pro další generace a jedna tajná krabička, to vypadá na první pohled velmi minimalisticky. Ale nebojte, většinu obálek si během kampaně rozbalíte a část jejich obsahu následně zužitkujete. Mě to ale samozřejmě dost limituje při recenzování, protože vám nemůžu nic konkrétního prozradit a zkazit vám tak zážitek z postupného objevování. Na druhou stranu, poradil jsem si s Fenrisem, budu si muset poradit i s Válkou nebo mírem. :) Pomalu bychom tedy mohli přejít k tomu, jak se kampaň Světa divů hraje.

Abych vám tedy prozradil co nejméně, detailněji budu zmiňovat jen začátek kampaně a to samé se týká i fotek. Pokud ale z jakéhokoliv důvodu nechcete vidět a vědět vůbec o ničem z obsahu, asi vás odkážu na naši starší recenzi Výbušných koťátek, ostatní můžeme pokračovat.

Před rozbalením malé modré krabičky vám doporučuji si dát ještě tak 1-2 partie původního Světa divů a připomenout si všechny herní mechaniky. Pak už vás čeká prostudování jednostránkového podpisu, jak s rozšířením nakládat a nakonec samozřejmě otevření první obálky. Hned v první misi se budete společnými silami snažit pomocí prostředků z recyklovaných karet zaplnit kartu PAX-10. Nikoho u stolu k tomu hra nijak nenutí a při představě, že by vás to mohlo stát vítězné body (ano stále se jedná o kompetitivní hru) musíte každý odevzdaný prostředek pořádně zvážit.

Po dohrání partie, klasickém sečtení bodů a určení vítěze, vás čeká vyhodnocení scénáře, to v tomto případě znamená úspěšné zaplnění všech políček s prostředky na kartě PAX-10. Výsledek vašeho snažení pak rozhodne, které karty získáte do dalších scénářů a vylepšíte tak své impérium. Hned ve druhém scénáři pak například získáte vylepšení, které následně bude rozšiřovat celou herní fázi produkce, ale to už možná prozrazuju trochu moc. Když to vezmu obecně, co se týká odměn, většinou se jedná o nové permanentní karty oranžové barvy a nebo šedé karty, které se vážou k jednotlivým scénářům a následně je vracíte zpět do obálky. Když už se bavíme o kampani, samozřejmě ji doprovází i jakýsi "příběh", s ohledem na aktuální situaci jsem si povídání o mocnostech prahnoucích po ovládnutí světa moc neužíval, ale tematicky fungují. Už v původní hře bylo vidět, že autoři hráčům rádi popisují svůj "wonderfull world" a umějí to.

Expanze Válka nebo mír přináší nový pohled na Svět divů a do skvělé deskovky se mu podařilo přidat úplně nový pohled na to, o co se v každé partii snažíte. Nečekejte žádnou velkou výzvu, tady jde spíš o vaše rozhodnutí, než o herní skill. Když se budu k téhle hře vracet, rád si celou kampaň zopakuju. Na poprvé jsme ji dali za dva večery a to v naprosto pohodovém herním rytmu. Nabízí se tedy otázka znovuhratelnosti. Jasně, pokud se do Války nebo míru pustíte znovu, přijdete o všechna překvapení, ale s pár úpravami, pokud všechen obsah vrátíte do původních obálek, je to možné. Nakonec mě ještě napadá jedno důležité upozornění. Já vlastním starší verzi základní hry, kterou u nás původně vydali Tlama Games s nepřeloženým názvem hry a jednotlivých karet, s tím ale během hraní nebyl žádný problém. Karty z rozšíření sice nesou český název, ale pokud nejste perfekcionisti, nemáte se čeho bát, na hratelnost to nemá vliv.

Válka nebo mír je jedno z těch rozšíření, které k hraní Světa divů nepotřebujete, ale prostě ho chcete. Za pět stovek získáte nový impulz k pravidelnému hraní, i když si nemyslím, že by ho tahle skvělá hra nutně potřebovala.