recenze - IT'S A WONDERFUL WORLD: CORRUPTION & ASCENSION

18.03.2021

It's a Wonderful World aktuálně patří mezi moje nejoblíbenější hry. Skvělá kombinace draftu a plánování... Však si přečtěte recenzi. Je zajímavé, že po desítkách odehraných partií jsem si ani jednou neposteskl: "Chtělo by to nějaké rozšíření." Ale expanze tady jsou hned dvě a jedna už se dočkala i české lokalizace. Pokrok jednoduše nezastavíš, a tak jsem musel i já naskočit do tohohle rozjetého vlaku. Dneska se podíváme na rozšíření Prohnilost & Pokrok.

Uf, v Tlama games naštěstí nelokalizovali víko krabice a tak tady zůstal původní anglický název Corruption & Ascension. Krabice je zároveň o poznání menší než ta z původní hry a i tak je po rozbalení až překvapivě prázdná. Asi nejdůležitější součástí je balík nových karet rozvoje, které mají jiný rub než ty v původní verzi. Dvě nové karty impérií, šedesát kostek prostředků a žetony generálů/investorů v trojnásobné hodnotě poslouží při partii až sedmi! hráčů. Nakonec v balení najdete tabulku a fix pro zapisování bodů na konci hry. Tohle je sice praktická vychytávka, která pojme i nově bodované dvojice karet rozvoje. My jsme si ale skóre stejně nakonec zapisovali do původního bločku, v rámci uchování úspěchů pro budoucí generace. :)

Jak už jsem zmiňoval, nové karty rozvoje (Prohnilosti & Pokroku) mají odlišnou fialovo-žlutou zadní stranu. Zaprvé to vypadá stylově a zadruhé se díky tomu dá rozšíření od původní hry jednoduše oddělit. V rámci přípravy hry tedy navíc jen přidáte nový balík karet vedle toho stávajícího. Následně pak hráčům rozdáváte kombinaci karet z obou hromádek podle tabulky v pravidlech (podle počtu hráčů). Když už jsem u pravidel, všechno potřebné pro hraní s rozšířením je sepsáno na dvou stránkách s tím, že velkou část zabírají příklady.

Největší novinkou je tady prohnilost, která je vyznačena přeškrtnutými ikonkami prostředků na kartách. Takové karty většinou nabízejí poměrně levný zisk na úkor ztráty některého z prostředků. Zajímavý prvek, který vám zase o něco víc rozžhaví mozkové buňky. Další novinkou je bodování dvojic, které funguje stejně jako získávání vítězných bodů za určité typy karet v původní hře, přičemž ttady budete muset sbírat dvojice různých druhů. Odměna za hotovou dvojici je většinou vysoká a zaměřit svou strategii tímto směrem je tedy lákavé. Zároveň si budete muset více hlídat vaše soupeře, jejich impérium a občas během draftu volit mezi vlastním ziskem a chytře zabavenou kartou.

Jak jste asi pochopili, jedná se o menší rozšíření, které na druhou stranu přináší poměrně zásadní změny v herních strategiích. Už se těším, až se aktuální situace vrátí někam před únor 2020 a budu si moct vyzkoušet partii v sedmi hráčích. Podobné draftovací hry k tomu doslova vybízejí a IWW by mohl být hitem letošního léta... Podzimu? Náš oblíbený mega-stůl v nedaleké hospodě je snad stále na svém místě. :) Naštěstí hra skvěle funguje ve čtyřech, třech, dvou... A pokud jste náhodou úplný vlk samotář, nesmím zapomenout na scénáře pro sólovou hru. Jedná se tedy spíše o flavor text, následovaný kombinací karet, které musíte během hraní postavit. V šesti takovýchto "scénářích" se snažíte dosáhnout bronzového, stříbrného, nebo zlatého skóre. Osobně si během hraní raději vyslechnu rodinné trable kolegy z práce.

Před finálním verdiktem si ještě dovolím malou odbočku. V Tlama Games aktuálně v češtině vydali nebo připravují už sedm rozšíření ke svým lokalizovaným hrám a všechno nasvědčuje tomu, že se snaží, aby každá jejich hra byla kompletní. Konec odbočky.

Corruption & Ascension "naboostuje" původní It's a Wonderful World slušnou dávkou nového obsahu, který už nemám důvod oddělovat. Není tady ale nic, co by mi ve hře chybělo, dokud jsem to do ní nepřidal. Prostě takový Jack Daniel's, který se vám náhodou vylije do Coca-Coly.