recenze - IT'S A WONDERFUL WORLD

14.02.2021

Dostal jsem tip. Naneštěstí nejsem investor, takže většina tipů, co dostávám, se netýká akcií a virtuálních měn, ale filmů, komiksů a deskovek. Z nějakého mi neznámého důvodu jsem hru It's A Wonderful World obcházel bez většího zájmu. Ale protože dám na doporučení a kolega z práce trval na tom, že si tuhle draftovací karetku okamžitě zamiluju, můžu vám ji dnes představit.

Krabice doslova hraje barvami a ilustrace na víku jasně naznačuje civilizační téma celé hry. Český vydavatel Tlama Games ponechal anglický název a stejně tak jsou v původním jazyce i názvy jednotlivých karet rozvojů a impérií. Hra je jinak jazykově nezávislá, a tak se lokalizace dočkala zadní strana krabice a především pravidla, což by mělo všem neangličtinářům k pohodlnému hraní stačit. Pod víkem pak najdete herní plán, hromadu plastových kostiček v šesti různých barvách a hlavně pořádnou hromadu karet rozvoje. Co mě opravdu mile překvapilo, jsou kartonové žetony generálů a investorů, v první chvíli jsem si při vyloupávání myslel, že držím dva kartony na sobě, chyba lávky! Tohle jsou prostě pořádné masivní žetony, což je super, protože s nimi budete během partie často manipulovat.

Pravidla nejsou složitá, jejich překlad je na skvělé úrovni a pokud máte zkušenosti s jinými draftovacími hrami, bude pro vás pochopení otázkou jednoho přečtení. Hra rozložená na stole okamžitě upoutá pozornost každého milovníka blyštivých věcí. Hromádky kostiček prostředků lákají ke stolu skoro jako nedělní oběd. Ok, tohle bylo dost creepy přirovnání, hlavně žádnou z komponent nejezte. Na začátku hry dostanete sedm (ve dvou hráčích deset) karet rozvojů a hned si můžete prohlédnout parádní ilustrace Anthonyho Wolffa. Ten má na svědomí i už zmiňované víko krabice, které doslova říká: "Já jsem moderní desková hra!". Už je vám určitě jasné, že se mi It's A Wonderful World svým grafickým designem a vlastně celým provedením trefilo do vkusu, nejlíp to asi vyjádří známka na konci recenze.

V každém tahu si tedy vyberete jednu kartu a ostatní pošlete dále vašemu soupeři. Že vám to něco připomíná? Draftování je mechanizmus, který využívá spousta deskovek, tak v čem je It's A Wonderful World výjimečný? Je to právě druhá fáze "plánování", ve které se budete rozhodovat, kterou z karet si necháte a kterou naopak "recyklujete" pro okamžitý zisk. Během první partie jsem trochu zapochyboval. "To si teď jako bude každý sám plánovat využití těch sedmi draftovaných karet?" Očekával jsem prostoje, způsobené přemýšlením jednotlivých hráčů a hlavně paralýzu, která nám pokazí herní zážitek. Nic takového se nestalo a je to právě fáze plánování, kterou musím vyzdvihnout. Velice odvážný prvek, který zajistí, že vás hra nebude vést za ruku, ale nabídne velkou porci strategického rozhodování. Abych ale jen nechválil, musím přiznat, že ani při pohledu na ty krásné ilustrace, se u mě pocit z budování impéria bohužel nedostavil.

Jakmile si všichni hráči naplánují stavbu svých karet, nastává fáze produkce. Opět originálně pojatá. Jednotlivé prostředky budete těžit všichni společně, postupně, podle jejich typu. Můžete tedy v první fázi získat šedé "materiály", díky kterým dostavíte kartu rozvoje, která vám v následujícím kroku vynese zelené kostičky "vědy". Tohle kombení mě prostě baví. Obtížnost a především možnost plánovat dopředu je o dost vyšší, než například v nedávno recenzovaných sedmi divech. Zároveň si díky tomu tyhle dvě hry vůbec nekonkurují. Jasně, začíná to draftem karet a končí zapisováním vítězných bodů do bločku, ale všechno mezi tím se zásadně liší. It's A Wonderful World vás neustále nutí optimalizovat vaše tahy, učící křivka obkresluje tu zábavnostní a obě strmě stoupají až do nejvyšších pater mrakodrapů ve vašem novém impériu. Tak, to bychom měli tradiční klišé na závěr a můžeme se vrhnout na verdikt.

Krásná a pravidlově jednoduchá deskovka, která nabízí spoustu možností k taktizování. Plné hodnocení jí dávám i přes velkou porci náhody, která je u dobírání z takovéhle hromady karet (150) nevyhnutelná. A mimochodem, It's A Wonderful World funguje skvěle i ve dvou.

Hodnocení designu: 4+/5

Hodnocení hratelnosti: 5/5