recenze - SCYTHE: VZESTUP FENRISE

03.10.2021

Když jsme se v roce 2017 dočkali českého vydání Scythe, stala se z téhle hry okamžitě vlajková loď vydavatelství Albi. Nedlouho potom přišly i dva menší přídavky, spousta doplňků, vylepšení a jako taková třešnička na dortu i Vzestup Fenrise.

Krabice tohohle velkého příběhového rozšíření je do posledního milimetru naplněna obsahem. Dokonce se do ní už ani nevešly dvě kostky, které jsou přibaleny zvlášť. Bohužel vám ale nemůžu prozradit moc detailů, obsah totiž budete objevovat postupně, během kampaně. Pokud si tedy nechcete zkazit překvapení a prostě si jen rozbalit jednotlivé moduly a přidat je do hry. Takže, máme tady stylovou knihu, která obsahuje celou kampaň provázenou příběhem a zároveň pravidla pro jednotlivé moduly. No a zbytek už je právě onen postupně odemykatelný obsah, tj. sada kartonů na vyloupání a několik tajemných krabiček.

Fanoušci původní hry budou určitě nadšeni, všechny komponenty jsou vymazlené. Je tady spousta nových grafických prvků, které perfektně sedí do světa Scythe. Celá kniha je krásně ilustrovaná a hlavně přehledná. Vstup do kampaně je proto naprosto intuitivní, všechno do sebe skvěle pasuje. Pohodové je i dohledávání jednotlivých pravidel. A já už bych se měl přestat rozplývat. :)

Příběh je dobře napsaný, ale ne až tak spojený se samotnou hratelností. Po delším úvodu je vám na začátku každé epizody nastíněna aktuální situace a pro ty, kterým se opravdu nechce číst, je tady ještě krátký výtah. Naše kampaň probíhala tak, že jsem si příběh četl já a pak ostatním ve zkratce tlumočil, co nového se událo a co nás čeká v následující epizodě. Více než příběh totiž všechny zajímaly jednotlivé moduly a změny pravidel.

Začnete poměrně zlehka, v první epizodě dostanete jen sadu nových oranžových žetonů, které se budete snažit získat umisťováním hvězd na stupnici úspěchů. V druhé epizodě přijdou trochu větší změny, ale tady už se pohybujeme na hraně spoileru. Můžu vám asi prozradit, že v některých fázích se kampaň větví, jindy si z krabičky vytáhnete... Ne, to už zase zabrušuju. :)

Každý z hráčů má svou osobní Listinu úspěchů, do které zapisuje všechna vylepšení, hvězdy a taky získané bohatství. Nashromážděné mince si totiž nepřenášíte mezi epizodami, ale zisk si zapisujete na váš "účet", ze kterého pak můžete čerpat na nákup jednotlivých vylepšení. A tohle funguje vážně skvěle, kampaň vás totiž drží v neustálé nejistotě. Co asi přijde? Mám utratit všechny úspory, nebo si raději našetřit na pozdější fázi? Budeme v příští partii spíš bojovat, nebo stavět? Pokaždé, když jsem nahlas předčítal úvod do nové epizody a změny, které nás čekají, ozývalo se hlasité: "Co to ku**a!"

NOVÁ SETKÁNÍ

My jsme si do kampaně přidali balíček karet Setkání z tohoto malého rozšíření a určitě to doporučuji každému, protože při opakovaném hraní oceníte větší různorodost. Je tady spousta zajímavých karet, které nenabízejí jen klasické "surovina/mince + dvě popularity navíc". Některé karty si budete nechávat u sebe a zajistí vám výhodu až v ten správný okamžik, nebo je ani nebudete předčítat ostatním hráčům. Tohle rozšíření má až překvapivě velký vliv na průběh partie a donutí vás k delším výletům s vaší postavou. Mimochodem náměty na jednotlivá setkání pocházejí přímo od fanoušků.

Zpátky ale k Fenrisovi. Asi jste si všimli, že jsem tomuhle rozšíření zatím nic moc nevytkl. I když jsem se snažil najít nějaký ten černý puntík, aby recenze nebyla až tak růžová, bohužel, tohle je rozhodně jedno z nejlepších deskoherních rozšíření, které jsem kdy vyzkoušel. Vlastně to úplně nejlepší. I když, nevím jestli je v tomto případě slovo "rozšíření" ideální termín. Scythe jsem skoro dva roky vůbec nehrál a moc mě to mrzelo. Než jsme se pustili do Fenrise, dali jsme si dvě partie na osvěžení a já už se nemohl dočkat kampaně. Samozřejmě, že pokud vám nesedl původní Scythe, Fenris na tom nic nezmění. Tohle je fanservis pro všechny, kterým tahle krásná a originální hra učarovala. Kampaň je navíc znovu hratelná, jen vás už samozřejmě nečekají překvapení v podobě nových komponent a zvratů. Takže, za mě jednoznačné doporučení pro všechny fanoušky Scythe a ať vás ani nenapadne vynechat kampaň a rozbalovat moduly!

Ať už se vám Scythe dostává na stůl pravidelně, nebo byste se k němu rádi vrátili, ale nemůžete se rozhoupat, v obou případech potřebujete Vzestup Fenrise. Po dokončení kampaně mě mrzí jedině to, že už si ji nikdy nezahraju poprvé. Závidím vám. :)