recenze - SCYTHE: INVAZE Z DÁLEK a TITÁNI NEBES

11.10.2018

Už je to nějaký ten pátek, co jsme psali recenzi na Scythe,  hra si zaslouženě odnesla jednu z trofejí, a protože je to podle nás jedna z nejlepších her na českém trhu, těšili jsme se na rozšíření.

INVAZE Z DÁLEK

"Invaze z dálek" přináší do původní hry dva nové národy a to konkrétně Albion a Togawa. Počítá s nimi už původní herní plán, takže budete moct hrát v sedmi hráčích. Vyplatí se ale rozšíření i pro ty, co tolik spoluhráčů neseženou?

Stejně jako původní hra, i rozšíření se skrývá v luxusní krabičce s ilustracemi, které připravil Jakub Różalski. Krabička s expanzí je tedy o dost menší, ve tvaru "nudle", takže do ní přesně zapadne celý obsah. Kromě perfektních figurek vůdců a mechů, v ní najdete nové herní desky, několik žetonů a karty pro sólovou variantu hry. Možná je trochu škoda, že se obsah nevejde do původní Krabice (tedy mě se to tam nacpat nepodařilo:)

První nová frakce je Šógunát Togawa, jejich vůdcem je samurajka Akiko, která se pohybuje po mapě se svou opicí (zvířetem:) Její zvláštní schopnost je kladení pastí, kterými vám poté znepříjemňuje váš tah. Mezi pastmi je pak možné se pohybovat (teleportovat). Druhá frakce z tohoto rozšíření je Albion, a zastupuje je tady Connor a jeho pomocník prase bradavičnaté, kterému neřekneme jinak než Pumba. Místo pastí pak pokládají vlaječky, které zdvojnásobují hodnotu Albionem obsazených polí při závěrečném bodování. Tyhle schopnosti se mi líbí a konkrétně Šogunát se stává mojí oblíbenou frakcí.

Co se týče schopností mechů, jednoduše - Albion má výhody hlavně v boji, Shogunát zase umožňuje mrštné přemisťování přes řeky a boj na jezeře, kde je zvýhodněn (to zní jako z nějakého Čínského/Japonského fantasy filmu. :)  Takže figurky nových hrdinů i mechů vypadají skvěle, nová pravidla jsou pěkně popsaná v přiloženém návodu, jak se to ale s novými frakcemi hraje? Já jsem například za Šogunát používal pasti k ochraně prostoru kolem mojí základny, asi to nebyla moc dobrá strategie, protože jsem byl doslova drcen právě Albionem. Pokládání vlaječek za Albion, mi moc zajímavé nepřišlo, proto bych si ho nevybral, ale šikovný stratég samozřejmě může nakonec ukořistit potřebné body právě touto vlaječkovou metodou :)

Takže, pokud se vás u stolu sejde sedm, musíte si zaprvé pořídit velký stůl, zadruhé pak Invazi z dálek a zatřetí rozšíření mapy (o velké mapě si povíme více dole pod článkem). Pokud hrajete běžně ve třech-čtyřech, je to na zvážení, ale už kvůli pěkným figurkám hrdinů a mechů, bych Invazi doporučil všem majitelům původního Scythe.

TITÁNI NEBES

"Titáni nebes" je aktuálnější přídavek, který se nachází ve stejně velké krabičce, jako Invaze. Opět perfektní ilustrace, opět kvalitní insert. Pod víkem se ale skrývá něco, co jste v původním Scythe vůbec nemohli vidět a to vzducholodě. Tedy vzhledově se jedná spíše o klasické lodě :) , které budou poletovat nad herním plánem. V návodu se ale píše vzducholodě, tak budu používat obě označení, je to asi jedno...

Každá figurka má průhledný plastový podstavec, který loď vynáší nad ostatní komponenty na mapě. Vzniká tak nový rozměr, kdy klasické jednotky pochodují ve spodní vrstvě a lodě se pohybují o úroveň výš nad nimi. Napadá mě, že autoři již nemohli rozšiřovat herní plán, a tak se rozhodli jít na to vertikálně. Každopádně po přidělení lodí jednotlivým frakcím vypadá hra ještě impozantněji než dříve. Všechny národy mají loď své barvy, ale jinak zjišťuji, že jsou stejné.

Lodě tady nejsou jen na okrasu, jejich hlavní výhoda je, že se můžou nepozorovaně (ok nepozorovaně asi těžko :) přesouvat přes soupeřovo území a přenášet s sebou jednotky a suroviny. Na začátku hry si navíc zvolíte dvě karty/dílky lodí a ty vám budou určovat další speciální schopnosti, společné pro všechny hráče. Můžete tak například získávat podporu do bitev odehrávajících se pod vzducholodí, nebo zvýšit počet pohybů z území, kde se vzducholoď vznáší. Modelová situace: Nepřítel opustil území se zajímavými surovinami, vezmete vzducholoď, přeletíte nad jeho jednotkami na obřím Titaniku a už si užíváte nově nabyté bohatství. Jo, to je ten feeling, který chci u deskové hry prožívat.

Další zajímavá součást téhle krabičky jsou alternativní konce, pro spoustu hráčů to možná bude hlavní lákadlo, ale cena rozšíření není zrovna lidová, a tak věřte, že si zaplatíte především za pěkně zpracované figurky vzducholodí. No ale zpátky k alternativním koncům, je jich tady celkem osm a některé přinášejí zajímavou možnost, jak hru urychlit, nebo zpestřit. Partii můžete ukončit například pokud hráči dvakrát posbírají všechny žetony setkání. Nebo můj oblíbený "výbuch továrny", při kterém, světe div se, vybuchne továrna :) a pošle všechny okolní jednotky zpět na jejich základnu.

Scythe je i bez jakýchkoliv rozšíření perfektně znovuhratelná deskovka, ale Titáni nebes se pro mě stávají její součástí. Dnes už bych si bez nich Scythe nezahrál. Samozřejmě jsou tady i lodě pro dva nové národy z "Invaze", takže celý balíček (hra + dvě rozšíření) dává smysl.

SCYTHE - ROZŠÍŘENÍ HERNÍHO PLÁNU

Možná jste si všimli, že herní plán ve Scythe je oboustranný, na rubu najdete mapu ve větším měřítku, která vypadá úžasně. Bohužel je jaksi ukrojená. To proto, abyste mohli vzít peníze, které vám ještě zbyly po nákupu Scythe, Invaze z dálek a Titánů nebes a zainvestovat je právě do toho chybějícího pruhu mapy. Celkově pak vyniknou všechny detaily ilustrací na herním plánu a prostor pro manipulaci s komponenty ve hře čtyř a více hráčů se stane komfortnějším. Sami zvažte, jestli máte dostatek místa na vašem stole, tohle je totiž opravdu VELKÝ herní plán.

Jsem materialista a mám rád pěkné věci. Jsem fanoušek kvalitních deskovek. Proto miluju Scythe.

Díky