recenze - RADLANDS: GANGY PUSTINY

21.12.2022

Dvojkovky, to je významná kategorie sama o sobě. Když opomenu klasické hry jako šachy, nebo Shogi a přenesu se do období posledních let, našel bych spoustu povedených a několik skvělých duelů. Od těch méně náročných jako Patchwork, 7 Divů světa: Duel, přes Watergate a Odhodlané až po komplexní klasiku Studená Válka. A pak je tady samozřejmě nespočet LCG, TCG a vlastně všech deskovek které nejlépe fungují ve dvou. Občas se ale objeví hra o které se hned začne mluvit jako o TÉ dvojkovce. Třeba takový Radlands.

Tuhle karetku prostě předchází její pověst a tak jsem byl docela překvapený, jak malá krabička mi přišla. Na druhou stranu, podobný typ her si nejvíce užiju v hospodě, ve vlaku, nebo v kavárně, takže se takovéto kompaktní balení hodí. A samozřejmě, už na první pohled je to stylovka, které nechybí pěkný vizuál. Výrazná ilustrace na víku krabičky vás doslova láká k velké akční jízdě ve stylu Šíleného Maxe. Uvnitř pak naleznete česká pravidla, několik kartonových žetonů a hlavně hromadu krásně ilustrovaných karet. Radlands má prostě jedinečný grafický styl a pomocí kresby a použité barevné palety se tady autorům podařilo vytvořit živoucí svět plný originálních a mnohdy i dost bizarních postav. Ještě zmíním, že si ke hře můžete pořídit i luxusní podložky a akrylátové žetony, ale my jsme se bez nich zatím během recenzování obešli.

Sešit s pravidly je drobný a na několika stránkách je pak vysvětlen průběh jednotlivých kol i všechny pojmy. Na konci pak ani nechybí praktický FAQ plný důležitých upřesnění. Radlands rozhodně patří mezi pravidlově jednodušší karetky a bát se ho tak nemusí ani úplní začátečníci. V úvodu partie oba hráči vyloží kartu Vodního sila a nájezdníků, následně si zvolí svou sadu tří černě orámovaných karet táborů, s tím, že během prvních her můžete použít doporučené tábory a až následně si je zvolit z šesti dobraných karet. Připravíte si zásobu žetonů vody a celá ta akční jízda může započnout. Příprava je prostě banální a než se nadějete už vašim směrem letí sprška radioaktivních hov.. ehmm, tedy nábojů. Tady se prostě na nic nečeká a už během prvních tahů do své herní oblasti vykládáte jednoho drsného borce za druhým.

Kromě vykládání karet je samozřejmě důležité využívat jejich vlastnosti a hlavně schopnosti, což vás ale bude stát drahocennou vodu. Ostatně jako většina věcí v téhle hře. Ve vyprahlém světě Radlands je totiž vody pomálu a vy tak ve svém tahu disponujete pouze třemi jejími žetony a jedině pokud budete šikovní, můžete si přijít i na pár bonusových vodních žetonů. Své karty lidí (což jsou mimochodem i pankáči) vykládáte do dvou řad po třech kartách a jen ty karty lidí, které před sebou mají další kartu, jsou chráněné. Důležité je tedy strategicky zvolit pozici pro nově zahranou kartu a co nejefektivněji si rozvrhnout, jakým způsobem naložíte s tím málem vody, co máte k dispozici. Během přípravy útoku samozřejmě nesmíte zapomínat na obranu, protože partie Radlands může skončit až překvapivě rychle.

Jakmile soupeř zničí vaše tři tábory, nezbývá vám nic jiného, než si po vzoru šachových mistrů podat ruce, sbalit si svůj kožený kufřík s typickým zamykáním na kód, nasednout do zaprášeného Fordu Thunderbird a vydat se někam daleko do pouště, přeskočit nějaký kaňon ve stylu Thelmy a Louisy. A nebo si můžete dát odvetu, protože příprava nové partie je otázkou několika desítek sekund. Rychle zjistíte, že tady záleží na každém jednotlivém tahu a i když si občas budete chtít praštit pěstí do stolu (nebo do soupeře), protože vám při dobírání nepřišla na ruku úplně ideální karta, stále máte možnost karty recyklovat a za získanou odměnu například nečekaně zaútočit. Hratelnost je tedy velmi dynamická a srovnání s MtG podle mě není úplně mimo, i když já tady vidím více spojitostí například s Blizzardím Hearthstone. Naše první partie vypadala skoro jako nějaký šachový match, pečlivě jsme vybírali karty, skládali je do řad a pomalu se připravovali k možným útokům, než jsme zjistili, že takhle Radlands vůbec nefunguje. Spíše počítejte s něčím ve stylu "Šup, šup, šup, tady posílám atomovku a skončil jsi kamaráde!"

S tím poměrně malým množstvím pravidel si tady užijete spoustu vypjatých situací a hlavně zábavy. Jen těžko se mi hledá něco, čím bych mohl karetce Radlands alespoň trochu naložit. Pokud víte, co od podobného typu hry čekat, dostanete toho vrchovatě a ještě, navíc v opravdu krásném grafickém provedení. Většina akcí navíc sedí i tematicky a použitá ikonografie se vám rychle dostane pod kůži, stejně jako chytlavá hratelnost. Vykládání karet má někdy až obřadní atmosféru, kdy ve slow-motion sledujete, jak se soupeřova karta blíží ke stolu, než na něj celá dolehne. Ok, možná bych to měl přestat kouřit, ale rozumíme si, ne? :) Trapné fóry stranou, tady někde by mohla naše dnešní recenze končit a přesuneme se k závěru a hodnocení.

Recenzování Radlands jsem si opravdu užíval a doufám, že vám pár předchozích odstavců dalo co nejjasnější představu o tom, proč jsem si tuhle karetku tak zamiloval. Hra, která tak atraktivním způsobem propojuje téma s dynamickou a zábavnou hratelností, si od nás určitě zaslouží vysoké hodnocení.