recenze - WATERGATE

02.05.2021

Začátek sedmdesátých let, z Vietnamu se pomalu stahují Američtí vojáci a konflikt se pro Spojené státy a jednotky jihovietnamské armády nevyvíjí zrovna příznivě. V červnu 1972 se ale pozornost amerických novinářů pomalu přesune z daleké Asie směrem k oválné pracovně Bílého domu.

Víko krabice si nezadá s obaly knižních a filmových politických thrillerů. To samé můžu říct o obsahu, kde herní plán a kartonové žetony představují jakousi nástěnku s propletencem důkazů. A to není vše. Hned vás určitě zaujme nadstandardní velikost karet, které na sobě navíc nesou dobové fotografie všech významných aktérů Nixonova pádu. Watergate působí jako moderní deskovka i bez plastových figurek. Celkově musím grafické zpracování hry ohodnotit vysokou známkou a to i za spoustu drobných detailů na komponentech, které během partie umocňují zážitek z vyšetřování.

A co že to budeme vyšetřovat? O tom si můžete do detailu přečíst v druhé polovině herních pravidel. Na třinácti stranách tady najdete informace o jednotlivých kartách a především osobách na nich vyobrazených. Nechybí i poměrně podrobný popis všech událostí. Protože se jedná o dvojkovku, asi není moc překvapivé, že druhá strana se ve hře ujme přímo prezidenta Nixona. Pro hraní deskovky sice nejsou znalosti těchto reálií nutné, ale pokud by se vám nechtěly všechny texty pročítat, doporučuju se alespoň podívat na nějaký dokument, který se aférou Watergate zabývá. Možná budete překvapeni, jak se v sedmdesátých letech v USA řešila ta nejvyšší politika bez jediného použití Twitteru.

A jak se to vlastně hraje? Každý z hráčů dostane svůj balík karet, pomocí kterých se snaží přesouvat žetony vlivu, iniciativy a důkazů po stupnici vývoje. Důkazy jsou malé kartonové destičky, které zapadají do připravené nástěnky na herním plánu.
Při vyložení karty se rozhodnete, jestli využijete její akci, nebo číselnou hodnotu v levém horním rohu. Obojí převážně využíváte k nejrůznějšímu přesunu všech zmiňovaných žetonů, ale akce tady najdete například i reakční, které můžete zahrát v tahu soupeře. Některé karty jsou tak záludné, že vhodným použitím dokáží okamžitě zvrátit celou partii. Je důležité dobře zvážit, které karty zahrajete na začátku kola, a které si necháte na velké finále, a hlavně musíte svou strategii neustále upravovat podle aktuální situace.

Hráč na straně redaktorů se během partie snaží shromažďovat důkazy a umístit je na herní plán tak, aby propojil fotografii Nixona alespoň se dvěma informátory na kraji nástěnky. Nixonova administrativa jde tvrdě po žetonech vlivu, pokud jich totiž získá pět, prezident uspěje a udrží se až do konce volebního období. Během prvních partií jsem byl překvapen, jakou kartu na mě soupeř použil a co všechno jeho balík nabízí. Zlom nastane ve chvíli, kdy už budete většinu karet bezpečně znát a podstatně to změní způsob, jakým budete nad hrou uvažovat. V jednu chvíli svoje akce začnete předčítat tlumeným hlasem a čekat, jestli vás protihráč nepřeruší nějakým kontrem. Tohle hře dodává jedinečnou atmosféru, kterou ještě podtrhují všechny ty dobové fotografie zůčastněných osob.

Pravidla jsou sepsána srozumitelně a Watergate bych klidně doporučil i deskoherním nováčkům. Novému hráči jsem ji navíc schopný vysvětlit do pěti minut a už můžu rozdávat karty. Hraní karet vám možná připomnělo Studenou válku, minimálně několik takových srovnání jsem totiž zaznamenal. Podle mě má mnohem blíže k mému oblíbenému 13 Days, nebo menšímu 13 Minutes, které se zabývají karibskou krizí. Watergate je ještě lépe provázán se svým tématem, a i když je celkový zážitek mnohem "komornější", nezažil jsem snad jedinou nudnou partii. Není divu, do třiceti minut (většinou dříve) je rozhodnuto o osudu jednoho z nejkontroverznějších amerických prezidentů a během dvou minut máte vše připraveno na odvetu.

To, jakým způsobem se podařilo téma naroubovat na herní mechanizmy, je obdivuhodné. Watergate propojuje jednoduchou a zábavnou hru s malým ale významným kusem historie.