recenze - ODHODLANÍ: NORMANDIE

22.11.2020

Válčení a deskovky jdou ruku v ruce odjakživa, vždyť i ty nejklasičtější hry, jako jsou šachy, znázorňují bitvu dvou armád. Dneska je válečná hra spíše synonymem pro velké krabice od GMT, díky kterým se můžete podívat na bitevní pole starověku, prožít kubánskou krizi ve Studené válce, nebo se účastnit futuristického vesmírného zápolení. Pokud byste chtěli vyzkoušet něco méně náročného a láká vás téma druhé světové války, můžete sáhnout třeba po klasice Memoir 44 a nebo dnes recenzované hře Odhodlaní: Normandie.

V rozměrově menší krabičce najdete dvě sady karet, kartonové čtvercové díly bitevních polí, různé typy kartonových žetonů na vyloupání a nakonec pro mě trochu překvapivě i desetistěnné kostky. Na první pohled mě zaujaly perfektní ilustrace a vlastně celé grafické zpracování. Hra vypadá moderně, čistě, ale vůbec ne kýčovitě. Kromě klasických pravidel je tady ještě jeden sešit, a to kniha scénářů, podle které můžete postupovat kampaní, nebo si jednoduše vybrat svou oblíbenou misi a vyzvat soupeře. Jednoho soupeře.

Ano, přesně tak, Odhodlaní: Normandie je dvojkovka, proto ty dvě sady karet v balení. Jeden z hráčů se postaví na stranu spojenců, druhý se pak bude zpovídat samotnému Hitlerovi. Pravidla jsou sepsána přehledně. Průběh celé hry i všechny akce, které budete s jednotkami provádět, se pak jednoduše dohledávají. Ale nebojte se, toho dohledávání zas tolik nebude, protože hra je opravdu jednoduchá. Jakmile seženete parťáka, tak si podle knihy scénářů hned můžete připravit první z dvanácti scénářů s názvem "La Raye". Z jednotlivých dílků si podle vzoru složíte příslušnou mapu, označíte si cíle, propátraná a ovládnutá území. Každý z hráčů dostane karty a žetony vybraných jednotek, které se umístí na určené mapové dílky. Část karet s jednotkami tvoří váš dobírací balíček a zbytek si rozložíte na stůl jako zálohy. To je vše.

V podstatě od prvního tahu se rozjíždí kolotoč taktického vykládání karet, pátrači prozkoumávají terén, jednotky se přesouvají a zároveň zaznívají první výstřely, některé bohužel do prázdna. Při hraní vás pak čeká zásadní prvek deck-buildingu, kde si balíček vylepšujete o jednotky ze záloh, zvyšujete si své šance na úspěch, ale zároveň si jej zasíráte kartami Válečného zmatku, které vám jen zabírají místo. Vás ale určitě zajímají souboje, protože jak nám ukázal nejeden filmový blockbuster, v Normadii se hodně střílelo, osvobozovalo a kouřilo. To mně připomíná, že voják s cigaretou se objevuje hned na víku krabice a ve hře nejsou žádné ženy, kdyby to někoho pobuřovalo. :) Ale zpátky k soubojům, jsou vedeny za pomoci desetistěnných kostek, načež nepřítel se brání pomocí základní obranné síly svých jednotek + vzdálenost + bonus "krytu" vyznačený na destičce terénu.

Během přesunů tedy musíte uvažovat takticky. Lesy a kopcovitý terén nabízejí bezpečnější úkryt než rozlehlé louky, prostě "podle pravdy". :) A já si během hraní doslova chrochtám blahem, protože přesně takové deskoherní válčení jsem očekával. Vytáhnu kartu střelců, přesouvám je na palouček a hned další kartou pokosím soupeřovy jednotky. Následně si s pomocí velitele družstva doplním do balíčku dvě karty minometčíků a už se těším, až si je v některém z následujících kol namíchám a v tu správnou chvíli se s nimi vytasím. Jakmile si všechny příkazy (akce) osvojíte, celá vaše pozornost se přenese na herní mapu, kde můžete bohatě taktizovat.

Podmínkou pro vítězství v jednotlivých scénářích je převážně zabírání území označených žetony cílů (hodnoty na žetonech obsazených cílů se sečtou), někdy se ale podmínky pro jednotlivé strany liší. Například za USA obsazujete území a naproti tomu se Němci snaží vymýtit vaše jednotky střelců. Vše je velmi intuitivní, takže při přechodu do následující mise najdete všechny dílky plánu, rozložíte žetony, připravíte si karty do dobíracího balíčku, zálohy... A hrajete. Marně teď uvažuju nad tím, co bych hře vytkl, protože dokonce i doporučená maloobchodní cena české verze je víc než férová. Tak snad jedině ty destičky terénu, které mají tendenci se hýbat při přesouvání jednotek a já mám prostě neustále potřebu ten plán urovnávat.

Aktuálně mám spoustu příležitostí pro hraní ve dvou a k tomu slouží Odhodlaní perfektně. Ale stejně se už nemůžu dočkat, až hru vytáhnu v oblíbené hospodě.

Stylové zpracování, jednoduchá, chytlavá hratelnost a zároveň spousta možností k taktizování. Jedna z nejlepších dvojkovek na trhu.