recenze - NA VLNÁCH NEZNÁMA

05.09.2021

Začátkem roku jsme v naší redakci (Yarkův bar) řešili u sklenky panamského rumu deskovky s pirátskou tematikou. Port Royal, Příběhy pirátů, Karty mrtvého muže, Malacca, to nejsou zdaleka všechny pirátské hry, co jsme na Deskologu recenzovali a jen část těch, které jsme hráli. Takže ano, deskoherní designeři se rozhodně nebojí zabrousit do nebezpečných karibských vod. Deskovka Na vlnách neznáma se vydala jinou, poměrně originální cestou a spíš v nás vyvolává vzpomínky na staré dobré PC adventury Monkey Island a především gamebooky. Ale postupně, všechno si nejdříve rozbalíme, připravíme a zahrajeme.

Hru jsme se snažili nafotit tak, abychom vám vyzradili co nejméně z příběhu. Fotky ale mohou obsahovat spoilery.

Základem téhle deskovky je aplikace, takže všechno ostatní, co nejdete v krabici, jsou vlastně takové kulisy. Kulisy, na kterých se bude odehrávat několik pirátských dobrodružství. I tak je balení hry docela bohaté, kromě herního plánu s hexovými poli tady najdete hromadu karet, kartonových žetonů a hlavně velkou knihu lokací. Každá karta, deska, podavač na jednotlivé komponenty (který si budete muset složit), i kniha lokací na vás zapůsobí stylovou pirátskou grafikou. Téma z jednotlivých komponent doslova stříká, podobně jako erupce na Tamboře. Například můj redakční kolega Yarek na hru zareagoval svým svérázným způsobem: "Oh lala,Peťa, tak to je kurva pěkná hra!". Mimochodem, ani ten nejdrsnější pirát ve hře by se k takovým výrazům nesnížil.

Pravidla mají jen několik stran, a po jejich přečtení jsem byl snad ještě zmatenější, než při osmé tiskovce vlády k epidemiologickým opatřením. V tištěných pravidlech získáte jen velmi obecnou představu o tom, jak se na vlnách neznáma hraje, zbytek je už součástí webové aplikace. Struktura pravidel podle mě není úplně ideální, hra je ale naštěstí o dost jednodušší, než například loňská Kolonie (od stejného studia), která trpěla podobným problémem. Před první partií nemusíte nic instalovat, stačí vám libovolné zařízení s internetovým prohlížečem, kde si otevřete stránku. Aplikace je jednoduchá a přehledná, česká lokalizace textů je samozřejmost. Co vás ale určitě mile překvapí, je český dabing.

Každý z hráčů si v úvodu zvolí svou postavu piráta a zároveň roli, kterou bude vykonávat na vaší společné lodi. Teď už je vám jasné, že je Na vlnách neznáma kooperativní hra. Pokud nebudete hrát v plném počtu, dostanou někteří hráči více rolí, rozdělení záleží jen na vaší domluvě. Máme tady například lodního písaře, který zapisuje důležité informace do lodního deníku, dělostřelce, opečovávajícího lodní děla, nebo bednáře, který kontroluje stav zásob. Kromě figurky piráta dostanete jeho osobní list, ve kterém si budete zvyšovat statistiky a zároveň si, pomocí zaškrtávání vykřičníků ve vašem souhvězdí, vytváříte jakýsi "příběh" vašeho svěřence, což vám přináší i další výhody.

Partie se průběžně odehrává na dvou frontách. Na knize lokací provádíte v krásně ilustrovaných destinacích jakýsi velmi zjednodušený worker placement a následně vyhodnocujete jednotlivé akce. Některé akce vylepšují vaše osobní statistiky, jiné posouvají kupředu příběh, nebo upravují ukazatele stavu lodi a posádky. Kromě toho provádíte na vedle položeném herním plánu průzkum širého moře a snažíte se přiblížit vašemu cíli. V obou případech zadáváte do aplikace hodnoty, které vás posouvají dopředu a nebo naopak zdržují. Každá událost je nadabovaná, takže velkou část hry prostě posloucháte, kam že jste to dopluli, koho jste potkali a co vám provedl. Je to vlastně takový audio-gamebook, s velmi jednoduchou deskovkou na pozadí.

Ta poslední věta by vlastně mohla být verdiktem a tady může moje recenze skončit. Tak jednoduše se z toho ale nevyvleču.

Pocity se ve mně střídaly jako na horské dráze. Po rozbalení hry a roztřídění všech komponent jsem byl doslova nadšený a nemohl jsem se dočkat první partie. Tahle radost ale začala postupně opadat, nejdříve po přečtení pravidel a pak během přípravy první partie, kdy jsem se začal obávat, že to prostě nebude fungovat. Každý z hráčů si do deníku svojí postavy zapíše její jméno a následně, na další straně, sérii pěti slov, nebo sousloví na různá témata (velké zvíře, známá osobnost, jméno jiného piráta u stolu...). Tahle slova jsou následně vložena do textu (příběh piráta), který představuje původ a motivaci vašeho piráta. Každý z těchto textů je rozdílný, což muselo dát dost práce autorům i českému distributorovi, ale popravdě jsme se při čtení moc nebavili. Obrat nastal hned při návštěvě první lokace. Tady oceníte dabing příběhových textů, který skvěle navodil atmosféru a já jsem sledoval, jak se všichni u stolu těší na svoje první akce. To co se mi původně zdálo zbytečně překombinované, se nakonec ukázalo jako naprosto banální. Vyhodnocování jednotlivých akcí je dost ovlivněno náhodou, v mnoha případech jsme byli výsledkem spíš překvapeni, ale spokojeně plujeme dál. Tohle prostě není Panství hrůzy. Na vlnách neznáma je vlastně taková kooperativní příběhová párty hra a to nemyslím vůbec pejorativně. Právě naopak.

Slovy klasika: "Atmosféra je, byla hustá u stolu a očekáváme jak se vyvije".

Z tabletu hrají ambientní zvuky, směsice mořských vln narážejících na trup vaší lodi a skřehotání racků hledajících potravu. I když na výběr našich akcí máme čtyřicet sekund, nic jiného nás ve hře nikam nežene. Diskutujeme o tom, kam se vydáme s naším korábem, jestli riskneme cestu přes nebezpečně vyhlížející bouři, nebo to vezmeme oklikou a pokusíme se prozkoumat nová místa. Když se dostaneme na konec prvního úkolu a hra nám nabídne uložení, ani nás nenapadne se zvedat od stolu a pokračujeme dál. Bál jsem se hraní ve čtyřech, ale tahle varianta do hry přináší jen jedno nové pravidlo, které máte neustále na očích. Ideální je pak samozřejmě plný počet hráčů (sedm), kdy se každý chopí právě jedné role.

Žádná velká strategie se nekoná, tohle je prostě pohodový herní zážitek v krásně zpracovaných kulisách. Autoři kladli důraz na vyprávění příběhů a samotná hra vám ho spíš pomáhá posouvat kupředu. Dříve bych asi napsal, že by nebylo dobré, aby se deskovky odebíraly tímhle směrem, ale dnes je těch směrů taková hromada, že jsem neměl problém si tohle pirátské dobrodružství užít naplno.