recenze - KARTY MRTVÉHO MUŽE

09.09.2018

Pokud snadno propadáte hazardu a do automatů nastrkáte celé výplaty, tuto hru vám rozhodně nedoporučuju. Na ty ostatní čeká kopa zábavy a možná i brzká smrt. Přeju hezké počtení deskologeři!

Karty mrtvého muže jsou jednoduchá a strategická karetní hra pro 2 až 4 hráče. Hráči se střídají v kolech a lížou karty z dobíracího balíčku, přičemž kombinují jejich speciální efekty, aby získali co nejvíc kořisti, ale taky můžou pokoušet štěstí a o všechno přijít (trop).

Hlavním principem Karet mrtvého muže je dobírání karet z balíčku: líznutí vrchní karty, vyložení na stůl a využití efektu. Karty vykládáte jednu za druhou, dokud sami neřeknete dost - nebo vyložíte stejnou kartu, takovou co už byla vyložená. V tom případě přijdete o všechny vyložené karty (vaši kořist). Vědět, kdy už raději neriskovat a sebrat všechny karty ze stolu, je nejdůležitějším rozhodnutím ve hře. Pokud jste ale příliš opatrní, můžou vás soupeři snadno předběhnout s mnohem větším lupem.

Namíchat si správné karty není jednoduché.

Speciální efekty karet jsou klíčem k vítězství. Efekt je spuštěn ihned po vyložení karet na stůl a jejich kombinováním lze dosáhnout drtivých účinků. Některé z efektů jsou například: Kanón - odhodíte jednu soupeřovou kartu, hák - zahrajete znovu kartu ze svého državí, křišťálová koule - podíváte se na vrchní kartu balíčku a nebo Kraken - musíte vyložit ještě dvě další karty.

Častokrát lze ukořistit velké množství karet díky správnému využití efektů a jejich kombinací. Není třeba vždy pokoušet štěstí pouhým vykládáním dalších a dalších karet.

Jakmile je dobírací balíček prázdný, končí hra a hráči si spočítají čísla (body) na svých ukořistěných kartách. Vítězí hráč s nejvyšším počtem bodů.

Kdo chce moc, nemá nic.
Kdo chce moc, nemá nic.

Text opsaný z BGG už máme za sebou a teď trochu osobních dojmů. Ale ještě předtím si přečtěte neuvěřitelný, ale skutečný příběh o záhadném balíčku karet a jak přišel ke svému názvu. (Nebo ho rovnou přeskočte).

Podle legendy se příběh odehrává okolo roku 1701. Tedy v době vrcholu východo-indických společností a zámořského obchodu - legálního i nelegálního. Aby se pašerácké lodě vyhnuli trestům nebo zabavením kontrabandů, schovávali zboží zakopané na malých, neznámých ostrovech, které nebyly ani na mapách. Když jednou připlula loď typu galeona na podobný ostrov, její posádka při ukrývání zboží objevila mrtvého muže vyplaveného mořem. Byl pašerákům povědomý, avšak tvář byla silně poznamenaná jeho utonutím. Jediné, co měl utopenec u sebe v kabátu, byl zvláštní balíček karet, na rozdíl od muže byly karty suché a jakoby nikdy nedotčené vodou.

Loď vyplula zpět na širé moře až pozdě večer. Posádka dostala od kapitána do rána volno a námořníci využili čas ke zpěvu, pití rumu a maštění karet. Jeden z pašeráku, zvaný Štístko, vytáhl na stůl karty, které našel u mrtvého muže. V životě takové karty neviděl, ale natolik ho zaujaly, že k nim vymyslel jednoduchá pravidla a začal jim říkat Karty mrtvého muže. Kolem stolu se shromáždili snad všichni z podpalubí. Karetní hru plnou gamblování a riskování, na kterou si dokonce vsázeli, sledovali až do nočních hodin. Idylku přerušil až zvon bijící na poplach. Štístko shrábnul karty, schoval je do kapsy kabátu a běžel spolu s ostatními na palubu plnit své povinnosti. Do té doby naprosto klidné moře se z ničeho nic rozbouřilo a vysoké vlny zuřivě narážely do lodě jedna za druhou. Celou noc námořníci statečně bojovali svůj neférový boj s přírodou. Bohužel, jeden z nich přepadl přes palubu a již ho nešlo zachránit - Štístko. Moře ho spolklo a už nikdy nevyplavilo.

Rok poté, anglický kapitán východo-indické společnosti, Sir Edward Fenton, se svou flotilou čtyř lodí připlul k souostroví Moluky v Indonésii, kde ukončil násilí páchané piráty. Přesto, že jeho vojáci neutrpěli jedinou ztrátu na životech, našel hluboko v lesích ostrova mrtvé tělo oblečené do uniformy britské východo-indické společnosti. Identifikovat tělo však nešlo, jelikož bylo bez hlavy a jediné co mělo u sebe byl balíček zvláštních karet, který si ponechal jako suvenýr vítězství nad piráty. V zimě téhož roku, se dostala jeho flotila do křížové palby s jednou pirátskou lodí typu fregata. I když byla tato fregata úplně zničena, jedna dělová koule stihla zasáhnout kapitána do hlavy, který byl zásahem vymrštěn do moře. Tělo, jak tušíte, se nikdy nenašlo ...
Od té doby legenda tvrdí, že Karty mrtvého muže, nenesou název po mrtvém muži, ale po muži, který brzy zemře.

Poslední kartu a končím!
Poslední kartu a končím!

Hra nabízí několik variant, které se liší konečným bodováním nebo způsobem tropu (např. místo odhození karet je předáte protihráči). Pozitivní je, že jsou varianty součástí základní hry a značně zvyšují její variabilitu, přičemž nikoho nenutí je zkoušet. Kromě variant si lze zpestřit hru postavami, což jsou unikátní speciální efekty, které využíváte v průběhu partie.

Vzhled a materiál karet mě příjemně překvapil. Větší karty, z tvrdšího papíru a se silnější vrstvou ochranného laku jsou praktické na cestování, tak i do krčmy. Jednoduché, ale krásně viditelné symboly poznáte i z pod stolu.

Karty mrtvého muže jsou snadné, rychlé, skladné a zábavné. Líbí se mi gamblerský prvek riskování - odměna, to mi velmi připomíná mou oblíbenou hru Port Royal.  Suma sumárum této jednoduché a přesto návykové karetce není moc co vytknout. Místo v mém námořnickém srdci si určitě našla.

Pomocí této karty skončí hra dříve, než začne :)

rada na závěr: Bodový zvrat může nastat, díky dobré kombinaci karet, kdykoliv v průběhu celé partie. Nikdy se nevzdávejte!

Yarek, mrtvej párek