recenze - PORT ROYAL 18+

25.02.2018

Když si řeknu název Port Royal, představím si slunce, Karibik, písečné pláže, křišťálově čisté moře, krásné, tmavé Jamajčanky, spousty obávaných pirátů a hlavně dobrý karibský rum. Jestli něco z toho okusíte i při hraní karetní hry Port Royal, se dozvíte v recenzi .)

Realita je malinko odlišná od mých představ, takže místo písčitých pláží s výhledem na azurové moře tu máme 17. patro železobetonového paneláku s výhledem na ostravský smog, místo Afro-Jamajčanek máme Andreu europoidního původu, a jediný obávaný člověk je moje domovnice o patro níže. Dokonce ani ten rum, který jsme si ke hře otevřeli, není karibského, ale filipínského původu. Suma sumárum, jediná společná věc s mou představou je název Port Royal, takže si raději nalijeme sklenku a pustíme se do hraní...

Zatímco rum Don Papa, který jsem si otevřeli u Port Royal (PR), nám krásně voní pod nosem, každému hráči se rozdají tři zlaté mince do začátku hry. Jako mince se používají hrací karty rubem vzhůru, takže už není třeba jiných zvláštních komponent. Přijde mi to nápadité a velice praktické.
Tah hráče je prostý, líže si karty z dobírajícího balíčku a vykládá do přístavu (na stůl) tak dlouho, dokud si sám neřekne dost, a nebo dokud mu neřeknou dost piráti (o pirátech vám povím dále). Z vyložených karet může hráč buď prodat pirátskou loď za mince, nebo nakoupit jednu posádku různých vlastností a různým počtem bodů vlivu. Body vlivu jsou nejdůležitější, kdo jich nasbírá nejvíce, vyhrává. Možná už začínáte tušit oč v PR běží, ale ještě vám to rád přiblížím, jen co si nalijeme další sklenku....

Pirátské lodě jsou rozděleny podle barev a síly. Do přístavu sice smíte vpouštět pirátské lodě (a pak je prodat), ale problém nastane, pokud se do přístavu dostanou dvě lodě stejné barvy, protože tím automaticky končí váš tah. Jenže aby měl PR riskantní šmrnc, je výhodné mít v přístavu co nejvíc různých barev, protože v další fázi můžete nakoupit o to více karet. Čím více karet taháte z balíčku, tím je risk vyšší, ale kdo neriskuje....
Kdo ale nerad pokouší štěstí, může zvolit jinou taktiku a nakoupit posádky námořníků a pirátů, kteří dokáží zabránit pirátským lodím vplutí do přístavu. Mezi další posádky jsou třeba obchodníci, díky kterým dostanete mince navíc za prodej lodí, guvernéra s jehož pomocí můžete koupit kartu navíc, slečna vám zase zlevní nákup posádky a jiní jsou dobří k provádění expedic, což je dobré k získání velkého počtu bodů vlivu, ale už nepřináší žádný další užitek.

Nejspíše jsem vám vysvětlováním hry jen zamotal hlavu, ale bylo to nezbytné :) PR totiž skýtá hned několik možností taktiky, jako třeba riskování (moje oblíbená), plnění expedic nebo pomocí obchodování, a nejlepší taktika je samozřejmě někde uprostřed. Vystihnout správný čas, kdy už není potřeba nakupovat dobré a drahé karty, ale jen rychle sbírat vítězné body, je taky důležitým prvkem taktizování.

Materiálově se jedna o prostou hru. V menší krabičce je 120 karet, jak už jsem zmiňoval, s mincí na rubu každé karty a rozdělené na pirátské lodě, postavy a expedice. K tomu čtyř stránkový návod a to je vše. Ilustrace na kartách jsou jednoduše kresleného, až dětského ražení.
Kdyby hra měla dospělejší vzhled, s temnější a vážnější ilustrací, určitě bych to, jako ošlehaný pirát, ocenil. Takhle to vypadá jako rodinná hra, jenže PR, děti a rum? No možná....

Ještě před konečným hodnocením vám povím něco zajímavého o rumu Don Papa, který během našeho hraní Port Royal, podivně rychle unikal z lahve.

Don Papa pochází z Filipín a je vyráběn na ostrově Negros. I když je relativně mladý, představen byl poprvé v roce 2012, své příznivce si našel velmi brzy a již získal několik ocenění. Jako první dobyl evropský trh, například jeden francouzský distributor předpokládal, že prodá první rok 10.000 lahví a nakonec jich prodal 100.000. V současné době se probíjí i na asijský trh a chystá se i na ten americký. Oblíbenost rumu Don Papa stoupá a s tím i jeho spotřeba. V budoucnu je možné, že poptávka bude převyšovat nabídku a cena rumu stoupne (nyní je okolo tisícovky). V Česku je hlavním distributorem společnost UPB a dnes není problém koupit Don Papa v každém supermarketu. Jestli jste ho už někdy pili nebo aspoň viděli, jistě si všimli jeho nepřehledné a krásné etikety, na které je zobrazeno neuvěřitelných 50 zvířátek :)
Jestli si mohu dovolit ohodnotit chuť tohoto rumíku, samozřejmě nejsem žádný degustátor ani expert na rumy, ale mám je velice rád, a za život jsem jich ochutnal desítky, musím říct, že jeho chuť mi vyhovuje nejvíce ze všech. Je to můj názor, protože chutě jsou subjektivní dojem a někdo může mít rád "pořádný" rum, který vám propálí hrdlo nebo naopak slaďoučký rumík jak cecek. U mě je Don Papa zlatý střed, jak chutí, vůní ale i cenou a zaslouženě trůní v mé TOP3. Možná vám někdy napíšu o těch dalších rumech, ale to až někdy příště .)

Port Royal je lehká hra pro nenáročné, ale současně poskytuje spousty možností taktizování jak docílit výhry a to se mi líbí. Je to chytrá hra s jednoduchými pravidly. Každá partie mě baví a když to odsejpá, lze jich zahrát bez problémů i pět po sobě. Design je infantilní a kazí atmosféru, která by mohly být drsně pirátská, ale na hratelnost to nemá žádný vliv.
Každý správný pirát, kterého by vysadili na opuštěném ostrově, by si přál mít u sebe nekonečnou zásobu rumu a hru Port Royal, jako nekonečnou zásobu zábavy.
.... a samozřejmě nějakou děvu se kterou by onu zábavu sdílel .)

Drink up me hearties yoho!