recenze - KYVADLO

29.10.2020

Pokud bych si měl vybrat jednoho vydavatele, který mě svými hrami pravidelně potěší, byli by to američtí Stonemaier Games. Hry jako například Scythe, Na křídlech, Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka a posledně Tapestry. Hned tři jejich deskovky si odnesly naši designovou trofej a rádi se k nim vracíme. Co tyhle hry, kromě pěkného zpracování, spojuje? Originální témata a hlavně skvělá přístupnost. Dneska se pokusím zhodnotit nejnovější kousek z jejich stáje, Kyvadlo, které si zatím získává pověst kontroverzní deskovky.

Už ilustrace na krabici dává najevo, že s sebou Kyvadlo nese určité téma. Je tady nastíněn příběh, ve kterém nechybí draci, Čas temnoty a bohové. Vy se pak během hraní snažíte stát následovníkem Věčného krále... Prostě něco, co jsem si po rozbalení hry přečetl v pravidlech, abych to následně vypustil z hlavy. Mnohem víc než úvodní příběhový text mě totiž zaujal obsah balení. Od samotných pravidel, přes herní plán, sadu tří přesýpacích hodin, až po jednotlivé plastové komponenty. Nečekají vás skoro žádné kartonové žetony, všechny ukazatele, dokonce i figurky workerů (služebníků), jsou z plastu. Zároveň vše perfektně pasuje do praktického insertu. Produkčně je tedy hra opět na vysoké úrovni. O to víc mě mrzí, že si autoři nevybrali nějaké civilnější téma, na které by tenhle real-time worker-placement naroubovali, ale to už předbíhám.

Pravidla jsou přehledně sepsána, včetně spousty příkladů, takže jsem už během prvního čtení pochopil, v čem bude spočívat to hlavní kouzlo real-time hraní. Při rozkládání hry na stůl musíte promyslet, jak jednotlivé soupeře rozsadíte tak, aby každý dosáhl do všech koutů herního plánu. Je důležité, aby měl každý z hráčů přístup k akcím i kartám provincií. Jakmile si všichni vyberou svou postavu, dostanou zásobu plastových ukazatelů a karty lstí určené jejich postavě. Kyvadlo rozložené na stole nevypadá špatně. Přesýpací hodiny se majestátně tyčí na herním plánu, ale při bližším prozkoumání mě zase zamrzí to téma, všechny ty ilustrace bizarních postav mě prostě "nechávají chladným". Je to trochu klišé, ale nevím, jak jinak svoje pocity popsat. :)

Pro první partii doporučuji zvolit hru bez přesýpacích hodin. Tedy, hodiny budete používat i tak, ale jen jako ukazatele a nebudete řešit čas. V zásadě se jedná o jednoduchý worker placement, umisťujete své běžné a mocné služebníky, získáváte zdroje, body na stupnicí vítězství, žetony hlasu a karty provincií. Právě karty provincií zasouváte pod spodní okraj vaší herní desky a vylepšujete si tak své produkce. Kromě toho můžete zahrát některou z karet lstí, nebo si vzít odměny za splnění podmínek na kartě úspěchu. Navíc na začátku disponujete jen dvěma služebníky, takže opravdu nic náročného, ale jen do té doby, než přepnete na real-time variantu. Tady od vás hra vyžaduje plné soustředění, musíte hlídat všechno, včetně přesýpacích hodin, které vám blokují přesun služebníků a na druhou stranu umožňují provádění akcí.

Ve dvou hráčích real-time varianta moc nefunguje, většinou prostě nečinně čekáte na přesypání hodin, ale stačí jeden spoluhráč navíc a už to začne kmitat. Bohužel vám pak nezbývá moc času na sledování soupeřů, což je problém, protože Kyvadlo hlavně v prvních partiích nabízí spoustu možností k chybování. Je to způsobeno především hektickým průběhem kol v reálném čase. Sám mám neustálou potřebu všechno hlídat a sledovat, ale takhle si hru bohužel neužiju, natož abych skončil s nějakým slušným výsledkem. Je to ale jen o zvyku a čím déle Kyvadlo hrajete, tím více si akce osvojíte a to je při hře s neustálým hlídáním přesýpacích hodin opravdu potřeba. Odpočinout si pak můžete ve fázi rady, která nastane po každém kole. Ve zkratce. V této fázi si pomocí žetonů hlasu seřadíte privilegia pro další kolo, posbíráte bonusy a připravíte hru pro další kolo. Prostě nic hektického.

Systém hraní v reálném čase je originální a neokoukaný... Tedy já jsem hrál Kyvadlo tolikrát, že už jsem si ho trochu okoukal. Několikrát nás při hraní zradily fialové a zelené přesýpací hodiny, protože se zasekly, ale zdá se, že je stačilo pořádně protřepat a už se umoudřily. :) Baví mě objevovat nové možnosti, jak optimalizovat tahy a to i přes to, že armádě říkám červené kostičky a věhlasu modrý váleček. Hra ukazuje zajímavou cestu, kterou by se mohly vydat i další deskovky, takže uvidíme, jestli se toho v blízké budoucnosti někdo ujme. Já si Kyvadlo kdykoli rád zahraju, nejlépe ve skupině, kde už hru všichni znají a odpadá nutnost sledovat kdo, co, jak zahrál.

Téma je poněkud mdlé, ale hraní v reálném čase za pomoci přesýpacích hodin mě prostě chytlo. Pokud byste se rozhodli Kyvadlo pořídit, podle mě neuděláte chybu, ale určitě si ho před koupí někde vyzkoušejte. Neustále opakovaná fráze "tahle hra není pro každého" tady totiž platí na sto procent.