recenze - MEZI DVĚMA ZÁMKY ŠÍLENÉHO KRÁLE LUDVÍKA

01.12.2019

Crossovery, ty teď frčí. Spojit dva různé světy je v literatuře nebo kinematografii běžná praxe, ale já bych si raději udělal nějaký vlastní mixík. Třeba takový Pán prstenů a vězeň z Azkabanu, nebo Terminátor 4: Návrat Jediho, uznejte sami, takovou blbost jste ještě neviděli. No a když spojíte hry Between Two Cities a Zámky šíleného krále Ludvíka, vznikne zcela nová deskovka Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka, což zní podobně trhle jako ten Azkaban.

Pěkně ilustrovaná krabice a jak bývá v poslední době zvykem nenápadné logo Mindoku. Pravidla jsou vytištěna na opravdu luxusním papíře, Stonemaier Games se prostě nezapřou a jejich smysl pro takovéto drobnosti je až, promiňte mi to klišé, fenomenální. Na své si přijdou i loupači, protože kartonových žetonů, které jsou základem téhle hry, je tady požehnaně. Vyloupané žetony pak nasypete zpátky do krabi... a tak chyba, jsou tady nějaké dva pořadače... to ne?! ... sakra, tak to je vychytané. :) Všechny komponenty si přehledně rozmístíte do dvou plastových insertů, které zároveň poslouží jako podavače při samotné hře. Takže žádná složitá příprava, prostě jen vyndáte tyhle dvě plastové nádhery a hrajete.

Tedy před samotným hraním je ještě potřeba sehnat spoluhráče. V pravidlech najdete i variantu pro dva, ale my se vrhneme na klasickou verzi pro 3-7 šťastlivců. Ano šťastlivců. Protože když sednete ke stolu, otevřete takovou pěknou krabici, z ní vytáhnete dva pořadače, pravidla pochopíte během pěti minut, jste spokojený šťastlivec a v tu chvíli vám nic nechybí.

Není tedy na co čekat, každý z hráčů dostane přehledovou kartu a po levé i pravé straně jeden obdélníkový trůnní sál, pod který ještě položíte dřevěnou figurku hradu.

Trůnní sály jsou základnami zámků, které sdílíte se sousedícími hráči. Na rozdíl od starší hry Zámky šíleného krále Ludvíka, tady nebudete stavět svůj vlastní zámek, ale spolupracovat na stavbě hned dvou. Stavba probíhá pomocí čtvercových žetonů, které představují různé místnosti a počítejte s tím, že se vladař na svém zámku bude potřebovat najíst, vyspat, pobavit, ale třeba i pokochat výhledem. Každý typ místnosti má svoji značku a každá místnost má ještě jeden ze čtyř druhů výzdoby. Značky najdete v levém a pravém horním rohu žetonu a ve spodní části je pak uvedeno, za co získáte to nejdůležitější - vítězné body. Body můžete nasbírat za vhodně sousedící a navazující místnosti a nebo třeba za to, že se vám podaří postavit všechny typy místností.

Stavba probíhá tak, že na začátku kola si každý hráč vezme devět žetonů, ze kterých si vydraftuje dva - každý pro jeden ze dvou zámků a ty zbývající pošle sousedovi. Pak se každý postupně dohodne se sousedem po levici a pravici, který dílek a kam položí. Ani jeden ze zámků přitom nesmíte šidit, protože vaše finální skóre bude celková hodnota toho slabšího. Pokud postavíte třetí nebo pátou stejnou místnost, čekají na vás ještě bonusy v podobě karet a nebo speciálních dílků, ke kterým se jinak nedostanete. To by asi k pravidlům stačilo, protože ve zkratce si v každém tahu vyberete dva dílky a po dohodě se sousedními hráči je doplníte do zámků.

Je jen na vás, jakou si hru uděláte, buď můžete být v neustálém pozoru, hlídat všechny zámky na stole a snažit se soupeřům nedopřát jejich vysněnou místnost. Nebo si otevřete láhev vína, hodíte se do klidu a bez zbytečných rozpaků se pokusíte vybrat dílky, které by se hodily do vašich dvou zámků. Pak se otočíte napravo, připijete si na zdraví, rozšíříte jedno z vašich sdílených panství a to samé pak provedete se spoluhráčem/soupeřem nalevo. A zrovna tahle pohodová varianta mi sedla nejvíce. To, že vás hra nutí spolupracovat a nevypouštět ani jeden tah, je podle mě její největší plus. Tedy kromě toho, že vypadá moc pěkně (až na drobnější text na dílcích s místnostmi) a příjemně odsýpá. Na konci hry si pak získané body zapíšete do stylového bločku, což ještě umocňuje perfektní pocit z každé partie. Navíc vám zůstane malá papírová památka.

Už zase si čtete jen poslední odstavec, abyste zjistili, jestli je podle nás Mezi dvěma zámky dobrá hra? No tak to máte dneska smůlu. :)