recenze - EQUINOX

17.03.2022

V loňském roce mi uteklo pár důležitých věcí. Kromě několika narozenin a výročí, to byla například hra Equinox. Studio Plan B Games (Azul, Century) považuji za jakousi záruku kvality, na druhou stranu Reiner Knizia rozhodně nepatří mezi mé oblíbené deskoherní designery. I když mě Equinox na první pohled zaujal, budu si na něj muset pěkně nezaujatě posvítit.

Krásně ilustrovaná krabice je dostupná hned ve dvou variantách, tu moji zdobí kresba velkého zeleného Mechobra. Pod víkem vás pak čeká překvapení, v podobě povedeného plastového insertu. Jak už bývá u Plan B Games zvykem, i takový detail, jako je úložiště na komponenty, vypadá prostě stylově. A pozadu nezůstává ani samotný obsah. Obrovská hromada velkých, krásně ilustrovaných karet, pět sad oblázků a plátěné pytlíky na jejich uložení. To, že se jedná o karetní hru, je vidět na první pohled, ale jedna zásadní věc vám dojde až během přípravy. Budete totiž potřebovat opravdu hodně místa. A tím myslím sakra hodně místa na vašem deskoherním stole.

Před začátkem partie si připravíte herní prostor o velikosti 9x6 karet, ve kterém se pak bude celá hra odehrávat. A tady už naplno vyniknou krásné kresby na kartách. Ve hře najdete hned čtrnáct jedinečných šampionů, ze kterých si jich do partie zvolíte osm. Volba je na vás, klidně vybírejte dle sympatií, nebo náhodně tahejte z balíku. V průběhu partie pak na jednotlivé šampiony sázíte pomocí oblázků a zároveň přikládáte jejich karty do příslušných řad a sloupců. Jede se pěkně popořadě. U každé postavy probíhá lítý boj, jedni hráči se ji pomocí svých karet snaží posílit, ostatní pak oslabit, na konci každého kola jednoduše vypadává ten nejslabší. A doufejte, že to není ten, na koho máte vsazeno. Každá řada karet znázorňuje jedno herní kolo a společně s koncem pátého, přichází i konec hry. V závěru se pak vyhodnocují oblázky jen u těch šampionů, kteří vydrželi až do konce.

Zajímavě vyřešena je i tajná sázka na jednoho z osmi šampionů, kterou můžete během partie (někdy i nedobrovolně) odkrýt. A pak tady máme i schopnosti jednotlivých šampionů, které budete využívat, pokud jim zrovna vládnete. Ale dost už k pravidlům. Kdybych si měl vybrat jednu hru na pustý ostrov, Equinox to nebude. Nedostalo by se na něj, ani kdybych těch deskovek volil deset, nebo padesát. Já vím, tohle je dost nefér srovnávání, které se do recenze nehodí, ale snažím se tím říct, že je Equinox hra průměrná, respektive mírně nadprůměrná. Je tady všechno. Krásný vizuál, jednoduchá pravidla, i dost možností k taktizování. Na druhou stranu mi chybí to, co chybí asi většině her Reinera Knizii a to je pohodová hratelnost. V porovnání například se Splendorem, nebo třeba jednoduchoučkou karetní rychlovkou Zbodni salát, je tady všechno strašně překombinované a hlavně neintuitivní. Příkladem jsou třeba akce všech čtrnácti šampionů, ikonografie vám může spíš napovědět a během prvních partií budete neustále koukat na popis jednotlivých akcí v pravidlech. Jasně, během třetí, nebo čtvrté partie si už většinu schopností možná zapamatujete, ale velmi to kazí herní "flow". Pravidlově je přitom hra funkční a nemůžu říct, že by něco vyloženě nefungovalo.

Vyzkoušel jsem samozřejmě partie ve dvou, třech i čtyřech hráčích. A výsledek byl vždycky stejný... Tohle je prostě dobrá hra. Ale pokud ji postavím vedle jiné karetky od Piatniku a Plan B Games, ano, Century, koukám na tebe!, tak by moje volba byla jasná. Reinier Knizia mě už prostě jen stěží překvapí, protože podobných "slušných" her mám od něj hned několik. Na druhou stranu, i přes spoustu radikálních a neodkladných prořídnutí všech Kallaxů v mém bytě, se jeho hry v mojí sbírce drží. Equinox si kdykoli rád zahraju, jen to nebude na můj popud. A myslím že tohle nejlépe vystihuje můj pohled na tuhle pěknou deskovku.

Takže, jaké známky pro Equinox zvolit. Zpracování je podle mě na jedničku a nemusím dělat kompromisy. Hratelnostně to bude čistá trojka. No vidíte, tak jsem to nakonec dal dohromady. Ale vy si raději přečtěte celou recenzi a nejen poslední odstavec.