recenze - CENTURY: CESTA KOŘENÍ

21.10.2021

Když se řekne "koření", každému nadšenci do deskovek hlavou asi jako první probleskne Duna, která letos na českém trhu boduje. Už jsme se dokonce dočkali i prvního dotisku. My se ale vrátíme o pár let na zpět, do roku 2017, kdy u nás vyšla první hra z trilogie Century. I když jsme už před nějakou dobou recenzovali třetí díl, rozhodli jsme se dohnat náš velký rest a postupně vám představíme i první dvě hry z této série. A nakonec bychom se rádi podívali i na to, jak funguje jejich spojení.

Ilustrace na krabici působí opravdu majestátně a hra se na první pohled tváří, jako nějaké typické moderní euro. Pod víkem najdete především velkou hromadu karet, mince a dřevěné kostičky představující různé druhy koření. Nejenom, že jsou mince kovové, což v dnešní době spíš nadstandard za příplatek, ale aby se vám jednotlivé kostičky neválely na stole, najdeme tady i sadu čtyř plastových misek. To vše ponořené v praktickém plastovém insertu. Produkční kvalita je tedy vysoká a na první pohled mě zaujaly i ilustrace na jednotlivých kartách. Ty se sice na rozdíl od Splendoru opakují, ale k tématu hry perfektně pasují. A proč vůbec zmiňuji Splendor?

Už při čtení pravidel, která zaberou jen dvě menší stránky textu, jsem se nemohl ubránit srovnání právě se Splendorem. Century: Cesta koření také obsahuje nabídku karet, kterých se budete v průběhu partie snažit zmocnit, ale to už trochu předbíhám. Hra rozložená na stole vypadá opravdu lákavě a to i díky plastovým miskám a kovovým mincím. Misky jsou vlastně jakési poznávací znamení, které provází celou trilogii, stejně jako koření, které v nich najdete. Příprava hry je tedy otázkou dvou minut, to samé platí pro vysvětlení jednoduchých pravidel vašim spoluhráčům. Každý z hráčů do začátku obdrží příděl nejlevnějšího koření (kurkuma) a dvě karty kupců, aby mohl už od prvního kola provádět jednotlivé akce.

Ve svém tahu máte k dispozici jednu akci a čtyři možnosti, co provedete. Zahráním karty z ruky můžete provést obchod, nebo proměnu jednotlivých koření. Proměnou se pak myslí výměna levnějšího koření za cennější. Kromě toho si můžete pořídit nové karty kupců, k jejich získání pokládáte kostičky koření na jednotlivé předchozí karty v řadě. K vítězství ale budete potřebovat "karty s body", které obsahují hlavní příděl vítězných bodů. Poslední akcí je odpočinek, během kterého si vezmete zahrané karty zpět do ruky. Celý princip hry je tedy založený na postupném vylepšování sady karet ve vaší ruce a směňování jednotlivých typů koření. Téma je pro hru a celou Century trilogii zásadní, ale pokud bychom koření vyměnili za zlato/stříbro/kámen/obilí, vlastně by se na herním zážitku nic nezměnilo.

Stejně jako Splendor, tak i Century: Cesta koření nabízí opravdu ladnou a pohodovou hratelnost. Podle krabice by partie měla trvat okolo 30-45 minut. My už se po troše tréninku dostaneme ve dvou hráčích i pod 20 minut a ve třech to je jen o něco málo víc. A to je další velké plus, hra funguje bez problému s libovolným počtem soupeřů, u stolu se vás tak může sejít až pět, což z ní dělá ideální hru do hospody a skvělou alternativu k.... a teď už se trochu opakuju ....Splendoru. Jasně, nenajdete tady nic moc originálního a když hru vysvětluju novým spoluhráčům, většinou jen kývou hlavou, že všemu rozumí, protože už to viděli v jiných deskovkách. Na druhou stranu všechno funguje jak má a já si hru pokaždé užíval. Ať už to bylo na pivu s kolegou, nebo během pátečního deskoherního večera s naší Deskolog partou. Zároveň je hratelnost opravdu chytlavá, takže málokdy zůstanete u jedné partie.

I čtyři roky po vydání má první hra z trilogie Century co nabídnout. Ať už jako ideální vstupní deskovka pro nové hráče, nebo "chytrý filler" pro otrkanější stratégy.