recenze - ZBODNI SALÁT

07.05.2020

Zelenina. Trestuhodně opomíjené téma. Jasně, v deskovkách se tu a tam objeví nějaká ta mrkvička, ale věnovat oblíbené (až na brokolici) a hlavně zdravé zelenině celou hru, to je odvážný tah, i když ne úplně ojedinělý. Vydavatel AEG svou barevnou karetku pojmenoval Point Salad, český Mindok pak nezůstal pozadu a zvolil vtipný název Zbodni Salát. Dámy a pánové, za břicho se popadám, a není to tím smaženým květákem od oběda.

Krabička je pěkně barevná. Jednoduchá, až primitivní grafika naznačuje, že na téhle hře si ilustrátor Dylan Mangini asi jméno neudělá. Pod víkem najdeme kraťoučký návod a dvě přihrádky s kartami. Nic jiného než karty k hraní potřebovat nebudete. To mi udělalo radost, protože přesně takový typ her je ideální na výlety, kdy si s kamarády po výstupu na Lysou horu objednáte pivo a vytáhnete balíček karet, třeba těch s hrou Zbodni Salát, ale to už trochu předbíhám.

Při čtení pravidel jsem si vzpomněl na Kočičí klub, který má na starosti stejný vydavatel. Velmi zjednodušeně, v obou hrách provádíte takzvaný "set collection", tak že sbíráte karty z nabídky, vykládáte je před sebe a nakonec vaši sbírku vyhodnotíte pomocí karet k tomu určených. Salát je ale ještě primitivnější než jeho starší kočičí bratříček a celý mechanizmus sbírání karet osekal doslova na dřeň. To je skvělé při hře s méně zkušenými hráči a dětmi, protože hru pochopíte během minuty a už při první partii všichni u stolu směle taktizují.

Karty jsou oboustranné, takže má každá na rubu jeden z šesti druhů zeleniny a na líci svou bodovací část (nebo obráceně, dle libosti :)). Ve svém tahu si můžete vzít jednu bodovací kartu, nebo dvě karty zeleniny z nabídky (trhu). Na bodovacích kartách jsou jak kladné, tak záporné body, takže nakonec můžete utrpět i ztrátu za určitý druh zeleniny v sadě. Po dobírání ještě máte možnost sebranou bodovací kartu (nebo dřive sebranou) otočit a získat tak zeleninu.

Opravdu minimalistické pojetí celé hry mi skvěle sedlo, žádná složitá manipulace s komponenty, prostě si vezmete kartu/karty, doplníte trh a jede další hráč. Na konci vyhodnotíte sbírku vaší zeleniny vs. vaše bodovací karty. Nic nového, nic originálního, ale bezproblémově to funguje.

Už jsem zmiňoval jednoduchou ilustraci na krabičce, to samé platí i pro karty ve hře. Grafika je tedy spíš praktická než umělecky hodnotná. Všechno je krásně přehledné a vy máte neustále na očích nejen to, které karty vám na konci hry přinesou důležité body, ale i jakou zeleninu a bodovací karty budou potřebovat vaši soupeři. Ano, užijete si tady i škození, když ve vhodnou chvíli vašemu soupeři vyfouknete rajče, které mu chybí k vyhodnocení tří bodovacích karet.

Zatím si ode mě Salát odnáší skoro samou chválu a to jsem ještě nezmínil, že se mi dobře hrál v libovolném počtu hráčů. Funguje jako dvojkovka a osvědčil se i jako rodinná hra pro pět lidí, jen počítejte s tím, že se s každým novým soupeřem prodlužuje herní doba.

Pohodový filler, vhodný mezi dvě masitější hry a sezamovou housku. Více se dozvíte nahoře v recenzi :)