recenze - DRAKIÁDA: ČAS LETÍ

13.08.2023

Nedávno jsme tady měli Draky v práci, kteří si od nás odnesli velmi pěkné hodnocení. Tentokrát se podíváme na úplně jinou sestavu draků, kteří jsou také krásně barevní, ale nechrlí oheň a jen si tak volně poletují na špagátu.

V menší krabičce najdete česká a slovenská pravidla, takže pokud by vás hra náhodou nebavila, můžete ji klidně prodat i dále na východ. Kromě pravidel už je tady jen balík 53 karet draků, 12 karet výzev a sada šesti přesýpacích hodin v různých barvách. Ilustrace na kartách pak představují draky různých tvarů, a i když se jedná o pravidlově velmi jednoduchou hru, grafické a vlastně i celkové zpracování musím pochválit. Není divu, o ilustrace se nepostaral nikdo jiný, než skvělá profesionálka Beth Sobel, kterou můžete znát díky pracím na peckách jako Arboretum, Kaskádie, nebo třeba Na křídlech.

Během samotné partie pak oceníte především přehlednost, protože Drakiáda se hraje "v reálném čase" (ok, taky neznám moc her, které by se hrály v tom nereálném:)) a vy se tak budete muset rychle rozhodovat a mít neustálý přehled. Proč? Protože na začátku partie dostane každý z hráčů úvodní sadu karet a na každé z nich je pak jedna, nebo dvě barevné ikony, které odpovídají označení přesýpacích hodin. Ve svém tahu zahrajete jednu kartu a postavíte/přetočíte jedny, nebo dvoje přesýpací hodiny a doberte si kartu. Další hráč po směru hodinových ručiček vykoná stejný postup a takhle se všichni ve zběsilém tempu střídáte až do konce partie.

Vaším cílem je zahrání všech karet ve hře a zároveň, což je největší výzva, musíte zařídit, aby se žádné z hodin úplně nepřesypaly. Další háček vězí v tom, že se hodiny přesypávají různě rychle. Některé tedy budete muset otáčet častěji než ostatní a zároveň je v některých případech nechcete otáčet dvakrát po sobě. Takže vám nezbývá nic jiného, než komunikovat s ostatními hráči. Předpokládal jsem, že vám to z předchozích řádků dojde, ale raději ještě doplním, že Drakiáda je kooperativní hra, ve které si k úspěchu budete muset pomáhat.

My jsme začali partií ve třech, což by neměl být ten nejoptimálnější počet hráčů, takže jsme byli trochu skeptičtí, ale světe div se, hra fungovala a nejen to. Už od první partie si nás tahle malá hra získala. Možná i proto, že se nám ji podařilo zdolat opravdu natěsno, snad na poslední zrníčko písku v bílých přesýpacích hodinách. Nálada u stolu byla skvělá, už jsme začali plánovat, kde si "draky" vyzkoušíme v pěti a já už míchal karty na druhou partii. A jéje, zase taková sranda to nebude, červené hodiny nás doslova vyškolily svou bleskovou rychlostí.

Tohle se mi na Drakiádě líbí, "běžná" obtížnost je podle mě tak akorát a můžete si ji jednoduše snížit odebráním dvou přesýpacích hodin a příslušných karet (což spíše nedoporučuji), nebo zvýšit pomocí karet výzev.

Herní zážitek se zároveň podstatně mění s počtem hráčů, tou nejlepší variantou je podle mě partie ve čtyřech. Na druhou stranu, pokud se sejdete jen dva, tady bych raději sáhl po jiné hře. Drakiáda je totiž ve své podstatě párty hra, kterou si nejlépe užijete s rodinou na chatě, nebo v hospodě s partou přátel a není problém ji vytáhnout před úplné "deskoherní mudly". Jsem rád, že se v téhle kategorii stále objevují originální a chytlavé kousky.