recenze - ARBORETUM

01.11.2020

Arboretum je zvláštní botanická zahrada specializující se na výzkum a pěstění dřevin (aspoň to takhle psali na wikině). O jednu takovou zahradu se budete starat i v dnešní recenzované hře. Pokud jste jedni z lidí, kterým doma zvadne i umělá květina, nejspíše se budete během čtení článku cítit trochu nekomfortně.

Malá karetní hra z roku 2015 byla dvakrát nominovaná v tentýž roce na Golden Geek. Po pěti letech naši pozornost opět upoutala, a to díky českému vydavateli TLAMA games, který k jazykově nezávislé hře přidal lokalizovaný návod a pokřtil ho svěcenou vodou. Titulem "malá" nemám v úmyslu ji nijak dehonestovat, spíše naopak. Krátká herní doba okolo třiceti minut a jeden balíček karet je bez debat výhodou a postačující ke strategicky rafinované hře. Jestli je Arboretum pouhou jednohubkou, fillerem mezi komplexnějšími hrami či naopak dokáže zabavit na celý večer, se za pár minut dozvíme.

Balíček karet je rozdělen na deset druhů stromů z celého světa. Od smrku až po pro mě dosud neznámou, ale krásnou Žakarandu. Každý druh má vlastní řadu očíslovaných karet od jedné do osmi. Po zamíchání dobíracího balíčku a rozdání počátečních karet všem hráčům se lze pustit do práce. Stromy (karty) po jedné vysazujete (vykládáte) do takzvaných "stromořadí", za které na konci hry získáváte vítězné body.

Stromořadí je řetězec vyložených karet sousedících vedle sebe a začínajících daným druhem s nejnižším číslem po stejný druh s nejvyšším číslem. Jestli si to nedokážete představit, věřte, že je to opravdu snadné. Podstatné je z kolika karet, a z jakých druhů stromů je stromořadí složeno. Popřípadě jestli začíná jedničkou a končí osmičkou. Jakým způsobem budete vykládat karty je jen na vás a vaši strategii. Ovšem i v této hře může každá nevhodně vyložená karta rozhodnout o osudu vašeho oslnivého arboreta.

Stejně jako aleje krásných a barevných stromů ve světových arboretech je i tato hra moc příjemná na pohled. Jednoduché, a přitom líbivé malebné stromy jsou dominantou na všech kartách. Pestré barvy korun stromů na bílém pozadí vypadají opravdu vkusně. Po grafické stránce si mě hra svou kouzelností naprosto získala. Dokonce tak silně, že pokukuji po deluxe verzi s dřevěnou vygravírovanou krabičkou a duhově foilovaným balíčkem velmi kvalitních karet. Must have? I přes deluxe edici si tato základní verze od nás zaslouží nejvyšší trofej. Je to jeden z důkazů, že desková hra nemusí mít nutně gigantickou krabici, tuny figurek a nespočet komponentů, aby si získala naše srdíčko.

Arboretum není v žádném případě komplexní hra. Sází na jednoduchost, a přitom silný taktický zážitek. Každá vyložená karta je pro vás cennou informací, díky které budete během hry měnit nebo upevňovat svou strategii. Jedno špatné rozhodnutí a můžete přijít o vyhodnocení celého jednoho stromořadí. A to nechcete.

Jednoduchý, a přitom krásný design. Jednoduchá, a přitom chytrá hra. A co je nejdůležitější? Po dokončení partie si ji rádi hned zahrajete znovu. Není vlastně nic, co bych mohl této karetce se stromky vyčíst, a proto ji bez výčitek uděluji plné hodnocení.

Navíc obsahuje můj oblíbený bodovacím bloček.

Prostě peckoš!