recenze - AMYTIS: VISUTÉ ZAHRADY

19.12.2021

Český herní designér Olda Rejl má na své paži již několik zářezů. Hry jako Qubolo, Diamantový Les a Hex up! jsou jeho vymazlené výtvory. Na Deskologu jsme měli možnost si všechny zahrát, a tak jsme si nenechali ujít ani jeho nejnovější dílo. Tím je strategická abstraktka Amytis, která se točí kolem Visutých zahrad.
Což pokud nevíte, milé děti, je jedním ze Sedmi divů světa. -Deskolog, vaše denní porce zajímavých informací!

Titul "Div světa" nezískaly zahrady pro nic za nic. Jejich krása okouzlila nejen manželku Amytis, které bylo dílo věnované, ale i několik starodávných historiků. Napodobit tento div se pokusíte i v samotné hře a jeho krása se bude hodnotit bodově. Vašim úkolem bude pomocí jednotlivých destiček postavit visuté zahrady v několika vrstvách neboli patrech. Podstata tkví v symbolech, které zdobí samotné destičky a jejich seřazení do diagonálních liniích. Zní vám to už teď zajímavě?

Amytis obsahuje sedmdesát destiček o čtyřech náhodně rozmístěných symbolech. Tyto destičky budete během hry skládat vedle sebe, a dokonce překrývat na sebe. Cílem je postavit stavbu o devíti destičkách v první spodní vrstvě, až o jedné destičce v poslední třetí vrstvě. Všichni hráči dostaví své divy ve stejném kole. Poté lze bodově ohodnotit vaše "bábovičky". Hlavním bodovacím faktorem jsou diagonální linie stejných souvislých symbolů. Za tři symboly v řadě jsou tři body, za pět symbolů dokonce devět bodů.

Autor do své hry kromě stavby zahrady implementoval další prvek. Tím jsou mince, respektive peníze. Destičky na stavbu nevybíráte totiž dle libosti ani náhodně. K dispozici je nabídka ze čtyř destiček, podobně, jak to známe z jiných her. Zatímco je první volba za jednu minci, poslední volba stojí už mince tři. Možná se ptáte "a kde na to splaším prachy?". Naprosto správná otázka, mince jsou totiž jádro pudla.

Mince získáte po přiložení nové destičky, a to za každý stejný sousedící symbol. Celou hru tak budete zkoušet a přetáčet strany, aby váš příjem mincí byl co nejvíce vybalancovaný, ale přitom abyste na úplném konci měli co nejdelší řady stejných symbolů. Strategie tedy vyžaduje plánování několika tahů dopředu. Vítězství je doslova vydlážděné ideálně položenými destičkami.

Co říci na závěr a přitom moc nekecat? Amytis mě ze všech Oldových deskovek sedlo nejvíce. Dá se zahrát s celou rodinou i s partnerkou čistě ve dvou. Což se o Qubolu nebo Diamantovém Lese nedá úplně říct. I když je Amytis "dospělejší" hrou, nečekejte žádný vypalovač mozkových blan. Taková jednodušší pohodka, která neurazí ani nenadchne. Možná přesně tohle také řekla manželka Amytis svému králi Nebukadnesarovi na Visuté zahrady:
- "Co říkáš na svůj dar k MDŽ, miláčku?"
- "Hmm, neurazí ani nenadchne."
- "Ale vždyť by to mohl byt další div světa!"