recenze - VE STÍNU PYRAMID

25.10.2020

Deckbuilding v malé krabičce? To je naprosto ideální kombinace, protože si můžete v kapse od saka přinést hru do své oblíbené hospůdky. Pokud tedy chodíte na pivo v saku. Hero Realm, Star Realms, nebo Ascension: Apprentice Edition se na takovou příležitost hodí ideálně. Možná už by to chtělo něco nového. Třeba nové vydavatelství, které by se nějaké zajímavé karetky ujalo. A přesně to se letos stalo.

Krabička Ve stínu pyramid v sobě skrývá téměř sto karet a česká pravidla. Kompaktní řešení, tedy přesně to, co od podobné hry očekávám. Už z názvu a ilustrace na víku je jasné, jaké téma s sebou tahle hra nese. Tady si přijdou na své zainteresovaní egyptologové, kteří nejvíc ocení všechny ty kanopy, sarkofágy, knihy mrtvých a mumifikované kočky. Co se týče kvality karet, pocitově jsou tenčí, než jsem zvyklý z dříve jmenovaných her, takže bych vám doporučil dokoupit nějaké kvalitní obaly. S kartami totiž budete často posouvat po stole a víte, jak se to má s oroseným pivem a papírem. Grafické zpracování mi vyloženě sedlo, hra má mým očím padnoucí, oldschoolový feeling a zároveň je vše krásně přehledné.

Úvod je podobný jako v jiných deckbuildingových hrách. Každý z (až čtyř) hráčů dostane startovní balíček, lama kartu a nakonec kartu hrobky, která do hry přináší originální prvek v podobě zapečetění karet. Uprostřed stolu je pak připravena nabídka karet rozložených do tvaru pyramidy. Před svým tahem si tedy doberete pět karet, ty použijete na nákup z nabídky, nebo provedení akcí a zároveň si jednu kartu z ruky smíte odložit do hrobky. Takto zapečetěné karty vám na konci hry přinášejí vítězné body, takže se musíte dobře rozhodnout, jestli vám karta lépe poslouží v ruce, nebo se jí vzdáte/zbavíte s vidinou většího zisku. Všimněte si, kolikrát jsem v textu použil a ještě použiju slovo karta, to je jen důkaz toho, že je na nich hra založená. :)

Dalším zajímavým mechanizmem je bortící se pyramida (nabídka karet) uprostřed stolu. Vždy si vybíráte jen ze spodní řady, aby se poté karty z vyšších pater přesunuly dolů. Můžete si takticky přihrát potřebnou kartu, ale pokud nebudete opatrní, pomůžete vašemu soupeři.

Chvíli mi trvalo zorientovat se ve všech těch popiscích na kartách, hra pro označení akcí nepoužívá žádnou sadu ikonek, ale vše řeší prostým textem. První partie kvůli tomu byly dost táhlé, ale časem jsem si akce osvojil a už podle samotné ilustrace odhadoval, co daná karta umí.

Vaši hrobku postupně plníte bohatstvím a zatímco počáteční karty a unikátní artefakty vám na konci partie přinášejí zisk 1-5 vítězných bodů, sarkofágy, amulety, kanopy, knihy a sošky musíte sbírat v sadách a to tak, aby byla každá z karet jedinečná. Ve stínu pyramid tedy není úplně ideální hospodská hra, protože vám, hlavně díky hrobkám a pyramidě, na stole zabere opravdu hodně místa. Nakonec, kde si hru rozložíte, záleží na vás, já vám jen můžu potvrdit, že se u ní budete dobře bavit. S vyšším počtem hráčů se sice herní doba nijak výrazně neprodlužuje, mě hra bavila nejvíc jako dvojkovka, ale tak to mám u většiny deckbuildingů.

Originální mechanizmus zapečetění karet s sebou přináší spoustu taktického rozhodování. S každou další partií je hra svižnější a zábavnější. Nesmím samozřejmě zapomenout ani na kvalitní český překlad a to včetně flavour textů na kartách.