recenze - TWILIGHT INSCRIPTION

01.12.2022

Už je to pár let nazpět, kdy jsme recenzovali skvělou a monumentální deskovku Twilight Imperium. Asi by mě v tu dobu ani nenapadlo, že se někdo pokusí vzít téma téhle hry a našroubovat ho na Flip and Write mechanizmus. Mnohem pravděpodobnější by byl pro mě třeba Pandemic, Splendor, nebo Milostný dopis. Ve Fantasy Flight Games se ale odvážných kroků nebojí a svým designérům věří, díky čemuž se dnes můžeme podívat na jednu z nejkomplexnějších "zaškrtávacích" her na trhu.

Po otevření luxusní lesklé krabice jsem byl docela překvapen množstvím obsahu. K hraní vám stačí opravdu málo a tak tady najdete celkem třicet dva zapisovacích archů, čtyři pro každého hráče. Šikovní počtáři už v tuto chvíli pochopili, že se partie Twilight Inscription může zúčastnit až osm hráčů. Kromě tabulek balení obsahuje sadu sytě oranžových (křídových) fixů, několik typů karet a česká pravidla včetně průvodce první hrou. To nejlepší jsem si nechal na konec. Sada šesti masivních plastových kostek, působí opravdu luxusním dojmem a jsem rád, že se autoři nerozhodli pro sice levnější, ale obyčejné "malé" šestistěnky. Graficky hra samozřejmě odkazuje na původní Twilight Imperium a to včetně známých ras a jejich ikonických představitelů. Zpracování tedy na první pohled nemám co vytknout, jen doufám, že do budoucna nebude problém se sháněním podobných fixů.

Speciální pravidla pro první cvičnou partii jsem nechal v krabici a pustil se rovnou do těch klasických. Jak už to u her z produkce Fantasy Flight Games bývá, jsou pravidla sepsána pěkně systematicky a vy tak postupně pochopíte, k čemu slouží všechny čtyři hráčské archy, jak vyhodnocovat karty událostí a hlavně, co znamenají jednotlivé ikony. A že jich tu je. Zorientovat se během prvních kol nám pomáhaly povedené lama karty, které popisují jednotlivé přínosy včetně jejich využití, ale i s touto pomůckou počítejte, že úvodní hra bude spíše seznamovací.

V každém kole, které je reprezentováno jednou z karet událostí, ji nejprve vyhodnotíte a pokud se jednalo o kartu strategie, následně provedete i hod kostkami. Pomocí symbolů na kostkách, označovaných jako zdroje, zaškrtáváte především přínosy v jednom ze čtyř archů, který si pro dané kolo zvolíte jako aktivní. Některé z přínosů využijete okamžitě, jiné vám přinesou vítězné body, nebo kartu relikvie. Další přínosy budete mít k dispozici na později, například k odemknutí nových planet na archu expanze, popřípadě speciálních technologií, které jednotlivé archy nabízejí.

Použití technologií je podmíněno buď nějakou konkrétní akcí, nebo jen pouhou aktivací daného archu. Hra vás žádným způsobem nevede za ruku, takže si musíte sami zvolit, jestli svou pozornost rozprostřete rovnoměrně mezi všechna čtyři odvětví a nebo se zaměříte například na Navigaci a Průmysl, s tím, že když bude tažena karta události typu Válka, dostanete od svých sousedů pořádně na pr.... Ale proč ne, i takto se mi podařilo vyhrát, jen v sobě na chvíli musíte potlačit svou hrdost. :) Kromě technologií máte možnost postupně odemknout tři nové kostky zaměření, opět pro každý arch zvlášť.

Je důležité během partie sledovat nejen své archy, ale i soupeře, při jejich snaze neustále rozvíráte pomyslné mantinely a připravovat si půdu pro další tahy, které pak mohou být ještě efektivnější.

Vítězné body získáváte průběžně a to jak ze speciálních přínosů, tak za splněné karty cílů. Každý cíl se navíc váže k jednomu z archů a jen první hráč si za jeho splnění odnese plný počet bodů.

Standardní hra probíhá v počtu tří až osmi hráčů, ale samozřejmě je tady i varianta pro dva, popřípadě sólo. Jako dvojkovku jsme Twilight Inscription odehráli hned několikrát a i když jsem se bál jisté těžkopádnosti v podobě třetího UI hráče, jeho ovládání je natolik primitivní, že mi pak v klasické partii se třemi soupeři docela chyběl. Ok, to už trochu přeháním, ale chtěl jsem zdůraznit, že hraní ve dvou je stejně zábavné jako ve vyšším počtu hráčů. Ano, zábavné. Možná už jste z předchozích řádků vyčetli, že mě tahle hra opravdu pohltila. Začnu ale z druhé strany. Psaní na čtyři oddělené archy, které vytvoří plochu cca 36 x 46 cm není úplně pohodlné a občas jsem si skoro vykloubil loket, abych si nerozmazal už dříve označená pole. Jasně, tohle by se dalo svést na moji nemotornost a nakonec jsem si našel systém jak pohodlně zapisovat, takže se můžeme přesunout ke vší té chvále. Tohle prostě byla láska na první zahrání. Na každou další partii jsem se těšil a první týdny jsem Twilight Inscription nemohl dostat z hlavy. Neustále jsem odkládal psaní recenze, aby se do ní až moc neprojevilo moje prvotní okouzlení, ale to bylo nakonec zbytečné.

Žánr roll/flip and write her už je tady s námi delší dobu, ale teprve v posledních několika letech se s podobnými hrami doslova roztrhl pytel. To, co se podařilo autorům Twilight Inscription, je ale, nejen svou hloubkou a komplexností, o level výše. Je to především způsob, jak nad jednotlivými tahy uvažujete, který je vlastní spíše klasickým strategickým hrám. Pokud bych měl nějakou pochybnost a předpokládal, že Fantasy Flight Games prostě jen budou chtít vyždímat známou deskoherní značku, šeredně bych se mýlil. Tohle je totiž hra, která posouvá žánr. Možná jen na slepou větev, kterou nepůjde jednoduše napodobit, ale to je mi v tuhle chvíli jedno. Jestli Twilight Inscription ukáže nové cesty i dalším designerům zjistíme až časem. Aktuálně si užívám každé vysvětlování pravidel novým hráčům, objevování různých strategií a každý další hod těmi krásnými velkými kostkami. Znovuhratelnost je pak podpořena čtyřiadvaceti kartami frakcí, které nabízejí různé schopnosti a zároveň dvěma stranami archů, kdy strany "A" jsou asymetrické a navíc je můžete kombinovat.

"Hou! Hou! Hou! Děti, veselé Vánoce!" Letos přišly o něco dříve a pokud jste už měli možnost si zahrát Twilight Inscription, možná mi dáte za pravdu, že tahle nadílka stála za to. Pokud vás komplexní zakreslovací výprava na Mecatol Rex zatím minula, máte dvě možnosti. Buď si zajdete do nejbližší deskoherní speciálky, nebo se přidáte k nějaké místní herní skupině, která hledá osmého soupeře, ale tahle hra vás prostě nesmí minout. Já už jsem zaháčkovaný, takže jsem v dnešní recenzi nešetřil chválou a nebudu se držet při zemi ani s hodnocením.