recenze - TWILIGHT IMPERIUM (ČTVRTÁ EDICE)

02.06.2019

Tak je to tady, Twilight Imperium. První vydání téhle deskovky se objevilo už v roce 1997 a loni vyšla česká verze čtvrté edice. Překlad byl nejdříve slavnostně oznámen, poté zrušen a nakonec jsme se přeci jen dočkali. Měl jsem z toho radost, protože jsme s Yarkem žádnou verzi nehráli a tuhle hru předchází její pověst. Ale třeba je to jen velký hype, už jsme se párkrát zklamali, tak doufám, že tentokrát bude všechna chvála na deskoherních webech oprávněná a třeba přibude i ta naše.

Krabice "téíčka" je opravdu monstrózní a ilustrace na jejím víku napovídá, že se bude jednat o epickou záležitost. Otevírání je takový malý obřad, asi jako když si koupíte nový iPad. Víko jde pomalu nahoru a vy očekáváte, co přijde. A stojí to za to, protože v krabici najdete pěkně velkou dávku komponent, tady prostě musí zaplesat srdce každého fanouška pěkných her. Celkem tři sešity - úvod do hry, detailní popis jednotlivých pravidel a nakonec kompendium, které vám popíše pozadí celé hry. Každá frakce tady má svůj příběh, roli, kterou sehrála v tomhle galaktickém konfliktu. Pokud máte rádi vyloupávání kartonu, tady si přijdete na své, doporučuji si k tomu pustit epizodu nějakého oblíbeného seriálu, já jsem si dal Černobyl a tak to příjemně utíkalo. :)

Z kartonu vyloupete velkou hromadu žetonů a hlavně jednotlivé dílky herní mapy, resp. planetárních systémů. Pak tady máme spoustu karet různých typů a desky frakcí. Kromě toho v krabici najdete šest sad plastových figurek lodí a jednotek. Všechno to zase vypadá naprosto skvěle a máte okamžitě chuť začít hrát, což ale určitě nepůjde, jak si napíšeme dále. Zpět ke krabici. Insert! I když je tohle hra od FFG a ti jsou zvyklí v krabicích nechávat jednu velkou díru, v případě Twiliht je to úplně jinak. V plastové výplni má každá sada komponent své zázemí. Karty si můžete rozdělit podle jejich typu a každou sadu figurek vložíte v plastovém sáčku do samostatného prostoru. Tohle je velká hra, a tak je takovéhle rozložení potřeba, velmi to zjednodušuje přípravu a pokud budete hrát pravidelně, určitě si najdete svůj systém rozložení.

Co se tedy zpracování týče, jsem maximálně spokojen, teď se můžu pomalu vrhnout na ta pravidla. Tohle je trochu oříšek, už mám za sebou pár podobných strategických deskovek, ale i tak dá studium téhle komplexní hry docela zabrat. TI není určeno pro začátečníky, i když sešit s úvodem do první hry je pěkně sepsaný a dost vám při hraní pomůže. Další krok je vysvětlit hru dalším hráčům, kteří s touhle strategií nemají žádnou zkušenost. Na přípravu si tedy vyhraďte dostatek času a nervů. Odměna přijde hned po rozložení hry na stůl (při prvních hrách využijete doporučené rozložení planetárních systémů). Všechno tady lícuje - herní mapa, desky hráčů, plastové figurky na domovských systémech... Doufám, že se nám to podařilo na fotkách dostatečně vystihnout.

Začátek je pomalý, protože tahle hra vás nevede za ručičku. Spíš vás chytí a hodí do studené vody, vytáhne a znovu vykoupe.

V první fázi si každý hráč vybere strategickou kartu nebo karty (podle počtu hráčů), kde bude mít na výběr z primární a sekundární akce. Jinak je vše čistě ve vaší režii. Chcete se přesunout na sousední planetární systém a udělat invazi svých pozemních jednotek? Proč ne. Nebo budete raději budovat flotilu ve svém domovském systému? Jak je libo! Ve svém tahu si prostě musíte důkladně promyslet, kam se bude vaše hra ubírat. Spojíte se s některým ze spoluhráčů a necháte si vaši vzájemnou bitvu až na samotný konec? Nebo bude tahle aliance jen tak naoko a jakmile vám na mapě přibude dostatek bitevníků, zaútočíte na nebohého spojence? Všechno je možné, stačí jen disponovat dostatečnou zásobou trojúhelníkových žetonů taktiky a strategie. Volnost, to je asi hlavní deviza téhle deskovky a už dlouho jsem nehrál hru, kde bych byl takto svobodný. Jsou tady samozřejmě mantinely, ale mezi nimi je jedno obrovské hřiště plné strategických rozhodnutí. Jé, více klišé do jedné věty nenacpeš. Omlouvám se, ale jsem prostě nadšený. :)

Každou jednotku můžete vylepšit a zvýšit tak její kapacitu, dolet a útok. Velké lodě totiž mohou převážet pozemní jednotky a stíhače. A hlavně, boj probíhá pomocí desetistěnných kostek, takže každé vylepšení útočné síly (zásahů) lodě vám zvýší šance na úspěch. Jak by řekl Ivan Horník, musíte jít tomu štěstíčku trochu naproti. Souboje jsou pro mě asi jediným nedostatkem a prosté házení kostkami podle mě do takovéto komplexní strategie nepatří. Asi bych volil nějakou atraktivnější formu soubojů pomocí karet, ale vím co by mi za to provedli oddaní fanoušci, kterých má tahle hra požehnaně... Au! Au! Snad jsem tak moc neřekl?!

Je tady ještě spoustu dalších možností, můžete například získávat akční karty a ve svém tahu provádět nepředvídatelné výpady, které zavaří soupeřům. Kromě společných veřejných úkolů, které postupně odhalujete, si můžete dobrat tajný úkol jen pro sebe. A jsou to právě úkoly, které vám přinášejí potřebné vítězné body. Hlavní posun ve hře přijde ve chvíli, kdy některý z hráčů získá kontrolu nad planetou Mecatol Rex. V tu chvíli do hry přibude nová fáze agendy, na konci každého kola vytáhnete karty agendy a začne hlasování. Hráč, který má žeton mluvčího a v úvodu kola byl první na řadě, tentokrát hlasuje jako poslední a může rozhodnout v případě remízy. Tahle část hry může dopadnout jednomyslně nebo naopak přinést velké napětí až do poslední chvíle a zapříčinit rozpad mnoha aliancí. :) Rozhodnutí, jestli budu sólista a zradím své spojence kvůli větší či menší výhodě, nebo potlačím svou hamižnost a budu solidární. Tohle všechno jsou střípky, které se dohromady složí v překrásnou amforu, kterou je Twilight Imperium. Ale to už jsem s těmi klišé opravdu přehnal a raději si dáme nějaký finální verdikt.

Kdybych si měl vzít na opuštěný ostrov jednu hru, deskovka Twilight Imperium by to nebyla, protože je zatraceně dlouhá. Místo toho bych si vzal erotickou hru od Albi a k tomu nějakou pěknou holku. Pokud ale pojedu s kámošema na víkendovou chatu a večer si budeme chtít v pěti lidech něco pořádného zahrát, je TI jedna z nejlepších voleb.