recenze - STROGANOV

30.01.2022

Už vás omrzeli všichni ti severští nájezdníci a perští dobyvatelé? Ne? Mě taky ne, ale to vůbec nevadí, i tak se dneska podíváme na ruské kozáky. Se hrami z produkce belgického vydavatelství Game Brewer se doslova roztrhl pytel, nedávno jsme tu měli krátce po sobě hned dvě deskovky z jejich portfolia. Jméno Andreas Steding pro nás na Deskologu taky není úplně neznámé, protože jeho Hansa Teutonica a Gùgōng patří mezi naše oblíbené eurohry. Stroganov nás zavede do carského Ruska sedmnáctého století a pokud nemáte rádi zimu, lovení zvěře a cestování, mám pro vás špatné zprávy.

Myslím, že až přijdete do vaší oblíbené deskoherní speciálky, Stroganov vám určitě hned padne do oka. Ilustrace na víku je krásná, detailní a nepřehlédnutelná, možná vám kvůli tomu bude dokonce líto hru zasunout do kalaxu, aby jí ven koukal jen hřbet. Budu se ale držet hesla: "Nesuď hru podle obalu" a opatrně nakouknu dovn... Tak tohle je paráda! I když mám jen obyčejnou "nedeluxe" verzi, je obsah krabice pěkně nabušený a já mám hned chuť všechno vyloupat, rozbalit a nejlépe hned zahrát. To bych ale trochu předbíhal, vraťme se raději k tomu designu. Jak už to bývá u her z produkce Game Brewer zvykem, všechny komponenty k sobě pěkně ladí, velký herní plán vás po rozložení doslova vybízí na něj rozmístit destičky krajiny a další žetony. Ale abych to nepřeháněl, deluxe varianta je přeci jen o něco dále. Největším zklamáním jsou pro mě čtvercové žetony koní, protože tohle šlo rozhodně vyřešit "ladněji". Celkově je ale na hru, rozloženou na stole, pěkný pohled a já už se pomalu, ale opravdu velmi pomalu ponořuji do pravidel.

I když se v podstatě jedná o pravidlově jednoduchou eurohru, je tady pár věcí, které si budete muset doslova vtlouct do hlavy. Jednou z nich je poměrně nepřehledná ikonografie a tou druhou, zásadnější, jsou akce, respektive jejich posloupnost a cena. Abych to upřesnil, hned poté, co se pohnete hlouběji do Sibiře, můžete udělat jednu základní akci, následně hlavní akci zdarma, u které máte na výběr ze základní a pokročilé akce a nakonec ještě hlavní akci "placenou", která opět skýtá možnost zahrát základní, nebo pokročilou akci, jen si za ně budete muset zaplatit kožešinou. Ok, omlouvám se, jestli jsem vám trochu zamotal hlavu, sám jsem ještě během druhé partie tápal a občas si nebyl jistý, v jaké fázi provádění akcí se právě nacházím. To je samozřejmě otázka několika prvních partií. Ve chvíli, kdy si všichni u stolu osvojí, které akce v jakém pořadí mohou provádět a ubyde potřeba se navzájem hlídat, otevírá se před vámi zábavná a originální deskovka.

Ve svém tahu tedy nejdříve putujete hlouběji za vrcholky Uralu. Figurka vašeho kozáka se pohybuje zleva doprava po destičkách krajiny a hledá vhodné místo, kde se usadit. Váš pohyb, stejně jako lov, můžete rozšířit tematicky pomocí koní. Jinak ale vaším hlavním a nejcennějším platidlem budou kožešiny zvířat, což je celkem kontroverzní téma, ale tady musíme brát samozřejmě ohled na historické zasazení. Takže pif-paf, seberete mrtvého zajíce a když těch ušáků budete mít dost, můžete splnit některý z vašich císařských příkazů.

Kožešiny budete potřebovat i k plnění druhé hlavní akce (základní nebo pokročilé... A už jsme v tom zase:)). Ve hře se střídají roční období a během jara, léta a podzimu budete putovat, lovit, získávat mince, stavět tábory nad jednotlivé oblasti a taky obsazovat a přivlastňovat si jednotlivé destičky krajiny. V zimě vás pak čeká návrat domů, během odpočinku budete získávat nové koně, připravovat se na další rok a zároveň skládat písně. Ano, skládat písně. Respektive balady plné vašich zážitků.

Nedávno jsme se na našem blogu podívali na hru, která se právě takovou bohulibou činností, jako je skládání balady, zabývala. Ve hře Stroganov se jedná je o jakousi vedlejší činnost, která vám ale může přinést nějaké okamžité odměny a nebo rovnou vítězné body. Nebojte se, není potřeba žádné hudební vzdělání, vše je znázorněno jednoduchým posuvníkem, na kterém se pohybujete pomocí dřevěného ukazatele příběhů. Možností, jak se svým tahem naložit, je tedy požehnaně a většinou jsem byl v situaci, kdy jsem měl na výběr hned z několika zajímavých možností a musel jen vybrat tu nejlepší s ohledem na další vývoj hry. A tady se budu opakovat. Jakmile se do toho dostanete a osvojíte si všechny akce, čeká vás pohodová a přitom pořád dost komplexní hra.

Posunu se kupředu, vezmu si minci, ulovím lišku, navštívím osadu, splním carský příkaz a předávám slovo do studia... Ehm, tedy dalšímu hráči.

Krásná deskovka s originálním zasazením. Ze začátku hratelnost sice trochu drhla, ale s každou další partiií jsem se mohl více věnovat herní strategii, namísto hlídání jednotlivých akcí. Nové hry ze stáje Game Brewer mě tedy zatím nezklamaly a drží si laťku vysoko. A to nám jich vydavatelství Tlama Games na český trh určitě ještě pár přinese.