recenze - GÙGŌNG

20.05.2021

"Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš! Ale je to marný, je to marný... je to marný. Nedají si říct." Notoricky známá hláška z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje by se dala aplikovat i na úředníky starověké Číny. Ti ovšem pod hrozbou přísného trestu (toho nejvyššího) za korupci přišli na způsob, jak obejít tento zákaz. Díky výměně cenného daru za bezcenný dar se vyhli postihu, a navíc si všichni přišli na své.

Téma hry Gùgōng navazuje na tyhle vyčůrané praktiky. Odehrává se v 16. století v Zakázaném městě, což je obrovský komplex budov obehnán zdmi a vodním příkopem, který byl domovem pro císaře a nejvyšší úředníky. Vy, jako hráči, přicházíte na scénu v podobě mocných a bohatých čínských rodin. Pomocí výměny darů a štědrosti ouřadů budete upevňovat svou pozici na vrcholu moci i u samotného císaře. Politické intriky budou váš denní chléb, při stavění Velké čínské zdi si budete pobroukávat "... dělání, dělání, všechny smutky zahání...", a vzácnými drahými nefrity si budete chladit drinky. Vítejte v Purpurovém zakázaném městě.

Nebudeme si mazat med kolem huby a natvrdo označíme Gùgōng za euro hru. Takže elementárními prvky jsou worker placement a také hand management. Eurovku s mírně obtížnějšími pravidly si zahrajete až v pěti hráčích, nebo klidně v sólo variantě. Jedno hraníčko zabere podle krabice 60 až 90 minut, což odpovídá realitě, pokud hru už dobře znáte. Na přípravu si rezervujte předem aspoň deset minut, a hlavně dost místa na stole. Kromě velké hrací desky musíte ještě uvolnit prostor pro nemalé hráčské desky a komponenty. Holt nějak si Číňané musí vykompenzovat tu velikost. Vy víte, o čem mluvím :)

Herní plán je rozdělen na sedm lokací představujících sedm různých akcí. Například akce Cestování, kde putujete po Číně a sbíráte žetony bonusů. Nebo lokace dekretů, díky kterým získáte jisté výhody v průběhu hry. Další názvy lokací jako Nefrity, Intriky nebo Velká zeď vám napoví, jaké nekalosti zde budete provádět. Ve většině případů využíváte k provedení akce kostky služebníků z vaší zásoby. Kostky jednoduše umístíte na příslušné políčko akce a provedete její funkci. Asi nemusím upozorňovat, že máte v každém kole omezený počet služebníků. Co ještě stojí za zmínku je, že některé lokace mají dvě varianty akcí. Celkově tak máte na výběr z tuctu možností.

Karty darů jsou zásadním prvkem hry, proto jim věnuji celý odstavec. Každý hráč začíná se sadou čtyř karet darů označenou čísly 1 až 9. Taktéž na každé ze sedmi lokací na herním plánu se již nachází jedna taková karta. Když má hráč zájem o provedení konkrétní akce, musí "podplatit" úředníka svým darem, ovšem s kartou vyšší hodnoty, než je karta předchozí. Jednoduše řečeno karty se vymění. Pokud tedy nemáte v ruce "silné" dary, vaše možnosti budou omezené. Tím nastává zcela nový strategický rozměr. Ale nebojte, úplně bezmocní nebudete nikdy, jelikož kartu s hodnotou 1 je možné vyměnit za kartu s hodnotou 9. Takže co je pro někoho bezcenné, pro jiného může mít hodnotu zlata.

Stejně jako u většiny eurovek i zde máte omezené množství "workerů" k provedení akcí. Na začátku každého kola se vám nějaký počet vrátí zpět do zásoby. Tento počet můžete ovšem zvyšovat díky kartám darů, které jste v průběhu hry vyměnili. To znamená, že musíte přemýšlet nejen jaké akce chcete vykonat, ale i čím uplatit a jaké karty vyměnit do příštího kola. Taktéž každé vaše rozhodnutí ovlivňuje ostatní hráče.
Ne všechny lokace vám přímo poskytnou vítězné body. Můžou to být jen výhody, díky kterým nepřímo získáte body. Ovšem nejdůležitější lokace je Palác Nebeské čistoty. Jelikož bez audience u císaře se můžete leda tak bodnout.

Je na čase to rozseknout samurajským mečem. Moment, samurajové byli Japonci a ne Číňané. No to je fuk...
Moc se mi líbí celkový design a vzhled herního plánu, který na první pohled vypadá nepřehledně a komplikovaně. Navíc ikonografie Gùgōngu je možná složitější než čínská abeceda. I to se dá naučit. Na to, kolik možností hra nabízí, jsme se v ní překvapivě rychle zorientovali, a to beru jako plus. Na druhou stranu Gùgōng není ideální jako vstupní hra a herním mudlům může připadat složitější. Co mě nejvíce bavilo je karetní systém darů a výměny, který přinesl hře něco navíc oproti jiným eurovkám.
Nyní předám slovíčko naší editorce, která si Gùgōng velmi oblíbila.

Bohužel se Yarek nenechal odbýt a trval na mém vyjádření k této hře. Co Vám budu povídat nejsem vtipná jako on, a tak žádné červené pokoje nečekejte. Můj názor na hru? První dojem, když jsem viděla dvaceti stránková pravidla a velkou barevnou herní desku s hromadou komponentů byl "aaaaa sakra", tohle jednoduchá hra nebude. Říká se, že první dojem je většinou ten správný. Tady v tomto případě to ale neplatí. Yarek jako ostřílený recenzent schroustal pravidla za "pár" minut, jak králík mrkev a již po první partii bylo jasné, že tahle hra tak těžká nebude. Gùgōng má spoustu možností na co se soustředit, abyste vyhráli nemůžete podplácet úředníky ve všech lokacích. A to je to, co se mi na hře velmi líbí a proč nás ještě neomrzela. Již jsme odehráli několik partií a každá z nich byla jiná. V poslední hře mi to Yarek pěkně natřel a vyhrál o dobrou desítku bodů, tak už teď přemýšlím, jestli se budu příště soustředit na výměnu darů s úředníkem drahého kamení, anebo se vydám se služebníky na cestu po Velkém kanálu. Každopádně ať už to bude jakkoliv, Yarek může počítat se sladkou odvetou, ale PSSST :D

Sám bych to lépe neshrnul. Holka má pravdu, zvlášť v tom natření zadku :P
Už se těším na sladkou odvetu, ať už bude v jakékoliv podobě. A vy se můžete těšit na nedělní recenzi na druhou edici Zombicide!

Hodnocení hratelnosti:  4/5