recenze - SQUARE ONE
Musel jsem si to dohledat, protože už mi paměť tak dobře neslouží, ale o hře Project L jsme psali už září roku 2021, takže je tomu skoro pět let. Hra od nás tenkrát získala velmi slušné hodnocení a také naši trofej za zpracování. A mimochodem, té samé trofeje se dočkala i další hra od studia Boardcubator. Takže, co se týče grafiky a designu, máme pro tuhle Brněnskou partičku velkou slabost. Dnes se podíváme na jejich další počin, a tím je novinka s tajemným názvem Square One.

Při pohledu na krabici už název tak tajemný není, protože vám rychle dojde, že tahle deskovka vychází právě ze zmiňovaného Projectu L. Grafika je tedy opět velmi minimalistická, černou bedýnku zdobí jen logo hry a žlutý čtverec. Chválím i stylové využití fontu písma. Pod víkem to vlastně vypadá dost podobně. Jednotlivé Pieces sice hrají barvami, ale jinak je grafika hry velmi jednoduchá a minimalistická, podobně, nebo vlastně skoro stejně, jako v případě Project L. Pieces? - Ptáte se? Začal jsem v recenzích používat anglicismy? Hra je aktuálně dostupná v anglické verzi, bez českého překladu, to znamená, že v krabici najdete pouze anglická pravidla a Player aids. Kdo má aids? - Cože? - Ok, jedná se o kartičky s nápovědou, takzvané lamakarty. Co se týče zpracování, musím vyzdvihnout parádní plastový insert a pořadače na všechny dílky, které využijete i během samotné partie. Dvouvrstvé desky "seqencí" působí opravdu luxusně a na konci článku vás tak čeká vysoké hodnocení designu, opět se nebudu moc žinýrovat.

Nejsem žádný rodilý mluvčí a svou znalost angličtiny bych ohodnotil jako "quite good" a budu jen doufat, že jsem to nenapsal špatně. Každopádně jsem byl schopný se Square One z rulebooku pohodlně naučit a možná je to z toho důvodu, že hra není vůbec složitá. Právě naopak. Jednoduchá je pak i příprava, čemuž napomáhají už zmiňované pořadače na barevné dílky. Pustit do hry se můžete ve dvou až čtyřech hráčích, ale je tady i sólo mód, to kdybyste neměli žádné kamarády, a nebo by znenadání přišla nějaká další pandemická krize. Budeme doufat, že nás nic podobného nečeká, a tak každému z hráčů rozdáte lamakartu, sadu tří startovních dílků ve žluté a zelené barvě a připravíte dvě sady destiček seqencí (s dovolením budu používat tuhle slovní zkomoleninu). Ty s bílou rubovou stranou použijete všechny, u černých pak odeberete počet určený dle tabulky v pravidlech.

Sice to není žádné překvapení, ale hra rozložená na stole mi pak připomíná už zmiňovaný Project L. Je tady ale jeden zásadní rozdíl. Opět budete sbírat dílky a snažit se je umístit do dvouvrstvých destiček, ale s tím rozdílem, že už nemusíte řešit hlavolam ve stylu Ubongo. Jednotlivé tvary složené ze čtverců tady zůstaly a budete s nimi pracovat, ale jsou jen vyobrazeny na jednotlivých čtvercových dílcích. Nemusíte tedy skládat tvary do vyobrazených šablon. Jednoduše zasouváte čtvercové dílky do jednotlivých polí (slotů) na dvouvrstvých deskách sekvencí.

Ve svém tahu máte na výběr hned z šestice akcí a v libovolné kombinaci pak provedete přesně tři akce. Můžete si dobrat ten nejjednodušší žlutý dílek s hodnotou jedna, tzn. jedním vyobrazeným čtverečkem. Nebo si vyberete jednu z destiček seqencí z nabídky. Ty černé vám po jejich dokončení přinesou vítězné body, bílé zase nabízejí odměnu v podobě nových dílků do vaší sbírky. Další možností je umístění požadovaných dílků na destičku seqencí. Ty mají jeden až čtyři řádky, které musíte postupně a hlavně kompletně vyplňovat odshora dolů. Dílky také můžete v rámci akcí směňovat, a to jednoduše a naprosto volně - dvojku za dvě jedničky, dvě dvojky za čtyřku. To je jeden ze způsobů, jak se dopracovat k pokročilým dílkům.

Nakonec je tady takzvaná "Master Action", během které můžete vyplnit sloty hned na několika dílcích najednou, díky tomu se vám navíc může podařit vytvořit i kombo, kdy ukončíte několik destiček během jediné akce. Tenhle masterpiece ale můžete vykonat jen jednou za tah. Nebudu vás dále zatěžovat popisem pravidel, je vám však asi jasné, že je tady spousta styčných bodů, které najdete jak v Projectu L, tak v aktuálním Square One a zároveň se hry v mnoha ohledech liší. Nevím, jakým způsobem se autoři k nové hře dopracovali a vlastně by mě to docela zajímalo, protože upuštění od dříve využívaného systému Ubongo (slibuju, že jsem tuto hru zmínil naposledy) je vlastně velmi zajímavý nápad. Zajímavý a především funkční.

Díky tomu podle mě obě hry fungují paralelně vedle sebe, a i když já bych asi většinou volil právě starší Project L, během hraní Square One jsem se dobře bavil. Nevyžaduje sice tolik prostorové představivosti, dokáže ale velmi slušně zavařit mozek. Ve čtyřech hráčích, ve finální fázi hry, kdy se začne tenčit zásoba černých destiček seqencí, můžete u některých hráčů očekávat pořádnou paralýzu a na svůj tah si kvůli tomu počkáte. Naštěstí je tady stále co plánovat a své tři akce si musíte co nejefektivněji rozvrhnout, i přes to je pro mě Square One nejlepší jako duel s jedním soupeřem.

Teď by to ještě chtělo nějaký závěrečný verdikt. Co se týče zpracování a grafiky, tam nemám studiu Boardcubator opět co vytknout. Hratelností se podle mě podařilo dobře navázat na chytlavý Project L, který si dodnes rádi zahrajeme a můj redakční kolega Yarek na něj nedá dopustit. V recenzi mu před lety dal hodnocení 3+/5 právě za hratelnost. Může se zdát, že to není moc, ale podle mě to bylo fér a férové by tohle hodnocení bylo i pro Square One, protože není ani horší, ani lepší. I tak jsem s rozhodl ještě půl bodu přidat. Matematiku teď ale hoďme stranou, Square One jsem si během každé partie užíval, je to zkrátka skvělý abstraktní hlavolam a hra, která českým tvůrcům ve světě rozhodně neudělá ostudu.
Petr
Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.